مخاطره ذخیره ژنتیک کشور/ بیانیه 200 نماینده مجلس درباره شیر و گندم

به نقل از سایت خبری تابناک چند ماهی است که ذخیره ژنتیک کشور در بخش تولید شیر مورد مخاطره شدید قرار گرفته است و هزاران گاو شیری کشور به کشتارگاه تحویل شده‌اند. جبران این واقعه تاسف آور میسر نیست مگر با سال‌ها وقت و …

به نقل از سایت خبری تابناک چند ماهی است که ذخیره ژنتیک کشور در بخش تولید شیر مورد مخاطره شدید قرار گرفته است و هزاران گاو شیری کشور به کشتارگاه تحویل شده‌اند. جبران این واقعه تاسف آور میسر نیست مگر با سال‌ها وقت و سرمایه‌گذاری زیاد افزایش شدید قیمت علوفه، دامداران را با ضرر سنگین مواجه می‌کند و با ادامه این روال دولت مجبور به واردات شیر خشک خارجی خواهد شد بعلاوه تعداد زیادی از واحدهای تولید شیر تعطیل و جمعیتی از بیکاران به خیل بیکاران کشورافزوده خواهد شد.
200 نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای خطاب به دولت با انتقاد از افزایش هزینه‌های تولید شیر برای دامداران و قیمت نامناسب خرید تضمینی گندم خواستار کمک به کاهش هزینه تولید از سوی دولت شدند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر 200 نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه نسبت به افزایش قیمت تولید شیر و وجود مشکلات برای دامداران انتقاد کردند و خواستار کمک دولت در این زمینه شدند.
متن بیانیه 200 نماینده به این شرح است:
" اقدامات و رویه بخشی از دولت می‌رود تا خسارات جبران ناپذیری به تولید کشاورزی و امنیت غذایی کشور وارد کند.
چند ماهی است که ذخیره ژنتیک کشور در بخش تولید شیر مورد مخاطره شدید قرار گرفته است و هزاران گاو شیری کشور به کشتارگاه تحویل شده‌اند. جبران این واقعه تاسف آور میسر نیست مگر با سال‌ها وقت و سرمایه‌گذاری زیاد افزایش شدید قیمت علوفه، دامداران را با ضرر سنگین مواجه می‌کند و با ادامه این روال دولت مجبور به واردات شیر خشک خارجی خواهد شد بعلاوه تعداد زیادی از واحدهای تولید شیر تعطیل و جمعیتی از بیکاران به خیل بیکاران کشورافزوده خواهد شد.
تورم ناشی از گرانی محصولات لبنی پذیرفتنی نیست و لیکن تعطیلی عوامل تولید و ایجاد بیکاری به مراتب تلخ‌تر است تعیین قیمت غیر کارشناسی و عیر منصفانه شیر به هر کیلو 630 تومان در حالی تحمیل می‌شود که قیمت تمام شده حدود 800 تومان برای هر کیلو است.
تعیین مبلغ 395 تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم، در حالیکه قیمت تمام شده حدود550 تومان در کیلو محاسبه شده است از مصادیق بارز کار غیر کارشناسی و تحمیلی و خسارت آور بر ضد تولید است.
سیاست‌های اتخاذ شده در روزهای اخیر دقیقا در راستای نابودی تولید کنندگان بخش کشاورزی و توجیه واردات بی‌رویه و ایجاد رانت‌های فراوان اقتصادی است و نشانه آن تصویب 24 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی است .
بر اساس قانون قیمت خرید تضمینی باید متضمن هزینه تمام شده تولید بعلاوه سودی عادلانه برای تولید کننده باشد.
همچنین دولت مکلف است نرخ تضمینی خرید را متناسب با تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش دهد آیا این تحقق همان شعار عدالت طلبی است؟ چرا دولت قیمت خودرو و امثال آن را کنترل نمی‌کند و حداکثر فشار را به تولید‌کنندگان شیر و گندم وارد می‌کند.
 جای تاسف است که در سال تولید ملی ضد تولید ملی عمل می‌شود و به جای کمک به کاهش هزینه تولید، خود تولید هدف قرار می‌گیرد
انتظار جدی جهت اقدام موثر و سریع دولت و برطرف کردن این ظلم فاحش و اعلام نتیجه به مجلس شورای اسلامی را داریم. "
منبع: سایت خبری تابناک
کد خبر: ۲۴۵۰۳۸

تاریخ انتشار: ۲۶ارديبهشت ۱۳۹۱

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.