دکتر تولایی: مشکل اصلی بیوتکنولوژی “مدیریت” است

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
دکتر محمود تولایی رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری در سخنرانی خود با عنوان ” تولید ملی در حوزه بیوتکنولوژی” در اجلاس مجمع عمومی انجمن بیوتکنولوژی با اشاره به …

دکتر محمود تولایی رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری در سخنرانی خود با عنوان " تولید ملی در حوزه بیوتکنولوژی" در اجلاس مجمع عمومی انجمن بیوتکنولوژی با اشاره به بیانات رهبری در مورد تولید داخلی گفت: " حال برای حل معمای تولید داخلی باید بدانیم که مشکل چیست؟ آیا کمبود نقدینگی است؟ آیا نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم؟ بر اساس گفته دکتر احمدی نژاد سپرده مردم نزد بانک‌ها برابربا 000/000/000/000/350 تومان است و صندوق ذخیره ارزی دولت حاوی چند ده میلیارد دلار است. پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در مورد منابع مالی هیچ مشکلی وجود ندارد. در بهمن ماه سال 90 در مدت یک ماه مردم بیشتر از 5/9 میلیون سکه و طلا خریده‌اند. همچنین در سال 90 مردم 7/1 میلیون دستگاه خودرو خریده‌اند. پس مشکل چیست؟ آیا مشکل زیرساخت داریم؟ تعداد زیاد سدهای ساخته شده در کشور، برقی که صادر می‌شود این مسئله را رد می‌کند. آیا مشکل جاده‌سازی و انتقال و توزیع کالا داریم؟ مشکل در این زمینه وجود دارد ولی آنقدر نیست که مانع دستیابی عرصه‌ای تولید شود. آیا مشکل کمبود انرژی است؟ کشور ما از حیث ذخایر فسیلی در جهان رتبه اول را دارد. آیا محدودیت مواد خام داریم؟ تقریبا تمام عناصر جدول مندلیف در کشور ما وجود دارد که متاسفانه حجم زیادی از آنرا صادر می‌کنیم. تنها در استان اصفهان بیش از 90 نوع عنصر و منابع معدنی وجود دارد. آیا زمین برای کشت نداریم؟ از 58 میلیون هکتار زمین قابل بهره‌برداری، 40 میلیون آن بایر است. آیا مشکل علمی داریم؟ ایران در سال 2011 در حدود 23000 مقاله نمایه شده در ISI 31000 مقاله در SCOPUS داشت. از نظر تولید علم ایران رتبه 10 جهان را دارد. این مسائل همه در حالیست که ما 6000 عنوان کالای وارداتی داریم. بیش از 90 درصد از کالاهای وارداتی با فناوری و دانش ساده و موجود در کشور قابل دستیابی و تولید است. میزان واردات در طول 8 سال گذشته روند افزایشی داشته است. آیا بازار مصرف مناسب نداریم؟ بازار مصرفی 75 میلیونی ایرانی با حداقل 80 میلیارد دلار واردات رسمی و غیر رسمی این مسئله را نیز رد می‌کند. پس مشکل چیست؟
مشکل اصلی مدیریت است. ما از مدیریت هوشمندانه بر منابع انسانی فقیر هستیم. مسئله اصلی که باید به آن پرداخته شود ضعف مدیریت و ناکارآمدی افراد است. درحالیکه ما در تمام عرصه‌های بیوتکنولوژی از بهترین متخصصان برخورداریم که در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کرده‌اند ولی به دلیل شکاف و فاصله‌ای که بین مدیران و متخصصان وجود دارد این دانشمندان با مسائل سطحی سرگرم شده‌اند و استفاده کافی و وافی از آنها نمی‌شود."
دکتر تولایی در پایان به اشاره به جایگاه بیوتکنولوژی در نقشه جامع علمی کشور گفت: " در حداقل 20 تا 30 درصد از عرصه‌های اشاره شده در نقشه جامع علمی کشور بیوتکنولوژی می‌تواند نقش داشته باشد و کمک به رفع چالش‌ها و مشکلات کند."
برای مشاهده گزارش کامل مجمع عمومی انجمن بیوتکنولوژی اینجا را ببینید.
تهیه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.