دکتر بهزاد قره‌یاضی: قانون ایمنی زیستی را اجرا کنید!

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- دکتر قره‌یاضی که به عنوان مدیر گروه بین رشته‌ای سامانه هم‌اندیشی تشکل‌های غیر دولتی در اولین جلسه هم‌اندیشی این سامانه در مجلس شورای اسلامی صحبت می‌کرد ضمن تقدیر از …

دکتر قره‌یاضی که به عنوان مدیر گروه بین رشته‌ای سامانه هم‌اندیشی تشکل‌های غیر دولتی در اولین جلسه هم‌اندیشی این سامانه در مجلس شورای اسلامی صحبت می‌کرد ضمن تقدیر از راه‌اندازی این سامانه و تشکر از آقای دکتر عربزاده و خانم دکتر الهیان، تعامل مستقیم انجمن‌های علمی و تخصصی را با نهاد قانون‌گذاری کشور به فال نیک گرفت و گفت: “انجمن‌های علمی از معدود مصادیق کار “فی سبیل الله” هستند. دانشمندان متعهدی که وارد انجمن‌های علمی می‌شوند عاشقانه خدمت می‌کنند و برای این خدمت خود چشمداشت مادی ندارند. اما آنها چه می‌خواهند؟ آنها تنها خواستار شنیده شدن صدای جامعه علمی کشور هستند. آنها مایلند مطمئن باشند که نماینده مجلس در هنگام قانون‌گذاری با جنبه‌های علمی موضوع بحث هم آشنا هستند. صد البته قانونگذاری اختیار و وظیفه منتخبین ملت است، اما انتظار انجمن‌های علمی این است که در تعامل با منتخبین ملت بتوانند بر تدوین قوانین تاثیر مثبت بگذارند”. بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ضمن ناکافی دانستن تدوین “قانون خوب” بر ضرورت نظارت بر حسن اجرای قانون نیز تاکید کرده و گفت: “انجمن‌های علمی می توانند در این حوزه نیز مددکار مجلس شورای اسلامی باشند” وی با ذکر مثالی گفت: “انجمن علمی ایمنی زیستی و انجمن بیوتکنولوژی کشور در تعاملی سازنده با کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم موفق شد قانونی را به تصویب برساند که عنوان ایمنی زیستی دارد که خود به تنهایی نشان دهنده تاثیر گذاری یک انجمن علمی بر قانون‌گذاری و روشن بینی و درایت نمایندگان دارد. اما اکنون و پس از گذشت قریب به سه سال از ابلاغ این قانون حتی آیین نامه اجرایی این قانون نیز تصویب نشده و اجرای آن به طور کل معطل مانده است”. وی افزود: انجمن‌های علمی می‌توانند در حوزه‌های تخصصی خود به مجلس گزارش کنند که اجرای قانون به چه نحو بوده است.
دکتر قره‌یاضی در خاتمه ضمن ابراز امیدواری از این‌که ارتباط با انجمن‌های علمی و تخصصی صرفا جنبه زینتی وتزئینی نداشته باشد گفت: “انجمن‌های علمی در عین اشتیاق به همکاری، بسیار هوشمند عمل می‌کنند و تمایل به همکاری را از استفاده تزئینی تشخیص می‌دهند. برای مثال اگر جلسات این سامانه هر دو یا سه ماه یکبار برگزار شود و مشارکت انجمن‌ها نهادینه نشود آنها به آرامی کنار خواهند کشید. دکتر قره‌یاضی پیشنهاد کرد در هنگام مطرح شدن هر طرح یا لایحه در مجلس همانطور که نظر دولت خواسته می‌شود و نظر مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام می‌شود نظر انجمن‌های علمی نیز از طریق همین سامانه خواسته شود و اعلام شود.
تهیه و تنظیم: مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.