كشت ذرت تراريخته، فيليپين را از واردكننده بزرگ خوراك دام به صادركننده تبديل كرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)٬ معاون سرویس بین المللی گسترش کاربرد زیست فناوری کشاورزی (ISAAA) گفت: كشور فيليپين با كشت ذرت تراريخته از واردكننده بزرگ خوراك دام به صادر كننده اين محصول تبديل شد.

معاون سرویس بین المللی گسترش کاربرد زیست فناوری کشاورزی (ISAAA) گفت: كشور فيليپين با كشت ذرت تراريخته از واردكننده بزرگ خوراك دام به صادر كننده اين محصول تبديل شد.
دكتر رندي هوتئا كه به همراه مسوولان مركز اطلاعات بيوتكنولوژي فيليپين و مركز توسعه دانش اين كشور، ميزبان ضيافت شامي به افتخار هيات علمي اعزامي مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران و انجمن ملي ايمني زيستي به فيليپين بود در حاشيه اين جلسه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فناوري ايسنا با اشاره به تولید ارقام مختلف محصولات تراریخته و تصویب واردات 55 محصول تراریخته به فیلیپین خاطر نشان کرد: کشور فیلیپین به یمن تولید ذرت تراریخته از سال 2011 از واردات این محصول بی نیاز شده است.
وي در خصوص وضعیت تولید محصولات زراعی تراریخته در فیلیپین گفت: کشت تجاری این محصولات از سال 2003 در فیلیپین آغاز شده و به سرعت رشد کرده به طوری که در حال حاضر 700 هزار هکتار از اراضی این کشور به کشت ذرت تراریخته مقاوم به آفات و متحمل به علف كش اختصاص یافته که 70 درصد کل ذرت تولیدی در فیلیپین را تشکیل می‌‌دهد. این امر نشان از پذیرش بالای محصولات تراریخته در فیلیپین دارد.
هوتئا تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر ذرت، بادمجان، برنج طلایی، پنبه مقاوم به آفت و پاپایا (خربزه درختي) دیر فاسد شدنی نیز به صورت تراریخته در فیلیپین تولید می‌‌شود.
وی در خصوص نگرش مردم و کشاورزان فیلیپین به محصولات تراریخته هم گفت:پذیرش عمومی فعالان بخش کشاورزی و مصرف کنندگان فیلیپینی نسبت به محصولات تراریخته در منطقه آسیای جنوب شرقی تقریبا از همه کشورها بالاتر است که مطمئنا سابقه ده ساله تولید این محصولات که هیچ گونه اثر سوء و ناشناخته و غیر منتظره‌ای بر جا نگذاشته‌اند در ایجاد این نگرش مثبت بسیار موثر بوده است. البته مثل همه جای دنیا گروه‌های کوچکی از مخالفان فناوری در فیلیپین هم وجود دارند، ولي مهم اين است كه فناوري هراسان جايي در سيستم‌هاي نظارتي و صدور مجوز ندارند و به همين دليل هم هست كه مهندسي ژنتيك كشاورزي در فيليپين خيلي پيشرفت كرده است.
وی خاطر نشان کرد: در فیلیپین در عین حال نظارت دقیقي بر محصولات تراریخته وجود دارد به طوری که قوانین و سیاست‌های نظارتی فیلیپین در این خصوص به عنوان مدلی مناسب مورد توجه کشورهای منطقه هم قرار گرفته است. سیاست‌های دولت فیلیپین هم از زمان مارکوس (ديكتاتور مخلوع فيليپين) همواره به نفع توسعه زیست فناوری در کشور بوده است.
 
مزرعه ذرت تراريخته در فيليپين
بازدید هیات ایرانی از مزرعه ذرت تراریخته در فیلیپین
دكتر هوتئا در پاسخ به این سوال که پذیرش بالای جامعه فیلیپین در مقایسه با جوامعی مثل کشورهای اروپایی تا چه حد متاثر از بافت کشاورزی این کشور و وابستگی عمده جمعیت به عایدات کشاورزی است، اظهار داشت: تحلیل خوبی است چون در کشور ما فقر زدایی و امنیت غذایی از اولویت‌‌های عمده است و کشارزان همه با توجه به منافع تولید غذا به این روش از آن جانبداری می‌‌کنند. تامین غذا با قیمت و کیفیت مناسب، اصلی اساسی برای تمام سیاستمداران است و فیلیپین از هر نوآوری در تولید غذا از جمله در حوزه زیست فناوری و به ويژه استفاده از محصولات تراريخته قویا حکایت می‌‌کند.
وی در ادامه با اشاره به تولید ارقام مختلف محصولات تراریخته مقاوم به آفات و با کیفیت بهینه (برنج طلایی حاوي ويتامين آ) در فیلیپین به ايسنا گفت: تولید این محصولات زمینه‌ساز خودکفایی بخش کشاورزی در فیلیپین بوده است مثلا براي مثال در زمینه ذرت که فيليپين به صورت سنتی وارد کننده دائمی آن به منظور استفاده در خوراک دام و طیور بوده است از سال 2011 به بعد به یمن استفاده از فناوری تراریخته کاملا خودکفا شده‌ایم و اين كشور در حال بازاریابی برای صادرات به کشورهایی از قبیل تایوان، کره جنوبی، ژاپن و چین است.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر تولید محصولات تراريخته مجوز واردات بیش از 55 محصول تراریخته به این کشور هم صادر شده به طوری که تقریبا تمام سویا و پنبه وارداتی فیلیپین از ارقام تراریخته هستند.
معاون سرویس بین المللی گسترش کاربردهای زیست فناوری کشاورزی در پایان در پاسخ به این سوال که ISAAA چه کمکی به توسعه کشت محصولات تراریخته در کشورهایی نظیر ایران می‌کند گفت: ایران نخستین کشور جهان بود که موفق به تولید برنج تراریخته شد ولی به دلایلی كه بر ما روشن نيست در این زمینه عقب افتاد. به نظر من ابتدا ایران باید معیارهای نيازهای خود را تشخیص دهد، در آن صورت است که می‌توانیم با معرفی منابع، در رفع نیاز ایران کمک کننده باشیم. البته ایران خود دانشمندان بزرگی در حوزه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک کشاورزی دارد که در سطح جهانی شناخته شده هستند.
هيات اعزامي انجمن ايمني زيستي و مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران به سرپرستي رييس انجمن ايمني زيستي و با حضور نمايندگاني از دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي كشور، برخي از رسانه‌ها و بخش خصوصي به مدت يك هفته از مراكز علمي كشور فيليپين و مراكز بين‌المللي مستقر در اين كشور مانند موسسه بين‌المللي تحقيقات برنج بازديد كرده و در زمينه توسعه همكاري‌هاي علمي تبادل نظر كردند.
کد خبر:91062716131
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.