افزایش ماندگاری خربزه درختی با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی

خبرگزاری مهر- محققان دانشگاه لوسبانیوس فیلیپین با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی توانستند ماندگاری میوه پاپایا (خربزه درختی) را از 4 روز به 15 روز افزایش دهند.
دکتر روبرتا گارسیا- مجری طرح پاپایا (خربزه درختی) را یکی از محصولات صادراتی فیلیپین معرفی کرد و افزود : درخت میوه پاپایا با نام علمی Carica papaya درختی است …

محققان دانشگاه لوسبانیوس فیلیپین با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی توانستند ماندگاری میوه پاپایا (خربزه درختی) را از 4 روز به 15 روز افزایش دهند.

دکتر روبرتا گارسیا- مجری طرح پاپایا (خربزه درختی) را یکی از محصولات صادراتی فیلیپین معرفی کرد و افزود : درخت میوه پاپایا با نام علمی Carica papaya درختی است کوچک دارای یک ساقه به ارتفاع 4 تا 10 متر است و رنگ میوه آن نیز زمانی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است.

وی با اشاره به مشکلات نگهداری و صادرات این میوه اظهار داشت: مدت زمان رسیدن کامل تا مصرف آن کوتاه است از این رو نگهداری و رساندن آن به بازار با مشکلات زیادی همراه است. در صورتی که بتوان مدت زمان نگهداری آن را افزایش داد می‌توان این مشکلات را مرتفع کرد.

گارسیا از اجرای پروژه‌ای در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این پروژه تحقیقاتی تلاش شد تا با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی ماندگاری این میوه را افزایش دهیم از این رو طی فرآیندی با استفاده از انتقال ژن موفق به تولید پاپایای تراریخته شدیم که دو خصوصیت مهم را در آن القا کردیم.

وی تاخیر در رسیدگی میوه را از یکی از خصوصیت القا شده به پاپایای تراریخته ذکر کرد و ادامه داد: در این طرح فرآیند ساخت اتیلن به وسیله خاموش کردن ژن مرتبط با آن مختل شد به این ترتیب می‌توان مدت زمان رساندن میوه به دست مصرف کننده را افزایش داد.

به گفته مجری طرح، مدت زمان ماندگاری این میوه از 4 به 15 روز افزایش یافت. گارسیا مقاومت به نوعی آفت را از دیگر خصوصیات منتقل شده به پاپایا ذکر کرد و ادامه داد: یکی از بیماری‌های پاپایا حمله یک نوع ویروس است که خسارت‌های زیادی را به بار می‌آورد. با انتقال ژن به این گیاه، درخت پاپایا در برابر این ویروس مقاوم شد.

منبع: خبرگزاری مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.