در شرایطی که 160میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت محصولات تراریخته است و قسمت اعظم واردات محصولات کشاورزی ما نیز تراریخته است، چرا کشورمان را از دستاوردهای دانشمندان خود محروم کرده‌ایم؟

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران‌، صبح روز سه شنبه دوم آبان‌ماه، دکتر محمود احمدی نژاد با یک برنامه ریزی قبلی ملاقاتی را با نمایندگان و روسای چند انجمن علمی داشت. در این مراسم که با دو ساعت تاخیر آغاز شد تعدادی از نمایندگان انجمن‌های علمی نیز مطالبی را ارائه کردند. دکتر محمود تولایی …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران‌، صبح روز سه شنبه دوم آبان‌ماه، دکتر محمود احمدی نژاد با یک برنامه ریزی قبلی ملاقاتی را با نمایندگان و روسای چند انجمن علمی داشت. در این مراسم که با دو ساعت تاخیر آغاز شد تعدادی از نمایندگان انجمن‌های علمی نیز مطالبی را ارائه کردند. دکتر محمود تولایی نماینده عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی و انجمن بیوتکنولوژی یکی از سخنرانان این مراسم بود. دکتر تولایی که خود یکی از بنیانگذاران انجمن ایمنی زیستی کشور است علاوه بر عضویت در هیئت مدیره انجمن‌های علمی ایمنی زیستی و بیوتکنولوژی کشور مسئولیت‌های خطیری همچون ریاست سازمان بسیج علمی کشور و ریاست پژوهشکده فناوری‌های نوین بقیه الله‌الاعظم را نیز برعهده دارد. این سوابق علمی و مدیریتی وی را به مدیری آگاه به مسائل علم و فناوری روز بدل کرده است که اهمیت مطالب ارائه شده توسط وی را دو چندان می‌کند.

دکتر تولایی پس از تسلیت سالروز شهادت باقرالعلوم امام محمد باقر(ع) گفت: "در یک نظام مردمی و الهی که بعد از خدا، بر سرمایه‌های مردمی خود متکی است، ساختارهای مردم نهاد و داوطلبانه از نقش و ارزش ویژه‌ای برخوردارند".

وی انجمن‌های خیریه در حوزه‌های معیشت، سلامت، مدرسه‌سازی، بیمارستان سازی و همچنین انجمن‌های علمی تجلی‌های ظهور انواع نهادهای مردمی عنوان کرده انجمن‌های علمی را مغزافزار و خرد دانشمندان و فعالان عرصه‌های علم را سرمایه‌ای عنوان کرد که به مشارکت گذاشته می‌شود. اما سوال کرد که "آیا این ظرفیت داوطلبانه و خدمت بدون مزد و منت، برای مشکل گشائی و پیشرفت کشور و حل مسئله‌های نظام استفاده می‌شود؟ و آیا اساسا انجمن‌های علمی خود را برای این خدمت سازماندهی کرده‌اند؟ آیا اگر نیازها و دغدغه‌های مرتبط به عرصه‌های علمی در کشور را به انجمن‌های علمی واگذار کنیم و اعتماد متقابل بین انجمن‌ها و مسئولین حوزه‌های تخصصی کشور را تقویت کنیم، نمی‌تواند یک سرمایه عظیم سطح ملی را از تاثیرگذاری فوق العاده بر خوردار کند؟".

این عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران با ذکر مثالی از حوزه علوم و فناوری‌های زیستی که چندین انجمن فعال از جمله انجمن‌های ژنتیک، بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی بخشی از آن هستند و بیش از 3000 عضو در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا دارند، آن را یک سرمایه قابل توجه برای اندیشه و تلاش در عرصه‌های مختلف پزشکی، بهداشت و سلامت، تولید داروها و واکسن‌های نسل جدید، بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی در حوزه‌های ناباروری، سرطان و…، افزایش راندمان تولید مولفه‌های منابع غذایی و گیاهان با بهره وری بالا و مقاوم به آفات و بی نیاز از مصرف سموم شیمیایی خطرناک (که عامل اصلی بسیاری از سرطان‌ها در جوامع هستند)، سولفور زدایی و افزایش کیفیت استحصال و بهره‌برداری از منابع نفت، حل دغدغه‌های محیط زیستی از طریق بهیافت و بازیافت زیستی و حفظ ذخایر ژنتیکی و ارئه راهبرد در این زمینه‌ها عنوان کرد.؟

وی در سوال دیگری مدیریت بخش کشاورزی را خطاب قرار داد و پرسید: "بعنوان مثال، امروز اگر دشمن می‌خواهد با حربه تحریم مردم ما را خسته کند، آیا نمی‌توانیم علت یابی اینکه چرا باید از 58 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور ما قریب به 40 میلیون هکتار زمین بایر بماند را، به انجمن‌‌های علمی مربوط بسپاریم تا برای آن چاره اندیشی کنند؟ آیا نمی‌شود همچون سایر عرصه‌های پیشرفت علمی نظام، فناوری‌های نوین و بیوتکنولوژی را در عرصه‌های کشاورزی و تولید غذا به میدان بیاوریم؟

دکتر تولایی گفت "در شرایطی که 160میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت محصولات اصلاح شده ژنتیکی است و قسمت اعظم بازار محصولات کشاورزی وارداتی ما نیز در انحصار محصولات تراریخته (با منشا تغییرات نا معلوم است) چرا با وجود این همه متخصص در عرصه بیوتکنولوژی کشاورزی، کشورمان را از دستاوردهای فناورانه و آگاهانه دانشمندان خود محروم کرده‌ایم؟" وی خواستار واگذاری علت یابی این امر به انجمن‌های علمی و ارائه نتیجه به مسئولین ذیربط شد. برای مشاهده متن کامل سخنان دکتر تولایی اینجا را ببینید.
 مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران‌
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.