دستیابی به دانش فنی تولید رده سلولی پایا از ماهیان و تولید اولین رده سلولی پایا از ماهی آزاد دریای خزر

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران موفق به دستیابی دانش فنی تولید رده سلولی پایا از ماهیان و تولید اولین رده سلولی پایا از ماهی آزاد دریای خزر شدند. دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در خصوص این دستاورد گفت: رده سلول‌های ماهی در بسیاری از موارد …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران٬ پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران موفق به دستیابی دانش فنی تولید رده سلولی پایا از ماهیان و تولید اولین رده سلولی پایا از ماهی آزاد دریای خزر شدند. دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در خصوص این دستاورد گفت: رده سلول‌های ماهی در بسیاری از موارد از جمله مطالعات مربوط به مکانیسم‌های سلولی و مولکولی، فرایندهای فیزیولوژیک و سم شناسی و علومی مانند اکوتوکسیکولوژی، ویروس شناسی، زیست شناسی سرطان، آثار زیست شناسی پرتوها، آبزی پروری و مطالعات ژنتیک و بیان ژن کاربرد دارد.

همچنین به دلیل تغییرات زیست محیطی و مداخله بشر طی سال‌های اخیر، بسیاری از جانداران در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. هرجاندار در حفظ زنجیره غذایی و اکوسیستم نقش حیاتی و بدون جایگزین را بر عهده دارد. به همین دلیل امروزه پژوهش‌ بر روی جاندارانی که در معرض انقراض دارند در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: دریای خزر اکوسیستمی منحصر به فرد است که ارزش جهانی دارد. ماهی آزاد دریای خزر از جانوران در معرض انقراض این حوزه است که تعداد کمی از آن باقی مانده است. فاضلی خاطر نشان کرد: برای اولین بار دستیابی به دانش فنی تولید رده سلولی پایا از ماهیان و تولید رده سلولی ماهی آزاد دریای خزر در بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران انجام پذیرفت. تولید این رده‌ها شامل جداسازی سلول‌ها، فریز سلول‌ها، نگهداری آنها در دمای 190- درجه سانتیگراد و قابلیت کشت مجدد و کنترل کیفی آنها بوده است. با توجه به دسترسی محدود به نمونه‌های زنده، این رده‌های سلولی منبعی در دسترس برای پژوهشگران علاقمند خواهد بود.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.