تشکیل بانک ذخاير زيستي بيوتکنولوژي نفت

واحد مرکزی خبر- مدیر گروه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از تشکیل تنها بانک ذخایر زیستی بیوتکنولوژی نفت برای حفظ و نگهداری میکروب‌های مرتبط با بیوتکنولوژی نفت در این پژوهشگاه خبر داد.

واحد مرکزی خبر- مدیر گروه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از تشکیل تنها بانک ذخایر زیستی بیوتکنولوژی نفت برای حفظ و نگهداری میکروب‌های مرتبط با بیوتکنولوژی نفت در این پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، قاسمعلی محبعلی، این بانک را مجموعه‌ای بی‌نظیر از میکروب‌های نفتی توصیف و تاکید کرد: هم‌اکنون نزدیک به 400 میکروب در این بانک ذخیره شده است. وی گفت: به جز تعدادی اندک که از بانک‌های زیستی سایر کشورها خریداری شده، بیشتر میکروب‌ها از میادین و مناطق نفتی کشور جداسازی شده‌ است. محبعلی با تاکید بر این که میکروب‌شناسی، اساس بیوتکنولوژی نفت است، تصریح کرد: از آنجا که میکروب‌ها هم فعالیت‌های مثبت دارد و هم فعالیت‌های منفی، کار ما در این پژوهشگاه، بکارگیری صفات مثبت و کنترل صفات منفی میکرو‌ب‌ها در صنایع نفتی است.
محبعلی از صفات منفی میکروب‌ها را که باید کنترل شود، ایجاد خوردگی در تاسیسات، ایجاد لجن‌ در آب‌های صنعتی و آلودگی سوخت‌های هوایی بیان کرد. وی با تاکید بر این که یکی از دلایل نگهداری این میکروب‌ها استفاده از آنها در طرح‌های ازدیادبرداشت است، گفت: انتظار داریم کنسرسیوم دانشگاهی ازدیادبرداشت یا هر شرکت نفتی که طرح‌‌های ازدیادبرداشت میکروبی در دست اجرا دارد، از توانایی‌های بانک میکروبی پژوهشگاه صنعت نفت استفاده کند.
تدوین سند راهبردی بیوتکنولوژی صنعت نفت
مدیر گروه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت از تدوین سند راهبردی بیوتکنولوژی صنعت نفت مطابق با شاخص‌ها و استانداردهای مورد نیاز این صنعت خبر داد.
محبعلی به تعریف 5 برنامه جامع در این سند راهبردی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها که در دو حوزه بیوتکنولوژی صنعتی و محیطی تعریف شده است، بر رفع مشکلات امروز صنعت نفت تمرکز دارد.
وی ازدیادبرداشت میکروبی، پایش میکروبی آب‌های صنعتی و مقابله با خوردگی زیستی و ارتقای برش‌های نفتی با کمک بیوکاتالیست‌ها را از برنامه‌های تعریف شده در بخش صنعتی اعلام کرد و افزود: در بخش محیطی نیز بر پاک سازی زیستی محیط‌های آلوده به نفت و تصفیه بیولوژیکی فاضلاب‌های صنعتی خاص توجه شده است. به گفته او این سند که تمامی اولویت‌ها، نقاط ضعف و قدرت بیوتکنولوژی نفت را شامل می‌شود، در دست بررسی نهایی و تصویب در شواری سیاست‌گذاری وزارت نفت است.
منبع: واحد مرکزی خیر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.