دکتر قره‌یاضی: انقلاب اسلامی علمی در راه است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و رئیس انجمن ایمنی زیستی که از سوی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران برای عقد قرارداد همکاری‌های پژوهشی مشترک در ژاپن به سر می‌برد با بیان این مطلب در جمع اساتید و دانشجویان مرکز تحقیقات ژن دانشگاه تسوکوبای ژاپن افزود …

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و رئیس انجمن ایمنی زیستی که از سوی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران برای عقد قرارداد همکاری‌های پژوهشی مشترک در ژاپن به سر می‌برد با بیان این مطلب در جمع اساتید و دانشجویان مرکز تحقیقات ژن دانشگاه تسوکوبای ژاپن افزود: همه چیز از منطقه خاورمیانه و خاک سرزمینی ایران شروع شده است. وی با ارائه مستنداتی از منابع بیشتر اروپایی گفت: ده هزار سال پیش از میلاد مسیح علیه السلام تمدن کرمانشاه در غرب ایران وجود داشته و در کار اهلی‌سازی گیاهان زراعی و دام بوده است. وی با ارائه تصاویری از کاوش‌های باستانشناسی افزود: اگر آن دانشمند گمنام ایلامی که 7500 سال پیش از این در منطقه غرب ایران مشغول مطالعه صفات وراثتی دام‌های اهلی بود به اندازه مندل خوش شانس بود که صفات کیفی جلب نظر او را بکند امروز جهان از جنبه تامین غذا و بهداشت در وضعیتی بهتر قرار داشت و 7400 سال تاخیر برای کشف اصول ژنتیک نیاز نبود. دکتر قره‌یاضی که هم‌اکنون ریاست مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران را بر عهده دارد دستاوردهای دانشمندان ایرانی را مربوط به قرن‌های قبل ندانسته و گفت: همین امروز هم دانشمندان ایرانی با برخورداری از حمایت رهبری انقلاب در مرز دانش حرکت می‌کنند و با معرفی شنگول و منگول و حبه انگور که سه بز تراریخته ایرانی تولید کننده فاکتور 9 و عامل لخته شدن خون (tPA) در شیر این حیوانات تراریخته هستند و با تولید تجاری اولین برنج تراریخته جهان جایگاه خوبی را در بین کشورهای منطقه و جهان دارد. دکتر قره‌یاضی آمادگی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی را به عنوان پلی برای ارتباط دانشمندان سراسر جهان با یکدیگر برای توسعه تبادل پژوهشگر و ارائه خدمات فنی و آموزشی اعلام کرده خواهان تسریع روند همکاری‌های پژوهشی مشترک با دانشگاه تسوکوبای ژاپن شد.

شرکت‌کنندگان در این سخنرانی از سرنوشت برنج تراریخته سوال کردند. دکتر قره‌یاضی در پاسخ گفت: قوانین مترقی و خوبی در کشور ما تصویب شده است. قانون ایمنی زیستی دولت را مکلف به تسهیل کاشت و استفاده از محصولات تراریخته کرده و پژوهش را از حیطه نظارت قانونی مستثنی کرده. تقاضای خوبی هم در بین کشاورزان و مصرف‌کنندگان برای محصولات تراریخته وجود دارد و هنوز هم کشاورزان پیشرو برنج تراریخته را می‌کارند ولی با توجه به اینکه خوشبختانه در کشور ما برچسب گذرای محصولات تراریخته که امری زاید و مضر است الزامی نشده است اطلاع دقیقی از میزان سطح زیر کشت برنج تراریخته وجود ندارد. دکتر قره‌یاضی در سخنرانی خود اشاره‌ای به دانایی ستیزی و فناوری هراسی برخی از مدیران داخلی در توقف کامل تولید محصولات تراریخته در عین واردات سالیانه 5 میلیارد دلاری این نوع محصولات و قفل و زنجیر برنج تراریخته نکرد.

گفتنی است بیش از 150 هزار کیلوگرم بذر خالص برنج تراریخته در سال 1384 به دستور آقای خیام نکویی در یک انبار متروکه در رشت جمع آوری شده و درب این انبار با حضور نماینده حراست و روابط عمومی این پژوهشکده پلمب شده و تحت قفل و زنجیر است. این محصول که ارزش ریالی آن غیر قابل محاسبه است پس از گذشت 7 سال در شرایط نامطلوب در حال پوسیدن است و کارشناسان معتقدند احتمال جوانه زنی حتی 5 درصدی این محصول نیز کم است. پیگیری انجمن‌های علمی و مجری این طرح (دکتر قره‌یاضی) نه تنها موجب رفع قفل و زنجیر غیرقانونی این فناوری نشده است بلکه موجب ایجاد یاس و بدبینی در بین پژوهشگران جوان و حتی پرونده‌سازی برای مجری این طرح شده است. پرونده‌ها و محاکماتی (خارج از قوه محترم قضاییه) که یادآور محاکمه گالیله در قرون وسطی است.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.