پذیرش محصولات تراریخته در کشورهای چین، هند و فیلیپین

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
کنفرانس بین‌المللی “پذیرش محصولات تراریخته در کشورهای در حال توسعه” با حضور 150 نفر از کشاورزان تراریخته کار از کشورهای چین، هند و فیلیپین، نمایندگان مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی و خبرنگاران از کشورهای بنگلادش، بورکینافاسو، کامبوج، چین، مصر، هندوستان، لائوس …

کنفرانس بین‌المللی "پذیرش محصولات تراریخته در کشورهای در حال توسعه" با حضور 150 نفر از کشاورزان تراریخته کار از کشورهای چین، هند و فیلیپین، نمایندگان مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی و خبرنگاران از کشورهای بنگلادش، بورکینافاسو، کامبوج، چین، مصر، هندوستان، لائوس، اندونزی، ایران، کنیا، مالزی، پرو، پاکستان، فیلیپین، تایلند، اوگاندا، آمریکا، ویتنام در شهر مانیل در فیلیپین صبح امروز آغاز به کار کرد. از کشور ایران نیز هیاتی به سرپرستی دکتر بهزاد قره‌یاضی، بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در این کنفرانس حضور دارند.
این کنفرانس با پیغام دکتر گیل ساگوگویت رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب شرقی آسیا (SEARCA) افتتاح شد. وی در مورد لزوم استفاده از بیوتکنولوژی برای امنیت غذایی و تامین غذای کافی صحبت کرد.
این کنفرانس در مورد توسعه کشت محصولات تراریخته در کشورهای در حال توسعه در آسیا به ویژه کشورهای چین، هندوستان و فیلیپین است که تجربه زیادی در مورد کشت محصولات تراریخته داشته‌اند. این کشورها اطلاعات کلیدی و تجربه‌ای در خور تقدیر در مورد مزایای بدست آمده از طریق پذیرش محصولات تراریخته دارند. نتایج این کنفرانس کمک خواهد کرد تا کشورهای در حال توسعه بتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند با دانستن آنکه چه فوایدی از پذیرش محصولات تراریخته و اینکه چه فاکتورهایی پذیرش آنها در مورد محصولات تراریخته را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت چه تغییراتی در زندگی کشاورزان با استفاده از محصولات کشاورزی تراریخته ایجاد می‌شود.
این کنفرانس توسط بنیاد جان تمپلتون، سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA)، مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب شرقی آسیا (SEARCA)، آکادمی ملی علم و فناوری (NAST Philippines) و دومین پروژه حمایت از بیوتکنولوژی کشاورزی (ABSPII) برگزار می‌شود.
شرکت‌کنندگان این کنفرانس از ذینفعان حوزه کشاورزی مانند سیاست‌گذاران، دانشمندان، پژوهشگران، رسانه‌ها و کشاورزان کشورهای در حال توسعه هستند.
دکتر سگفردو سرانو معاون وزیر کشاورزی کشور فیلیپین در بخشی از سخنان افتتاحیه خود با اشاره به تغییر اقلیم نیاز به بیوتکنولوژی کشاورزی و استفاده از محصولات تراریخته را روزافزون اعلام کرد و گفت: "فایده تولید واریته‌هایی که به دلیل تغییر اقلیم در کمتر از یک دهه قابل استفاده نخواهند بود چیست؟". وی در ادامه سوال کرد که وقتی دمای جهان دو تا سه درجه افزایش پیدا کند و سطح دریاها به نحوی بالا بیاید که اراضی بیشتری را تحت الشعاع شوری قرار دهد چه باید کرد؟ بدیهی است که انتظار از بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک کشاورزی بالاست. اما در فیلیپین ما با پژوهش برای پژوهش مخالفیم و تلاش می‌کنیم که نتایج پژوهش به دست کشاورزان برسد و محصولات تراریخته در سفره مردم قرار داشته باشد و از آن طریق موجب تامین امنیت غذایی کشور شویم. ما در وزارت کشاورزی و دوستان ما در وزارت علوم در کار ترویج بیوتکنولوژی کشاورزی هستیم و از ورود محصولات تراریخته به مزرعه حمایت می‌کنیم. این فناوری به سرعت پیشرفت می‌کند و نمی‌تواند به دلیل وسواس بی دلیل دستگاه‌های نظارتی معطل بماند. برای ما محیط زیست وسلامتی غذا در درجه اول اهمیت قرار دارد اما اینها را به عنوان "بهانه"ای برای جلوگیری از کشت محصولات تراریخته نمی‌پذیریم.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.