پیشرفت کشورهای آفریقایی در تولید محصولات تراریخته

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری/مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران-
دکتر مارگارت کارمبو مدیر مرکز آفریقایی سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) که در کنفرانس بین‌المللی پذیرش محصولات تراریخته در کشورهای در حال توسعه در هتل هایت در شهر مانیل سخنرانی می‌کرد گفت: ” آفریقا 54 کشور را در خود جای داده که بسیاری از آنها فقیر هستند و از امنیت غذایی …

دکتر مارگارت کارمبو مدیر مرکز آفریقایی سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) که در کنفرانس بین‌المللی پذیرش محصولات تراریخته در کشورهای در حال توسعه در هتل هایت در شهر مانیل سخنرانی می‌کرد گفت: " آفریقا 54 کشور را در خود جای داده که بسیاری از آنها فقیر هستند و از امنیت غذایی بالایی برخوردار نیستند. بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک می‌تواند برای خروج این کشورها از بحران غذایی کمک کند. در حال حاضر در آفریقا چهار کشور آفریقایی محصولات تراریخته را به صورت انبوه و تجاری کشت می‌کنند. این چهار کشور عبارتند از آفریقای جنوبی، مصر، بورکینافاسو و اخیرا سودان که پنبه تراریخته و ذرت تراریخته می‌کارند. اما علاوه بر این چهار کشور، کشورهای دیگری هستند که مراحل پایانی آزمایشات مزرعه‌ای خود را طی می‌کنند. در حال حاضر کشورهایی مثل اوگاندا و کنیا محصولات تراریخته‌ای را در دست رها‌سازی و تجاری‌سازی دارند که تحولی اساسی را در نگرش جهانی محصولات تراریخته و مهندسی ژنتیک ایجاد خواهد کرد. موز تراریخته مقاوم به بیماری‌های قارچی، ذرت و سورگوم متحمل به خشکی، سیب‌زمینی شیرین تراریخته و باقلای تراریخته از جمله محصولاتی هستند که در آفریقا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. البته آفریقا برای توسعه فناوری واستفاده از محصولات تراریخته با چالش‌هایی مهم روبرو است. چالش اصلی افراد دانایی ستیز و فناوری هراسی هستند که با مفهوم کشاورز و کشاورزی بیگانه هستند. نه می‌فهمند که صبح زود بیدار شدن و در مزرعه کار کردن یعنی چه؟ نه می‌فهمند که سموم شیمیایی خطرناک چه بر سر مردم و محیط زیست می‌آورند و نه از فقر و گرسنگی خبر دارند. اینها معمولا پول خوبی از سازمان‌های غیر دولتی اروپایی و واردکنندگان سموم شیمیایی دریافت می‌کنند تا کشاورزان را تحت فشار قرار دهند. گاهی هم کشاورزان را که این محصولات را می‌کارند احمق و بی‌سواد و نادان می‌نامند درحالیکه آنها بهتر از هر کس نفع خود را تشخیص می‌دهند."
کنفرانس بین‌المللی "پذیرش محصولات تراریخته در کشورهای در حال توسعه" از صبح امروز در هتل هایت مانیل پایتخت فیلیپین برگزار شده است. دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران و بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشورمان که چهره‌ای شناخته شده در جامعه جهانی مهندسی ژنتیک است نیز از دیگر شرکت‌کنندگان این کنفرانس است.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری/مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.