پیشرفت‌های خیره کننده چین در مهندسی ژنتیک

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران-
دکتر ژن ژو معاون انجمن بیوتکنولوژی چین و عضو آکادمی علوم چین که در اجلاس سالانه مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی جهان سخنرانی می‌کرد با تشریح پیشرفت‌های کشور چین در مهندسی ژنتیک محصولات کشاورزی گفت: “هم اکنون بیش از چهار میلیون هکتار پنبه تراریخته در کشور چین کشت می‌شود”.

دکتر ژن ژو معاون انجمن بیوتکنولوژی چین و عضو آکادمی علوم چین که در اجلاس سالانه مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی جهان سخنرانی می‌کرد با تشریح پیشرفت‌های کشور چین در مهندسی ژنتیک محصولات کشاورزی گفت: "هم اکنون بیش از چهار میلیون هکتار پنبه تراریخته در کشور چین کشت می‌شود". وی ادامه داد: "کشور چین اولین کشور جهان بود که در سال 1995 محصولات تراریخته را به صورت تجاری به زیر کشت برد". معاون انجمن بیوتکنولوژی کشور چین ضمن اعلام خبر تجاری سازی شدن برنج تراریخته برای تولید آلبومین سرم انسانی از سایر پیشرفت‌های چین در زمینه تولید محصولات تراریخته مانند برنج تراریخته حاوی آهن بالا، گوجه فرنگی مقاوم به ویروس و با انبار مانی بالا، فلفل دلمه مقاوم به ویروس، پنبه با لینتر بالا، اطلسی با رنگ‌های بدیع، خربزه درختی مقاوم به ویروس، درخت صنوبر مقاوم به آفات، برنج مقاوم به ساقه خوار و ملخ قهوه‌ای، ذرت با فیتاز بالا (با قابلیت هضم بالا توسط دام)، ذرت مقاوم به آفات، گندم متحمل به ویروس موزائیک زرد گندم و برنج تراریخته با نشاسته مقاوم (برای بیماران دیابتی) نام برد. اجلاس سالانه مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی جهان با حضور نمایندگانی از بیش از 15 کشور از تاریخ سوم تا ششم آوریل سال جاری در کشور فیلیپین برگزار شد. در این اجلاس نمایندگانی از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران نیز حضور داشتند. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران مورد حمایت ستاد توسعه زیست فناوری و معاونت علم و فناوری رئیس جمهور نیست.
گفتنی است در ایران مدیران بیوتکنولوژی در 8 سال گذشته بیشترین مخالفت را با تولید محصولات تراریخته به عمل آورده و از این طریق موجب پسرفت کشور شده‌اند. در حال حاضر نه تنها هیچ محصول ترایخته‌ای (به جز برنج تراریخته آن هم به صورت غیر رسمی) در کشور کشت نمی‌شود بلکه هیچ آزمایش مزرعه‌ای هم در کشور وجود ندارد. از این روی کشور ایران در این مورد جزو عقب افتاده‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. مسئولین دولتی که برخلاف قانون در مقابل توسعه "تولید ملی" محصولات تراریخته مقاومت کرده و بازارهای کشور را به روی محصولات وارداتی و مصرف سموم گشوده‌اند پاسخگو نیستند و مسئولین نظارتی و قضایی نیز در این مورد سکوت کرده‌اند و به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.