مشاور رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: ضرورت ایجاد بازارهای نخبگی

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- مشاور رییس جمهور منتخب ملت ایران با انتقاد از تاکید بر عرضه صرف پژوهش در بازار ایده و فناوری کشور بر ضرورت ایجاد بازارهای نخبگی تاکید کرد. مهندس اکبر ترکان در مراسم افتتاحیه‌ی هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک درباره وضعیت پژوهشی کشور گفت …

مشاور رییس جمهور منتخب ملت ایران با انتقاد از تاکید بر عرضه صرف پژوهش در بازار ایده و فناوری کشور بر ضرورت ایجاد بازارهای نخبگی تاکید کرد. مهندس اکبر ترکان در مراسم افتتاحیه‌ی هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک درباره وضعیت پژوهشی کشور گفت: پژوهش در ایران همواره در اظهارات مسوولان مورد حمایت بوده اما خروجی‌های آن مطلوب و قابل قبول نبوده است."

به گفته وی، بخش تحقیقات در ایران بیشتر در حوزه عرضه فعالیت کرده است و تقاضای تحقیقات را به فراموشی سپرده است. چنانچه بودجه‌ها همواره برای پیشرفت و یا گسترش یک حوزه تخصصی خاص به پژوهشگران اختصاص داده شده است. وی خاطرنشان کرد: افزایش میزان تحقیقات تا کنون در کشور انجام شده و پاسخگو نبوده است و بودجه‌های کشور برای آن که شان پژوهش نشان داده شود در جاهایی هزینه شده‌اند که به محصول و بازار تقاضا نرسیده‌اند. ترکان ادامه داد: پژوهشگر باید در ابتدای پژوهش خود نگاه به بازار و نتایج پژوهش داشته باشد آنگاه دولت بتواند به‌ گونه‌ای از پژوهش حمایت کند که اگر دانش فنی آن خریدار داشت 50 درصد هزینه خرید را به عنوان حمایت کننده تقبل کند.

وی تصریح کرد: اگر چه این روش در تحقیقات بنیادی پاسخ نمی‌دهد اما راه حل اساسی و نهایی برای استفاده و گسترش تحقیقات کاربردی است. مشاور رییس جمهور منتخب با اشاره به این که تولیدات علمی عصر حاضر تولیدات نرم است، اظهار کرد: باید به دنبال این بود که چگونه می‌توان از این محصولات نرم حمایت کرد و نحوه مالکیت آنها را تبیین کرد تا حق صاحب آن محترم شمرده شده و اقتصاد و بازار بر اساس آن تنظیم شود. پس نخستین گام برای تبدیل فن به کاربرد، مالکیت قائل شدن برای محصول است که فقها نیز این بحث مالکیت معنوی را تایید کرده‌اند. ترکان درباره‌ وضعیت پیشبرد همزمان ایده و محصول در کشورهای پیشرفته دنیا نیز گفت: پیش قراولان تکنولوژی کار هماهنگ صاحبان ایده و صاحبان سرمایه را به صورت همزمان دارند و به اتفاق دست به سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌زنند. وی افزود: توسعه بازارهای مربوط به فناوری یک بحث اساسی و جدی است تا یافته‌های علمی و فناورانه نخبگان را به عنوان یک راه جذب آنها محقق کند. یک نخبه زمانی زنده و پویاست که حیات علمی‌اش ادامه پیدا کند. ترکان با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارهای نخبگی توضیح داد: بازارهای نخبگی بازارهایی برای ارائه محصولات علمی و فناورانه‌ نخبگان خواهد بود که به بهتر کردن زندگی مردم منجر می‌شود. مشاور رییس جمهور منتخب مردم در پایان ابراز امیدواری کرد دولت جدید زمینه‌ای برای گام برداشتن در حوزه فناوری که مهمترین آن می‌تواند بیوتکنولوژی باشد بیافریند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.