کنفرانس بیوتکنولوژی سازمان بهره‌وری آسیا در تایوان تحت سیطره پیام روحانی

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- کنفرانس آسیایی غذا و کسب و کار کشاورزی با عنوان “بیوتکنولوژی و رقابت پذیری جهانی” پس از چهار روز در عصر روز پنجشنبه 18 ژولای در تایپه پایتخت تایوان با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد. در این کنفرانس …

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- کنفرانس آسیایی غذا و کسب و کار کشاورزی با عنوان "بیوتکنولوژی و رقابت پذیری جهانی" پس از چهار روز در عصر روز پنجشنبه 18 ژولای در تایپه پایتخت تایوان با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد. در این کنفرانس که با هزينه سازمان بهره‌وری آسیا و با حضور 18 کشور برگزار شده بود اهمیت بیوتکنولوژی برای غذا و کشاورزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته ضمن ارائه الگوهای موفقی همچون فیلیپین و هندوستان چالش‌های پیش روی توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشورهای در حال توسعه مورد بررسی قرار گرفت. نبود سرمایه‌گذاری کافی برای پژوهش و توسعه، عدم حمایت کافی از سوی مسئولین ارشد سیاسی در این کشورها، عدم آگاه سازی عممی و نگرش بالنسبه منفی در بین مصرف کنندگان در برخی از کشورها، عدم حمایت کافی از حقوق مالیت فکری تولید کنندگان محصولات بیوتکنولوژیک و به طور ویژه مقررات دست و پا گیر نظارتی بیش از حد و اندازه مورد نیاز از دلایل عدم پیشرفت مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در کشاورزی در کشورهای در حال توسعه عنوان شد. قطعنامه این کنفرانس بر اجتناب‌ناپذیر بودن استفاده از بیوتکنولوژی برای کشاورزی و غذا و نیز بر ضرورت حمایت حقوقی از تولید کنندگان این محصولات پرداخته محصولات تراریخته را از انواع مشابه غیر تراریخته برتر و سالم‌تر خواند. دکتر قره‌یاضی بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشورمان در مراسم اختتامیه این همایش ضمن تاکید بر استفاده از همه فناوری‌های نو به طور ویژه بر ضرورت همکاری جنوب-جنوب و اهمیت دستیابی مشترک کشورهای در حال توسعه به این فناوری گفت: "سهم کشورهای در حال توسعه از بیوتکنولوژی نباید تنها در واردات محصولات نهایی و مصرفی آن خلاصه شود".
گفتنی است پیام دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب کشورمان به همایش بیوتکنولوژی که دو هفته پیش در دانشگاه تهران برگزار شد بازتاب گسترده‌ای در این کنفرانس داشته و سخنرانان با ملیت‌های مختلف به بخش‌هایی از پیام وی اشاره کرده و ابراز امیدواری می‌کردند که این رویکرد موجب ورود دوباره ایران به باشگاه تولید کنندگان محصولات تراریخته شده و در بین سایر رهبران سیاسی کشورهای در حال توسعه نیز رواج بیابد. دکتر پاول تنگ دانشمند سرشناس دانشگاه نانیانگ سنگاپور که سخنران اختتامیه همایش بود ضمن نشان دادن پیام کتبی دکتر روحانی و با قرائت این فراز از پیام وی به عنوان حسن ختام رسما به کار کنفرانس پایان داد.
" امروز استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک نه تنها یک ضرورت بلکه انتخابی هوشمندانه و آگاهانه برای حل معضلات غذایی و بهداشتی و محیط زیستی کشور محسوب می‌شوند که غفلت در دستیابی به و استفاده از این فناوری‌ها به یقین می‌تواند موجب شماتت ما توسط نسل‌های آینده شود". قرائت این پیام مورد استقبال و تشویق حضار قرار گرفت.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.