تنزل 42 پله‌ای رتبه ایران از حیث ارجاعات به مقالات ISI (از سال 2007 تا 2011)/ بسیاری از مقالات ایرانیان در حوزه بیوتکنولوژی مورد بی‌اعتنایی جامعه علمی جهانی قرار می‌گیرد.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری-
دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در نشست خبری که روز شنبه 12 مرداد در دفتر خبرگزای مهر برگزار شد با بیان این مطلب که آقای دکتر احمدی نژاد در روز یکشنبه 30 تیر 92 مدعی شدند که رتبه ایران در بیوتکنولوژی از …

دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در نشست خبری که روز شنبه 12 مرداد در دفتر خبرگزای مهر برگزار شد با بیان این مطلب که آقای دکتر احمدی نژاد در روز یکشنبه 30 تیر 92 مدعی شدند که رتبه ایران در بیوتکنولوژی از رتبه 33 به 14 ارتقا یافته است و آنرا به نشانه وقوع یک جهش علمی قلمداد کردند گفت: "اگرچه برای من بازگویی این گزارش‌ها و ارائه آمار تلخ سخت و ناگوار است اما نظر به اینکه این آمار غیرواقع به محضر رهبر فرزانه انقلاب ارائه شده است چاره‌ای جز بیان آن ندارم زیرا ممکن است کشور با اطمینان از رشد خیلی خوب تلاش شایسته‌ای را برای کسب جایگاه مناسب و در خور نام ایران عزیز انجام ندهد" وی افزود: "با بررسی‌های بسیاری که انجام دادیم مشخص شد که دولتی‌ها به پایگاه علم‌سنجی SIAMAGO ارجاع داده‌اند که ما بر اساس این پایگاه علم‌سنجی در بیوتکنولوژی به جایگاه 13 دست یافته‌ایم. اما با مراجعه‌ای که به این سایت کردیم و مستندات آن هم در اینجا هست، رتبه ایران بر اساس آخرین آمار ارائه شده در این سایت برای سال 2011 میلادی بین 13 تا 139 است یعنی یک پایگاه علم‌سنجی شاخص‌های مختلفی را برای رتبه بندی بررسی می‌کند. بنابراین ایران تنها از نظر تعداد مقالات رتبه 13 را دارد. اما اگر چنانچه رتبه‌بندی بر اساس تعداد ارجاعات و به ویژه ارجاعات به ازای هر مقاله انجام شود رتبه 24 را برای ارجاعات و رتبه 92 را برای میانگین ارجاعات به ازای هر مقاله داریم. مفهوم این مطلب اینست که مقالات ایرانیان در حوزه بیوتکنولوژی مورد بی‌اعتنایی جامعه علمی جهانی قرار می‌گیرد و از این نظر ما در رتبه 92 قرار داریم."

رئیس مرکزاطلاعات بیوتکنولوژی ایران در ادامه گفت: " اما در برخی از شاخص‌ها ما پایین رفته و تنزل رتبه داشته‌ایم. مثلا رتبه ایران در حوزه بیوتکنولوژی از حیث ارجاعات به ازای هر مقاله در سال 2007 برابر با 50 بوده و در سال 2011 به 92 تنزل یافته است. ما از تعداد کل 35092 مقاله قابل ارجاع که در سال 2011 منتشر شده است یا 154748 مقاله قابل ارجاع طی سال‌های 96 تا 2011 تعداد 28435 مقاله داریم که حتی یک ارجاع هم نداشته است. یعنی ایرانی‌ها 28435 مقاله دارند که طی این دوره منتشر شده و حتی یکبار به آنها ارجاع نشده است. یعنی جامعه علمی جهانی به آن به عنوان یک مطلب فاقد ارزش نگاه کرده‌ا‌ند و هیچ استنادی به آنها صورت نگرفته است."

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.