با زیرکی یا با بی کفایتی، دکتر لطفی ستاد توسعه زیست‌فناوری را به یک تشکل بی‌خاصیت و مانع پیشرفت تبدیل کرد.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری- دکتر سیروس زینلی رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران در نشست خبری دیروز که در دفتر حزب اعتدال و توسعه برگزار شده بود با بیان این مطلب که حزب اعتدال و توسعه از ما به عنوان مرجع در زمینه بیوتکنولوژی و میزان اجرایی شدن سند زیست‌فناوری دعوت کرده که گزارشی ارائه کنیم گفت …

دکتر سیروس زینلی رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران در نشست خبری دیروز که در دفتر حزب اعتدال و توسعه برگزار شده بود با بیان این مطلب که حزب اعتدال و توسعه از ما به عنوان مرجع در زمینه بیوتکنولوژی و میزان اجرایی شدن سند زیست‌فناوری دعوت کرده که گزارشی ارائه کنیم گفت: "البته ما قبلا بسیاری از این مطالب را در کنگره‌ها و همایش‌های مختلف عنوان کردیم، به بیت رهبری رفتیم و در زمان دولت آقای دکتر احمدی نژاد اعتراض کرده‌ایم. اعتراض ما و مجموعه ضعف عملکرد حوزه بیوتکنولوژی کشور باعث شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته فقط یک ستاد را ارتقای سطح بدهد. همانطور که می‌دانید قبلا این ستاد، شورای عالی زیست‌فناوری بوده و بعدا آقای دکتر احمدی‌نژاد متاسفانه این شورای عالی را تنزل درجه داد و تبدیل کرد به یک تشکل بی‌خاصیت. ولی با فریادها و اعتراض‌های دوستان از جمله رفتن این اعتراض‌ها به بیت رهبری و دادن مدارک و مستندات باعث شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته ترکیب ستاد توسعه زیست‌فناوری را مجددا و تقریبا احیا کند. آقای دکتر لطفی دبیر ستاد شد یعنی از ریاست ستاد تنزل درجه پیدا کرد و دبیر شد ولی متاسفانه با گذشت یک سال هنوز یک جلسه این تشکل جدید را ایشان تشکیل نداده‌اند. نمی‌دانم با زیرکی است یا با بی‌کفایتی ولی با هر چیزی هست ایشان عملا ستاد توسعه زیست‌فناوری را به یک تشکل بی‌خاصیت و در مواردی یک تشکل مانع پیشرفت تبدیل کرده است."

رئیس انجمن بیوتکنولوژی در ادامه گفت: "مطمئن باشید اگر ما ستاد توسعه زیست‌فناوری نداشتیم بقیه مجموعه بیوتکنولوژی کشور تا حالا خیلی پیشرفت کرده بودند. چراکه ما وقتی هرجایی می‌خواهیم برویم و هر حرفی می‌خواهیم بزنیم می‌گویند شما صاحب دارید و آنهم ستاد توسعه زیست‌فناوری است."

دکتر زینلی با بیان این مطلب که بر اساس صحبت‌هایی که آقای دکتر لطفی در چند کنگره انجام داده‌اند اصلا از بیوتکنولوژی نوین متنفر است گفت: "همین الان شخص دیگری که رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی است و دوست بنده است و من پشت سر این آقا نماز می‌خوانم مخالف بیوتکنولوژی کشاورزی است!!! چگونه می‌شود که فردی خودش مرجع تقلید باشد ولی با اسلام مخالف باشد!!! اصلا نمی‌شود که کسی متولی مسجد باشد ولی هر روز در مسجد را قفل کند. چه دست‌های پنهانی پشت قضایا هست؟ من نمی‌خواهم سیاسی صحبت کنم. من هیئت علمی انیستو پاستور هستم و بخش کوچکی از فعالیت‌های این موسسه مربوط به بیوتکنولوژی می‌شود وقتی می‌بینم که این موسسه چه پیشرفت‌هایی کرده درحالیکه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری ده‌ها برابر ما فضا و نیرو دارد ولی هیچ کاری نتوانسته انجام بدهد. در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با افراد برخورد می‌شود و متخصصان را ممنوع‌الورود می‌کنند و دائم به پژوهشگران اخطار داده می‌شود."

دکتر زینلی در پایان سخنان خود گفت: "ما حداقل پنج یا شش میلیارد دلار در سال داروهای بیوتکنولوژی و مواد غذایی بیوتکنولوژی و بذر و غیره وارد کشور می‌کنیم در مقابل شما به تولید نگاه بکنید، چه پیشرفتی کرده‌ایم؟ در زمینه دارو نه به دلیل فعالیت ستاد توسعه زیست‌فناوری بلکه از زمانیکه آقای دکتر قانعی معاونت تحقیقات فناوری سازمان غذا و دارو شد و قبل از آن آقای دکتر دیناروند که مجددا رئیس سازمان غذا و دارو شده‌اند باعث شدند که بیوتکنولوژی دارویی به نسبت بقیه زمینه‌ها پیشرفت خوبی داشته باشد. من منکر پیشرفت علم در کشور نیستم ولی وقتیکه پیشرفت دنیا را می‌بینیم متوجه می‌شویم که خیلی عقب هستیم."

دکتر سیروس زنیلی با جمع‌بندی مطالب خود و با توجه به شرایط بحرانی کشور از دولت جدید، دستگاه‌های مربوطه و وزارت علوم خواست که به انتظارات پژوهشگران و دلسوزان جامعه بیوتکنولوژی توجه ویژه‌ای شود و در اسرع وقت از ادامه فعالیت مدیران نالایق و متضاد با علم بیوتکنولوژی جلوگیری به عمل آید.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.