نگاه ویژه به شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری کشاورزی

تهیه و تنظیم: زهرا کهریزی- انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه 4 اسفند ماه سال جاری به نیابت از ستاد توسعه زیست فناوری با شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری کشاورزی تشکیل جلسه داد. این جلسه که با هدف زمينه‌سازي تحقق اهداف كمي و كيفي تعيين شده در نقشه جامع علمي كشور مبني بر برخورداري ايران از …

انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه 4 اسفند ماه سال جاری به نیابت از ستاد توسعه زیست فناوری با شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری کشاورزی تشکیل جلسه داد. این جلسه که با هدف زمينه‌سازي تحقق اهداف كمي و كيفي تعيين شده در نقشه جامع علمي كشور مبني بر برخورداري ايران از 3 درصد بازار جهاني زيست فناوري تشکیل شده بود، با حضور بیش از 30 شرکت زیست فناوری، دو نفر ار سرگروه‌های ستاد توسعه زیست فناوری، دکتر محمد علی ملبوبی رئیس کارگروه کشاورزی، دکتر بهزاد قره‌یاضی، رئیس کارگروه پژوهشی، دکتر محمدرضا زمانی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر سیروس زینلی رئیس انجمن بیوتکنولوژی که ریاست جلسه را بر عهده داشتند و دکتر فضل اله افراز نایب رئیس انجمن بیوتکنولوژی تشکیل شد.

در این جلسه دکتر زینلی از توجه ویژه دکتر قانعی، رئیس ستاد توسعه زیست فناوری به حوزه زیست فناوری کشاورزی و همچنین از انتخاب دو نفر از افراد مطرح در این حوزه به عنوان سرگروه‌های اصلی ستاد ابراز خرسندی کرد و گفت: شرکت‌های زیست فناوری کشاورزی در مقایسه با شرکت‌های دارویی تا کنون مورد غفلت واقع شده‌اند ولی مبنا در نظام و مخصوصا ستاد توسعه زیست فناوری بر این قرار گرفته است که توجه خاصی به این شرکت‌ها صورت گیرد.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی از اتفاقات خوب موجود و بسته شدن تفاهم‌نامه بین وزارت کشاورزی و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و بانک کشاورزی خبر داد که بر مبنای آن مبلغی بالغ بر 200 میلیارد تومان برای بحث توجه به نوآوری و شکوفایی در زیست فناوری کشاورزی اختصاص داده شده‌ است و در آن وظایفی برای معاونت علم وفناوری، ستاد و بانک در جهت توسعه زیست فناوری کشاورزی تعریف شده است.

دکتر زینلی هدف از تشکیل این جلسه اولیه را شناسایی مشکلات مطرح در بین این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: قرار است جلسه جدید ستاد سه شنبه همین هفته تشکیل شود و جمع بندی این جلسه با کمک شرکت‌ها می‌تواند در پیشبرد اهداف شرکت‌ها موثر باشد.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی شرایط موجود را در حال حاضر مثبت ارزیابی کرد و گفت: "با توجه به قوانین بالادستی توپ در زمین پژوهشگران است". بر طبق گفته رئیس انجمن بیوتکنولوژی، صندوق شکوفایی از اختصاص 500 میلیارد تومان به صورت وام‌های کم بهره به پژوهشگران خبر داده است. وی همچنین به وجود برخی موانع در این مسیر اشاره کرد که نقش دکتر قره‌یاضی و دکتر ملبوبی را در این ستاد برای رفع موانع موجود کلیدی تلقی کرد. پیشنهاد تشکیل سندیکا در بخش‌های مختلف تولیدی را در حوزه زیست فناوری از دیگر مواردی بود که دکتر زینلی در این جلسه به آن اشاره کرد.

خبرهای بعدی در خصوص برنامه‌های کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری و مشکلات شرکت‌های زیست فناوری کشاورزی را در این سایت دنبال کنید.

تهیه و تنظیم: زهرا کهریزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.