پیگیری انجمن‌های علمی برای بررسی وضعیت گزارش تحقیق و تفحص مجلس در خصوص عدم اجرای قانون ملی ایمنی زیستی به جایی نرسید/ مجلس و قوه قضاییه هم پاسخگو نیستند…!

تهیه و تنظیم: دکتر بابک ناخدا- در خبرها داشتیم که گزارش تحقیق و تفحص در مورد تخلفات وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، امور خارجه و سازمان گمرک جمهوری اسلامی در دولت دهم (احمدی نژاد) در خصوص عدم اجرای قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران مصوب 7 مرداد ماه 1388 توسط محمد مهدی برومندی سخنگوی کمیسیون کشاورزی …

در خبرها داشتیم که گزارش تحقیق و تفحص در مورد تخلفات وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، امور خارجه و سازمان گمرک جمهوری اسلامی در دولت دهم (احمدی نژاد) در خصوص عدم اجرای قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران مصوب 7 مرداد ماه 1388 توسط محمد مهدی برومندی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه مورخ 13/09/92 قرائت و این گزارش با 125 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 207 نماینده حاضر در جلسه، برای بررسی به قوه قضائیه ارسال شد. لینک خبر

متأسفانه پیگیری انجمن‌های علمی حوزه مهندسی ژنتیک در خصوص سرنوشت این گزارش و مرحله بعدی اقدام توسط قوه قضاییه در خصوص رسیدگی به عدم اجرای این قانون، مهلت قانونی رسیدگی به آن و همچنین مرجع رسیدگی‌کننده به شکایات افراد حقیقی و حقوقی نسبت به عدم اجرای این قانون و روش اقدام آن، به جایی نرسیده و تا زمان تهیه این گزارش هیچکس در دبیرخانه قوه قضاییه، معاونت حقوقی و مجلس، دادسرای کارکنان دولت، و مجلس شورای اسلامی و یا کمیسیون کشاورزی پاسخگوی این پیگیری‌ها و تماس‌های تلفنی نبوده است.

لازم به توضیح است که بر اساس ماده 216 آیین‌نامه داخلی مجلس، در فصل سوم با موضوع نظارت، ذیل بند دوم-تحقیق و تفحص، از مبحث اول تحت عنوان "نحوه بررسى اصول هشتاد و هشتم (88) و هفتاد و ششم (76) قانون اساسى"، درصورتي‌كه در گزارش كميسيون، تخلف احراز و درخواست تعقيب شود، متخلف توسط هيأت رئيسه مجلس حسب مورد به قوه قضائيه يا مرجع رسيدگي به تخلفات اداري معرفى مى‏شود تا خارج از نوبت تقاضاى كميسيون را مورد رسيدگى قرار داده و نتيجه آن را به كميسيون اعلام کند. همچنین بر اساس تبصره این ماده، درصورت ارجاع گزارش به قوه قضائيه، كميسيون موظف است خلاصه گزارش را كه در آن موضوع تخلف، نوع جرم، دلايل توجه اتهام به متهم و مستندات قانوني مشخص شده است، تهيه کند. اين گزارش سپس در يكي از شعب دادگاه رسيدگي به امور كيفري تهران طبق مقررات به صورت خارج از نوبت مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد و حداكثر ظرف سه ماه رأي مقتضي صادر مي‌شود.

این در حالی است که متأسفانه با گذشت بیش از سه ماه، هنوز هیچ خبری مبنی بر نتیجه بررسی قوه‌قضائیه و اعلام رای نهایی نیست. انجمن‌های علمی مرتبط با این حوزه یعنی انجمن ایمنی زیستی، انجمن بیوتکنولوژی و انجمن ژنتیک ایران بارها و بارها این موضوع را از مراجع مختلف پیگیری کرده‌اند ولی تا کنون هیچ جوابی در این خصوص دریافت نکرده‌اند. از طرف دیگر به استناد گزارش‌های واصله به مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران تعدادی از کاربران که برای پیگیری حقوقی این گزارش به طرق مختلف اقدام کرده‌اند، هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند. در این میان عدم پاسخگویی به تلفن‌ها، عدم کارآمدی سایت مجلس و عدم پاسخ به سوالات مطرح شده در این سایت با وجود اختصاص شماره پیگیری، اختلال در سیستم پست الکترونیک مجلس و برگشت مکرر ایمیل‌های ارسالی و برخوردهایی از این نوع با سوالات و پیگیری‌های مردمی در مورد مصوبات و گزارشات مجلس، باعث دلسردی مردم از پیگیری مطالباتشان توسط مجلس می‌شود.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن قدردانی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به ویژه مهندس رجایی برای انجام این تحقیق و تفحص و ارسال گزارش، امیدوار است مجلس و قوه قضاییه پاسخگوی مطالبات مردمی مطرح شده در این خصوص و راهنمایی ایشان برای پیگیری‌های حقوقی در این ارتباط باشند.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران آماده انتشار پاسخ مراجع ذیصلاح در رابطه با سؤالات مطروحه فوق است.

تهیه و تنظیم: دکتر بابک ناخدا، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.