درخواست کارگروه زیست‌فناوری کشاورزی: حمایت جدی ستاد از انجام آزمایش‌های گلخانه‌ای، میدانی و مزرعه گیاهان تراریخته

دکتر محمد علی ملبوبی، رییس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست‌فناوری کشور طی نامه‌ای حمایت از پژوهش، آزمایش‌های گلخانه‌ای، مزرعه‌ای و میدانی ‌گیاهان تراریخته را خواستار شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، دکتر محمد علی ملبوبی، رییس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست‌فناوری کشور طی نامه‌ای در تاریخ 10 خرداد 93 از دکتر بهزاد قره‌یاضی، مدیر گروه پژوهشی این ستاد درخواست کرد تا با توجه به اهمیت بهره‌مندی کشور از فناوری گیاهان تراریخته در امنیت و سلامت غذا و با توجه به عقب‌ماندگی کشور در این حوزه، به دلیل ممانعت‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته، حمایت از پژوهش، آزمایش‌های گلخانه‌ای، مزرعه‌ای و میدانی ‌گیاهان تراریخته صورت پذیرد.

گفتنی است ایران اولین کشوری بود که در سال 1383 مصادف با سال بین‌المللی برنج موفق شد برنج تراریخته مقاوم به آفات را به صورت انبوه تجاری‌سازی کند. اما بیش از 100 تن بذر اصلاح شده این محصول طی 8 سال گذشته در انبار متروکه‌ای در رشت تحت قفل و زنجیر، خوراک موش و پرندگان شده و از بین رفت. به این ترتیب در حالی که در انتهای سال 1391 بیش از سه میلیارد دلار محصول تراریخته وارد کشور شد با ممانعت از تولید این نوع محصولات، ایران در این مورد از بورکینافاسو، مصر، پاکستان، میانمار و بنگلادش عقب افتاد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.