رونمایی از 5 دستاورد پژوهشی در پنجمین روز هفته جهاد کشاورزی

گندم رقم قابوس، صنوبر رقم رحمتی، مولدسازی و تکثیر مصنوعی تاسماهی ایرانی، دانش فنی پرورش ماهی هامور در قفس و راکتور پیشرفته مجهز به سیستم ولتاژ بالا،5 دستاورد پژوهشی در حوزه کشاورزی بودند که یکشنبه 25 خرداد در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذراز آنها رونمایی شد…

گندم رقم قابوس، صنوبر رقم رحمتی، مولدسازی و تکثیر مصنوعی تاسماهی ایرانی، دانش فنی پرورش ماهی هامور در قفس و راکتور پیشرفته مجهز به سیستم ولتاژ بالا،5 دستاورد پژوهشی در حوزه کشاورزی بودند که یکشنبه 25 خرداد در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذراز آنها رونمایی شد.

هر ساله 21تا 27 خرداد به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری می‌شود تا هم یادی باشد از سنگرسازان بی‌سنگر جبهه‌های دفاع مقدس دیروزو هم بهانه‌ای باشد برای تقدیر از سربازان جبهه‌های علم امروز. کسانی که رسالت تامین امنیت و سلامت غذایی مردم ایران دغدغه آنهاست. در این مراسم که با حضور آیت الله عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، مهندس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، دکتر اسکندر زند، معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی و تنی چند از مقامات دولتی و روسای موسسات پژوهشی برگزار شد، با وجود طرح‌های متعدد پژوهشی بطور نمادین از 5 طرح پژوهشی در حوزه کشاورزی رونمایی شد.

از جمله این طرح‌ها می‌توان به رقم گندم دیم قابوس اشاره کرد، که مقاوم به خشکی، مقاوم به زنگ قهوه‌ای و زنگ زرد و مناسب کشت در اقلیم‌های گرم بوده و در شرایط بحران منابع آبی می‌تواند گزینه مناسبی برای تامین گندم کشور باشد. این رقم ماحصل 46 پروژه و 7 سال کار مداوم پژوهشگران است. نیاز روز افزون در بخش کارخانجات تولید چوب و صنایع چوبی و افزایش واردات چوب نیاز به ارقام پربازده در صنایع چوب را ضروری ساخته است. رقم صنوبر رحمتی که به نام پژوهشگر طرح نامیده شده است و حاصل دو دهه تلاش پژوهشگران است، امروز نویدی برای نزدیک‌تر شدن به استقلال در این صنعت شد.

طرح پژوهشی دیگر از موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر بود که پژوهشی برای پرورش نوع بومی ایرانی تاسماهی انجام داده است که 80 تا 90 درصد ذخایر ژنتیک جنوب دریای خزر را تشکیل می‌دهد. بیوتکنیک تکثیر ماهی خاویاری با توانایی چندبار تخم‌گیری از ماده‌های مولد و افزایش درصد خاویار به وزن بدن از مزایای این طرح به شمار می‌رود. پرورش ماهی هامور و دست‌یابی به بیوتکنیک تکثیر ماهی‌ها در قفس، طرح پژوهشی اراﺋه شده از سوی موسسه تحقیقات شیلات وپژوهشکده آبزی پروری در جنوب کشور است.

از دیگر طرح‌ها راکتور پیشرفته مجهز به سیستم ولتاژ بالا بود که ماحصل شش سال تلاش و مطالعه پژوهشگران در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران است که علاوه بر داشتن توانمندی 1000 برابر بیشتر نسبت به سیستم‌های معمولی مشابه، قادر به تولید یک الی یک و نیم تن بیودیزل در روز است. این سیستم پیشرفته روغن‌‌های پسماند خوراکی را به بیودیزل و یا سوخت زیستی تبدیل می‌کند. این نوع سوخت موجب افزایش موثر طول عمر موتور خودرو و استفاده بهینه از پسماندها خواهد شد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.