پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی؛ نمونه موفق بهره‌وری انسان محور

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- شرکت کنندگان در کارگاه “به اشتراک‌گذاری نمونه‌های موفق و بهترین تجارب بهره‌وری انسان‌محور؛ توسعه فرهنگ سازگار با بهره‌وری در سازمان‌ها” بهره‌وری آسیا (APO) از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بازدید کردند. این کارگاه با حضور نماینده سازمان بهره‌وری آسیایی، سه استاد بین‌المللی از کشور‌های …

شرکت کنندگان در کارگاه "به اشتراک‌گذاری نمونه‌های موفق و بهترین تجارب بهره‌وری انسان‌محور؛ توسعه فرهنگ سازگار با بهره‌وری در سازمان‌ها" که توسط سازمان بهره‌وری آسیا (APO) برگزار شد، از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بازدید کردند. این کارگاه با حضور نماینده سازمان بهره‌وری آسیایی، سه استاد بین‌المللی از کشور‌های کره جنوبی و کامبوج و شرکت کنندگانی از هجده کشور عضوAPO  از جمله هندوستان، بنگلادش، فیلیپین، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، تایلند، ویتنام، پاکستان، اندونزی و ایران به مدت 5 روز در ایران برگزار شد و علاوه بر شرکت در این کارگاه از مراکز پیشرفته علمی برای مشاهده بهترین تجارب بهره‌وری انسان‌محور نیز بازدید کردند. در طی این بازدید مهمانان با ماهیت فعالیت‌های پژوهشکده و نقش آن در به کارگیری نیروی انسانی و کار‌آفرینی آشنا شدند.

در این مراسم دکتر ناخدا، عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، طی سخنانی به معرفی پژوهشکده و شعب آن در نقاط مختلف کشور پرداخت. وی از پژوهشکده بیوتکولوژی کشاورزی با عنوان مرکزی تحقیقاتی که با سایر مراکز تحقیقاتی دنیا از جملهIRRI  و ICARDA در ارتباط است نام برد و اظهار داشت: تاکنون 226 نفر از این پژوهشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند که 69% در مقطع کارشناسی ارشد و 21% در مقطع دکتری در پژوهشکده مشغول به تحصیل بودند. دکتر ناخدا افزود تحصیل در پژوهشکده بیوتکنولوژی فرصتی مناسب برای این افراد فراهم آورد تا پس از فارغ‌التحصیل شدن از موقعیت‌های بهتر کاری و تحصیلی بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه انتخاب افراد مشغل به تحصیل در پژوهشکده، از انگیزه افراد برای انجام کار‌های پژوهشی، سوابق کاری و همچنین روحیه کار گروهی، به عنوان فاکتور‌های مثبت مؤثر یاد کرد.

دکتر ناخدا در سخنان خود ضمن معرفی محصولات بیوتکنولوژیک تجاری شده که با استفاده از دانش فنی حاصل از تحقیقات این پژوهشکده تولید شده‌اند از جمله کود‌های زیستی، آفت‌کش‌ها و بیوکمپوست حاصل از ضایعات، خاطر نشان کرد که ایران اولین کشوری است که به دانش فنی تولید برنج تراریخته دست یافته است.

در ادامه خانم دکتر کرمانی، مدیر تولید وتوسعه یافته‌های تحقیقاتی، با بیان این مطلب که استفاده از نتایج این پژوهش‌ها علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و زمان می‌شود افزود: تنها بخشی از نتایج تحقیقاتی در قالب دانش فنی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. دکتر کرمانی ادامه داد: تاکنون 49 قرارداد بین این مرکز و بخش خصوصی منعقد شده است و در قالب این قرارداد‌ها 92 دانش فنی منتقل شده است. در نتیجه 150 نفر مشغول به کار شده‌اند و تخمین زده می‌شود که 500 شغل جدید نیز ایجاد شده باشد.

نماینده هیئت اعزامی طی سخنانی از استقبال ایران تشکر کرد وافزود: این مسأله که تولیدات علمی شما منجر به تولید تجاری شده است بسیار جای تحسین دارد. ضمناً برای ما بسیار جالب بود که ایران را به عنوان اولین تولید کننده برنج تراریخته شناختیم.

در پایان مهمانان ضمن آشنایی با بخش‌های گوناگون پژوهشکده از جمله آزمایشگاه‌های ژنومیکس، فیزیولوژی مولکولی، نانوتکنولوژی و همچنین محصولات تجاری شده حاصل از زیست‌فناوری کشاورزی و تحسین دستاورد‌های این پژوهشکده از این بازدید ابراز تشکر و قدردانی کردند.

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.