افزايش مواد مغذي و امنيت غذايي بالا؛ عوامل كليدي در پذيرش محصولات تراريخته توسط مصرف‌كنندگان

تهيه و تنظيم: ليلا سرمدي- حاصل جديدترين پژوهش آماري كه در دانشگاه ايالت كاروليناي شمالي و دانشگاه مينسوتا انجام شد؛ نشان داد كه اكثريت مردم مايل به پذيرش و مصرف محصولات تراريخته در غذاي خود هستند به شرطي كه فناوري نوين مهندسي ژنتيك …

  حاصل جديدترين پژوهش آماري كه در دانشگاه ايالت كاروليناي شمالي و دانشگاه مينسوتا انجام شد؛ نشان داد كه اكثريت مردم مايل به پذيرش و مصرف محصولات تراريخته در غذاي خود هستند به شرطي كه فناوري نوين مهندسي ژنتيك منجر به افزايش مواد مغذي و امنيت غذايي محصولات شود.

اين پژوهش در قالب طرح سوال، در سطح ملي ميان 1117 نفر مصرف‌كننده محصولات تراريخته در آمريكا انجام شد. شركت‌كنندگان به سوالات اين پژوهش كه در رابطه با پذيرش، خريد و مصرف محصولات تراريخته و افزودن آنها به برنامه غذايي بود، با رضايت پاسخ دادند. به طوري كه اكثريت شركت‌كنندگان، تمايل خود را از خريد و مصرف غذاهاي تراريخته و محصولات تراريخته فرآوري‌شده اعلام كردند. همچنين سوالاتي در رابطه با قيمت و تنوع محصولات تراريخته پرسيده شد. اكثر شركت‌كنندگان اعلام كردند كه مايل به خريد دستاوردهاي بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي و محصولات تراريخته‌اي هستند كه ميزان مواد مغذي و ايمني محصولات، بالاتر از نمونه‌هاي مشابه باشد. همچنين مزه بهتر غذاهاي تراريخته و مزاياي زيست‌محيطي محصولات تراريخته از جمله پاسخ‌هاي مطرح‌شده توسط شركت‌كنندگان بود. پژوهشگران از پاسخ سوالات اين نظرسنجي كه به صورت يك پژوهش پيمايشي انجام شد، دريافتند كه شركت‌كنندگان در اين پژوهش به چهار گروه تقسيم مي‌شوند كه عبارتند از

1.     گروه دافع فناوري‌هاي نوين: 18 درصد شركت‌كنندگان، پذيرش فناوري‌هاي نوين و مهندسي ژنتيك را به كلي رد مي‌كنند و تحت هيچ شرايطي مايل به خريد غذاهاي تراريخته‌ نيستند!

2.     گروه مخالف فناوري‌هاي نوين: 19 درصد شركت‌كنندگان، مخالف بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي هستند و فقط به شرطي محصولات تراريخته را از بازار خريداري مي‌كنند كه اين محصولات امنيت غذايي بيشتري داشته باشند!

3.     گروه وابسته به قيمت: 23 درصد شركت‌كنندگان، مايل به خريد محصولاتي با قيمت كمتر هستند. به طوري كه اين دسته افراد محصولاتي را با قيمت و ارزش كمتر مي‌خرند و فرقي نمي‌كند كه محصول تراريخته يا غير تراريخته باشد؛ فقط بايد ارزان باشد!!

4.     گروه طرفدار مزايا: 40 درصد شركت‌كنندگان، مايل به خريد محصولاتي با مزيت بيشتر در صنايع غذايي و مزاياي زيست‌محيطي هستند.

طبق پژوهش انجام‌شده، مصرف‌كنندگان به طور كلي به دو دسته تقسيم شدند: 1. افراد موافق فناوري‌هاي نوين و مصرف‌كننده محصولات تراريخته، 2. افراد مخالف فناوري‌هاي نوين و دافع محصولات تراريخته. دكتر جنيفر كزما سرپرست پژوهش، در اين رابطه گفت كه اكثر مردم به شرطي مايل به خريد محصولات حاصل فناوري‌هاي نوين بيوتكنولوژي يا نانوتكنولوژي هستند كه آن محصولات، امنيت و سلامت غذايي براي آنها داشته باشد.

طبق اين پژوهش، اكثر شركت‌كنندگان از گروه چهارم بودند و در پاسخ‌هاي خود اعلام كردند كه موافق فناوري‌هاي نوين و مصرف محصولات تراريخته با ارزش غذايي بالاتر و امنيت غذايي بيشتر هستند. بنابراين، محصولات تراريخته پتانسيل زيادي براي حضور در بازار و رقابت با ساير محصولات مشابه در دنيا دارند و طبق اين پژوهش؛ كارخانه‌ها و شركت‌هاي توليدكننده محصولات تراريخته براي رضايت بيشتر مصرف‌كنندگان محصولات تراريخته، بايد امنيت غذايي و بهبود مواد مغذي محصولات تراريخته را در اولويت قرار دهند چرا كه طبق آخرين نظرسنجي انجام‌شده، اكثر مردم تمايل خود را به خريد و مصرف محصولات تراريخته با ارزش غذايي بالاتر و امنيت غذايي بيشتر اعلام كردند.

گفتني است كه در حال حاضر بيش از 175 ميليون هكتار سطح زير كشت دنيا متعلق به گياهان تراريخته است و آمريكا با 1/70 ميليون هكتار سطح زير كشت، در صدر كشورهاي توليدكننده انواع محصولات تراريخته از جمله ذرت، سویا، پنبه، کلزا، چغندرقند، یونجه، پاپایا و کدو قرار دارد. محصولاتي كه با دارا‌بودن كيفيت و كميت بيشتر؛ سلامت و امنيت غذايي و با عدم مصرف علف‌كش‌ها و آفت‌كش‌ها محيط زيست سالم‌تري را به ارمغان آورده‌اند. تا چندي ديگر با آغاز سال 2015 ميلادي، آخرين گزارش وضعيت سطح زير كشت محصولات تراريخته در انتهاي سال 2014 ميلادي منتشر خواهد شد و برگي ديگر از موفقيت كشت و توليد گياهان تراريخته در دنيا و روند تصاعدي رشد محصولات تراريخته را ورق خواهد زد.

حاصل پژوهش فوق، در مجله Journal of Agricultural Economics در دوم دسامبر 2014 منتشر شده است. علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به سايت اخبار دانشگاه كاروليناي شمالي به آدرس http://news.ncsu.edu/2014/12/kuzma-tech-food-2014/. مراجعه كنند.

 

 مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.