دکتر سورنا ستاری: استادی که شرکت دانش بنیان دارد باید تاج سر باشد

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران: پانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با حضور دکتر ستاری معاون علم و فناوری رئیس جمهور، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حداد عادل مشاور فرهنگی مقام معظم رهبری، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روسا و معاونین تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور، پژوهشگران برگزیده و روسای انجمن‌های علمی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. دکتر سورنا ستاری وظیفه دولت‌ها را هزینه کردن در …

پانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با حضور دکتر ستاری معاون علم و فناوری رئیس جمهور، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حداد عادل مشاور فرهنگی مقام معظم رهبری، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روسا و معاونین تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور، پژوهشگران برگزیده و روسای انجمن‌های علمی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

دکتر سورنا ستاری وظیفه دولت‌ها را هزینه کردن در مرزهای دانش عنوان کرد و افزود: "اما کار تجاری سازی با مکانیزم‌های بازار و رقابت کار می‌کند. پژوهش دولتی به درد تجاریسازی نمی‌خورد". وی در ادامه خواستار تغییرایت طرز تفکر شد و ضمن انتقاد از برخی اساتید دانشگاهی گفت: "ما به عنوان استاد حق نداریم ظرف دوساعت برای یک دانشجو پروژه تعریف کنیم که نه در آینده زندگی او تاثیری دارد و نه در کشور مشتری دارد و نه آینده آن معلوم است".

دکتر ستاری با تاکید بر اینکه دانشگاه بخشی از فرهنگ جامعه است افزود: "دیوارهای دانشگاه‌ها باید برچیده شوند. اینها جزوی از جامعه هستند و باید بخشی از مبلمان شهری محسوب شوند". دکتر ستاری خواهان تغییر رویکردهای تربیتی دانش‌آموختگان در دانشگاه‌ها شد و گفت: "ما باید دانشجویی را پرورش دهیم که بتواند روی پای خودش بایستد و شرکت خودش را داشته باشد، استادی باید داشته باشیم که در پژوهش مورد تمسخر قرار نگیرد". وی افزود: "استادی که شرکت دانش بنیان دارد باید تاج سر باشد".

دکتر ستاری با استقبال از دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که معاونت علم و فناوری بیشترین حمایت مالی را از مرزهای دانش انجام می‌دهد. وی صندوق حمایت از پژوهشگران را به عنوان مکانیزمی برای تحقق این هدف عنوان کرد و وعده داد تا صندوق حمایت از پژوهشگران با کمک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به "بنیاد علم ایران" تبدیل شود.

دکتر ستاری پول دادن به دانشگاه‌ها را اشتباه خواند و گفت: "یکی از بزرگترین اشتباهات این بوده که اگر به دانشگاه پول بدهیم از داخل آن ماشین و خودرو در می‌آید، این فکر باید عوض شود".

دکتر قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور نیز که در این همایش شرکت داشت، در مصاحبه‌ای اختصاصی با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران گفت: "هفته پژوهش این فرصت را فراهم می‌آورد که همه توجهات کشور به سمت این امر خطیر جلب شود". او ضمن استقبال از جهت گیری مدیریت پژوهشی در کشور و به ویژه رویکرد دولت در حمایت از فناوری‌های نو از عدم توجه کافی به پژوهش به طور عام و پژوهش‌های کشاورزی به طور خاص گفت: "ما شرایط رادرک می کنیم و مایل نیستیم به دولت فشار بیاوریم. اما کاهش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت". وی با تاکید بر نقش و اهمیت پژوهش‌های کشاورزی بر امنیت ملی و امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی دانش بنیان وضعیت واحدهای پژوهشی کشاورزی را بجرانی و در خطر اضمحلال کامل خواند و از دولت و مجلس شورای اسلامی خواهان جهت گیری برای تحقق مطالبات رهبری مبنی بر تخصیص 4 درصد از تولید ناخالص داخلی به پژوهش شد و گفت: "اگرچه این سهم باید در افق 1404 محقق شود ولی باید جهت گیری آن از امروز دیده شود. نمی توان با کاهش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به این هدف نایل شد". وی سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در لایحه بودجه را زیر 0.4 درصد اعلام کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.