لزوم دستیابی به گفتمانی هدفمند در زمینه محصولات تراریخته

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور- نشست بررسی جنبه‌های سلامت محصولات تراریخته 29 بهمن‌ماه در محل پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، مرکز پژوهش‌های …

نشست بررسی جنبههای سلامت محصولات تراریخته 29 بهمنماه در محل پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، بسیج علمی جامعه پزشکی، سازمان پدافند غیرعامل، دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک برگزار شد.

در این جلسه دکتر مالمیر، معاون بسیج جامعه پزشکی کشور،با بیان اینکه محصولات تراریخته ازجمله چالشهایی در ایران است که با وجود داشتن موافقین ومخالفین در جامعه مغفول ماندهاند، بر لزوم برگزاری چنین نشستهایی برای جریانسازی و دستیابی به گفتمانی هدفمند تأکید کرد.

دکتر حیاتغیب، معاون دفتر پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اجرایی نشدن قانون ایمنی زیستی، این مسئله را تأییدی بر نبودن دستورالعملها و زیرساختهای لازم در کشور دانست.

با وجود آمار رسمی متعدد بر روی اتاق تهاتر ایمنی زیستی مدعی شد کشور فیلیپین تاکنون محصولات تراریخته را رهاسازی نکرده است و در کشورهایی همچون تایلند، فیلیپین و ویتنام، حداقل 25 پروژه تحقیقاتی فقط برای ارزیابی مخاطرات محصولات تراریخته در نظر گرفته شده است. اما هنوز این کار در ایران انجام نشده است.

حیاتغیب در پایان سخنان خود گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با پذیرفتن پروتکل ایمنی زیستی درواقع، قبول کرده است که ما میتوانیم دانش بشری را با استفاده ایمن از تمام فناوریها پیش ببریم و این شامل زیستفناوری هم میشود و در مورد تراریختهها باید بحث علمی و اطلاعرسانی درست انجام شود.

دکتر حیاتغیب که خود از سوی انجمنهای علمی و متخصصین مستقل به خاطر اجرای نامناسب پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی و مواضع فناوری هراسانه‌اش در مورد استفاده از محصولات تراریخته شناخته شده است، تولید محصولات تراریخته در کشورهایی همچون فیلیپین و ویتنام را به طور کل انکار کرد و این درحالی است که مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در سال 1391 با اعزام هیئتی از خبرنگاران و دانشجویان و مدیران بنیاد مستضعفان از مزارع کشت ذرت تراریخته بازدید کرده و با کشاورزان تراریخته کار به صورت حضوری مصاحبه کردند. گزارش این بازدید را در اینجا ببینید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.