تأکید وزیر علوم کشور فیلیپین بر استفاده از بیوتکنولوژی، ژنومیکس و مهندسی ژنتیک در کشاورزی

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- دکتر ماریو مونتهو، وزیر علوم وفناوری فیلیپین، که از اولین سخنرانان کنفرانس وزرای علوم، فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد در تهران بود، دقایقی پس از بازدید از نمایشگاه بیوتکنولوژی، در حاشیه این کنفرانس …

دکتر ماریو مونتهو، وزیر علوم وفناوری فیلیپین، که از اولین سخنرانان کنفرانس وزرای علوم، فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد در تهران بود، دقایقی پس از بازدید از نمایشگاه بیوتکنولوژی، در حاشیه این کنفرانس و مذاکره با مدیران و پژوهشگران پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و انستیتو پاستور، سخنرانی خود را به تقدیر از جمهوری اسلامی ایران و توجه به بیوتکنولوژی اختصاص داد.

وی گفت: ما اهمیت علم و فناوری را در پیش‌نویس بیانیه تهران به این شکل آورده‌ایم که: "علوم، فناوری و نوآوری سرمایه‌های جهانی و محرک‌های اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و رفاه بشریت هستند". این بیانیه در انطباق کامل با یکی از بند‌های قانون اساسی فیلیپین است. وی ادامه داد در فیلیپین استراتژی خودکفایی فناورانه را طراحی کرده‌ایم که موجب دستاورد‌های بزرگی در زمینه‌های اولویت‌داری مانند کاهش ریسک‌پذیری طبیعی، سازگاری با تغییرات اقلیمی و کشاورزی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود استراتژی توسعه علمی در بخش کشاورزی را تشریح کرد و گفت:برای مثال در کشاورزی استفاده از کاربرد‌های ژنومیک، بیوتکنولوژی و سنجش از دور می‌توانند به بهبود عملکرد و افزایش تولید منجر شوند".

وی در خاتمه آمادگی کشورش را برای همکاری با کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در تقویت زیرساخت‌‌ها و توانمندی‌های علمی و نو‌آوری برای رشد پایدار از طریق تبادل پژوهشگران، اساتید و دانشجویان و اجرای پروژه‌های پژوهشی، علمی و مهندسی مشترک اعلام کرد.

گفتنی است کشور فیلیپین یکی از کشور‌های تولید کننده محصولات تراریخته و ذرت تراریخته در سطوح تجاری وسیع است. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در سال 1391 هیئتی مرکب از خبرنگاران ایسنا و مهر و مدیران پژوهشی و اجرایی بنیاد مستضعفان، پژوهشکده بیوتکنولوژی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را برای بازدید از مزارع ذرت تراریخته، مذاکره با کشاورزان تراریخته‌کار، بازدید از مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌های این کشور و مذاکره با مسؤلین ایمنی زیستی و وزارت کشاورزی این کشور اعزام کرد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران داشت. ولی مورد غضب مسؤلین وقت بیوتکنولوژی کشور در دولت دهم قرار گرفت. دولت‌های نهم و دهم مبارزه با توسعه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک کشاورزی و تولید محصولات تراریخته در داخل کشور و توسعه واردات همین محصولات را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده بودند. برای مشاهده گزارش این بازدید به اینجا مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.