مخالفت‎های پنهان با به‏‎کارگیری زیست‏‎فناوری در کشاورزی

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر- رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به وجود برخی مخالفت‎ها و دست‎های پنهان در عرصه کشاورزی برای به‎کارگیری زیست‎فناوری، گفت: برخی آشکار و نهان علیه زیست‎فناوری کشاورزی اقداماتی را انجام می‎دهند. سیروس زینلی با اشاره به اینکه …

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به وجود برخی مخالفتها و دستهای پنهان در عرصه کشاورزی برای بهکارگیری زیستفناوری، گفت: برخی آشکار و نهان علیه زیستفناوری کشاورزی اقداماتی را انجام میدهند.

سیروس زینلی با اشاره به اینکه سند ملی جدید زیستفناوری در سومین جشنواره زیستفناوری رونمایی میشود درباره چرایی عدم اجرای سند و قانون فعلی زیستفناوری در کشور گفت : علیرغم اینکه ما نقشه راه یا سند ملی زیستفناوری داشتیم ولی واقعیت این است که بزرگ شدن زیستفناوری در کشور چندان منطبق با سند نیست.

وی افزود: به عنوان مثال در بعد دارویی پیشرفت بسیار خوبی داشتیم، اما در بعد کشاورزی و یک سری علوم دیگر رشد کافی اتفاق نیفتاده است.

دبیر اجرایی سومین جشنواره زیستفناوری ایران با بیان اینکه اکنون به منظور رشد موزون و هماهنگ، سند ملی زیستفناوری به‏روز میشود اظهار کرد: بنابراین انتظار میرود ساختارهای حمایتی نوآوری و شکوفایی، ساختار توسعه ملی و مابقی صندوقها با هماهنگی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت میگیرد، بیشتر از زمان فعلی بتوانند به پیشبرد این جریان کمک کنند.

زینلی ادامه داد: متاسفانه پیشرفت زیستفناوری در کشور چندان رضایتبخش نبوده و حمایت دولت می‏تواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد. اکنون بسیاری از شرکتها امیدوار شده‏اند که می‏‏توانند در زیستفناوری چه در عرصه کشاورزی و چه دارویی موفق باشند.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به وجود برخی مخالفتها و دستهای پنهان در عرصه کشاورزی برای بهکارگیری زیستفناوری گفت: برخی آشکار و نهان علیه زیستفناوری کشاورزی اقداماتی را انجام میدهند که باز هم امیدواریم از طریق نشستهای تخصصی و اجرای قانون ملی ایمنی زیستی و نهایی شدن آیین نامههای مربوطه جلوی این مخالفتها گرفته شود.

زینلی درباره علت این مخالفتها و کارشکنیها اظهار کرد: دبیرخانه قانون ملی ایمنی زیستی در سازمانی قرار گرفته که این سازمان طبق قانون باید شش ماهه آیین نامه مربوطه را تدوین و نهایی می‏کرد، اما متاسفانه چندین سال از مسئله گذشته و به بهانههای واهی کار انجام نشده است. حتی پرونده در مجلس مطرح و به قوه قضاییه معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز هم سم را وارد غذای مردم و کودهای شیمیایی را وارد آب و دریا می‏کنیم گفت: صدمات زیادی به محیط زیست وارد می‏شود و هیچکس دلش نمی‏سوزد.

دبیر اجرایی سومین جشنواره زیست فناوری افزود: از سوی دیگر راه گمرک نیز برای ورود محصولات کشاورزی مورد نظر باز است و سویا، کنجاله، روغن کلزا، ذرت و … وارد کشور می‏شود و هیچکس نه گله میکند و نه داد و فریاد، اما اگر یک کدام از این محصولات در کشور ما تولید شود داد همه اعتراض میکنند که خطرناک است و به همین دلایل واهی کشور را از اجرای قانون و ورود یا کشت محصولات در داخل کشور محروم کردهاند.

زینلی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی بالغ بر ۱۵۰ شرکت فعال داریم که تعداد قابل ملاحظهای دانشبنیان شده‏اند عنوان کرد: به دلیل محدودیتهای ایجاد شده و برخوردهایی که در دولتهای قبلی علیه تراریخته صورت گرفت، متاسفانه اکثر متخصصان بیوتکنولوژی، وارد حیطه کشت محصولات تراریخته نشده‏اند و به سمت تولید و فراوری محصولات دیگر رفته‏اند.

سومین جشنواره و همایش زیستفناوری ایران با شعار «زیستفناوری: امنیت غذایی، سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار»، در روزهای ۳۱ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۹۴ در نمایشگاه بین‏المللی سالن خلیج فارس برگزار می‏شود.

منبع: مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.