وزیر جهادکشاورزی اهدا می‌کند: مدال طلای کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به پروفسور ون‌مونتاگو برنده جایزه جهانی غذا اهدا خواهد شد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- براساس آخرین اخبار واصله، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در مراسم افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران ضمن تقدیر از خدمات دکتر ون‌مونتاگو مدال طلای کشاورزی جمهوری اسلامی ایران را به سفیر صلح یونی‌دو اهدا خواهد کرد. این تقدیر به پاس …

براساس آخرین اخبار واصله، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در مراسم افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران ضمن تقدیر از خدمات دکتر ون‌مونتاگو مدال طلای کشاورزی جمهوری اسلامی ایران را به سفیر صلح یونی‌دو اهدا خواهد کرد.

این تقدیر به پاس قدردانی از تلاش‌های دکتر ون‌مونتاگو در تامین امنیت غذایی با استفاده از فناوری‌های نو به‌ویژه مهندسی ژنتیک صورت می‌گیرد. دکتر مارک ون‌مونتاگو در سال 2013 میلادی برای کشف پلاسمید القاکننده تومور و استفاده از این پلاسمید برای انتقال ژن و تولید محصولات تراریخته به افتخار دریافت جایزه غذا نائل شد. وی که به نمایندگی از بنیاد جهانی جایزه غذا در ایران به‌سر می‌برد قرار است با سخرانی کلیدی خود اولین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران را افتتاح کند. گفتنی است در حال حاضر بیش از 185 میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت محصولاتی است که به نوعی از یافته‌های تحقیقاتی دکتر ون‌مونتاگو بهره می‌برند.

پیش از این تنها دو نفر چنین مدالی را از دست وزیر جهاد کشاورزی وقت (دکتر عیسی کلانتری) دریافت کرده‌ بودند. دکتر نورمن بورلاگ برنده جایزه صلح نوبل و بنیانگذار بنیاد جهانی جایزه غذا اولین دانشمندی بود که به پاس خدمات او در ایجاد انقلاب سبز و نجات ده‌ها میلیون انسان از فقر در سال 1378 در کرج به دریافت این مدال نایل شد. سال گذشته انجمن علوم زراعت و اصلاح‌نباتات ایران صدمین سال تولد زنده یاد دکتر بورلاگ را گرامی داشت و در اقدامی تحسین‌برانگیز رییس امریکایی بنیاد جایزه جهانی غذا را به ایران دعوت کرد. دکتر کویین که خود را از رهروان نورمن بورلاگ می‌داند از هیچ موقعیتی برای تمجید از میهمان‌نوازی و علم دوستی و علم‌پروری ایرانیان فروگذار نمی‌کند.

در سال 1379 دکتر گوردیو اس کوش به پاس خدماتی که به دانشمندان ایرانی و علم کشاورزی در ایران کرده بود موفق به دریافت همین مدال از دست دکتر عیسی کلانتری شد. این‌بار مهندس حجتی است که این سنت حسنه را زنده نگه می‌دارد و باردیگر نگاه جهانیان به مهد علم و تمدن جلب می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.