بهبود هوش مصنوعی با ادغام نانو فناوری، زیست‌فناوری و علوم شناختی

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- دانشمندان آزمایشگاه ملی سندیا درصدد ادغام نوآوری‌ها و ابتکارات خود با نانوفناوری، زیست‌فناوری و علوم‌شناختی هستند تا بدینوسیله انقلابی عظیم در نحوه تفکر انسان و نحوه تعامل ماشین‌ انسان ایجاد کنند. محققان آزمایشگاه ملی سندیا در حال حاضر به کمک برنامه علوم شناختی …

دانشمندان آزمایشگاه ملی سندیا درصدد ادغام نوآوری‌ها و ابتکارات خود با نانوفناوری، زیست‌فناوری و علوم‌شناختی هستند تا بدینوسیله انقلابی عظیم در نحوه تفکر انسان و نحوه تعامل ماشین‌ انسان ایجاد کنند.

محققان آزمایشگاه ملی سندیا در حال حاضر به کمک برنامه علوم شناختی و فناوری خود، در راستای مدلسازی نحوه تفکر و مهارت‌های انسان در زمینه‌های مختلف گام برمی‌دارند.

کریس فورسایت، عضوی از گروه تحقیقات شناختی آزمایشگاه اظهار داشت: امروزه، بخش بزرگی از پروژه‌های سندیا، بر تعامل منحصر به فرد هر شخص با دیگران و با ماشین‌ها متمرکز شده‌است. هدف از این پروژه‌ها، استفاده از ماشین‌ها برای بهبود عملکرد انسان‌ها و جاسازی مدل‌های ادراکی در آن‌ها است تا به این وسیله، تعامل آن‌ها با کاربر، شباهت بیشتری به تعامل انسانی داشته‌باشد. در نتیجه، محققان قادر خواهند بود تا در عین بهره‌گیری از نقاط قوت انسان‌ها و ماشین‌ها، نقاط ضعف آن‌ها را نیز برطرف کنند.

پروژه‌های شناختی در سندیا، طیف وسیعی را از طراحی وسایل نقلیه هوشمند تا استفاده از بازی‌های ویدیویی جهت آموزش پرسنل ارتش شامل می‌شود.

تصمیم اولیه جهت توسعه فناوری‌های شناختی در سندیا، بر پایه این عقیده شکل گرفت که فناوری‌های شناختی، تأثیرات بسیار مثبتی بر امنیت ملی خواهند داشت.

در بهار و تابستان سال 2006، تیم علوم شناختی این آزمایشگاه، به بررسی میزان توانایی‌های شناختی موجود در سندیا و نیز فرصت‌های موجود برای همگرایی نوآوری‌های سندیا با علوم شناختی، فناوری نانو و زیستفناوری پرداخت. نتیجه این بررسی‌ها، تعیین سه هدف فنی بود: کسب درک علمی و پایه از مغز و رفتار انسان، بهبود عملکرد انسان و سیستم‌های ماشینی-انسانی پیشرفته در همه مقیاس‌ها.

فورسایت اظهار داشت: منطقی‌ترین رویکرد در سندیا این است که این آزمایشگاه از نقاط قوت منحصر به فرد خود در زمینه‌هایی چون محاسبات، نانوفناوری، مدل‌سازی و شبیه‌سازی فیزیکی استفاده و سپس در زمینه‌هایی خاص از امنیت ملی که عوامل انسانی در آن‌ها دخیل هستند، تمرکز کند.

مسیر دقیق این اهداف بلندپروازانه سندیا، محتملاً تا چند دهه دیگر مشخص نخواهد شد. ولی اطلاعات مورد نیاز برای پیشرفت در این زمینه، هم‌اکنون در حال ظهور است. امید می‌رود که اکتشافات آینده در این زمینه، موفقیت‌هایی در حد جایزه نوبل را برای جامعه علوم عصبی به ارمغان آورد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.