مخالفت کمیته کشاورزی اتحادیه اروپا با ممنوعیت واردات محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی

ترجمه و تنظیم: زهرا حاجت‎پور- کمیته کشاورزی پارلمان اروپا پیش‌نویس قانون كميسيون که به اعضاي اين اتحاديه اجازه مي‌داد كه استفاده از محصولات تراریخته ثبت شده در اتحادیه اروپا را در حریم کشورشان محدود يا منع كنند را رد کرد. اين كميته از اين …

کمیته کشاورزی پارلمان اروپا پیش‌نویس قانون كميسيون که به اعضاي اين اتحاديه اجازه مي‌داد كه استفاده از محصولات تراریخته ثبت شده در اتحادیه اروپا را در حریم کشورشان محدود يا منع كنند را رد کرد. اين كميته از اين واهمه دارد که موانع ملی اختياري، به رقابت موجود در بازار واحد اتحادیه اروپا صدمه بزند و موقعیت تولیدکنندگانی که به واردات محصولات تراریخته به عنوان مواد اولیه وابسته هستند را به مخاطره بيندازد.

نتیجه انتخابات کمیته کشاورزی اتحادیه اروپا در این مورد 28 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع بود. کمیته محیط زیست اروپا بعد از این نظرسنجی در حال بررسی این موضوع است.

آلبرت دس، طراح این ایده گفت: رأی امروز اعضا کمیته کشاورزی پیام روشنی به همراه داشت: پیشنهاد کمسیون برای اینکه اعضای اتحادیه اروپا بتوانند در مورد رد کردن یا پذیرش محصولات تراریخته در کشورشان تصمیم بگیرند باید رد شود چرا که تصمیمات سیاسی مستبدانه ممکن است باعث ضربه خوردن بازار واحد اروپا شود. دس افزود در شرايطي که بسیاری از تولیدکنندگان، از محصولات تراریخته به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند و در صورت ممنوع شدن آن قادر به نجات خود نخواهد بود، باید گفت راهكار کمسیون کشاورزی کاملا غیر واقع‌‌بينانه است.

منبع: CBU

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.