رکوردشکنی هندوستان در صادرات پنبه، ارمغان فناوری تراریخته

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، با گذشت بیش از یک دهه از کشت پنبه تراریخته در هندوستان، کشاورزان هندی در حالی با افتخار رضایت خود از کشت پنبه تراریخته را ابراز می‎کنند که کشورشان در گذشته‎ای نه چندان دور بزرگترین وارد کننده پنبه در جهان به شمار می‎رفت. محمد سبیب، کشاورز تراریخته‎کار هندی در گفت و گو با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اظهار داشت، پنبه‎کارها بیست نوبت در یک فصل زراعی سمپاشی می‎کردند …

 

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، با گذشت بیش از یک دهه از کشت پنبه تراریخته در هندوستان، کشاورزان هندی در حالی با افتخار رضایت خود از کشت پنبه تراریخته را ابراز می‎کنند که کشورشان در گذشته‎ای نه چندان دور بزرگترین وارد کننده پنبه در جهان به شمار می‎رفت.

محمد سبیب، کشاورز تراریخته‎کار هندی در گفت و گو با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اظهار داشت، پنبه‎کارها بیست نوبت در یک فصل زراعی سمپاشی می‎کردند و نهایتا مقدار محصول برداشت شده هم مختصر بود.

سبیب که از کشاورزان پیشرو در زمینه کشت پنبه تراریخته است در پاسخ به سوالی در ارتباط با صرفه‎جویی در هزینه‎ها گفت: قبلا هزینه سمپاشی در هر هکتار تقریبا حدود بیست هزار روپیه (معادل 400 دلار آمریکا) بود در حالی که با کشت پنبه تراریخته این مقدار به حدود 4000 روپیه(معادل 80 دلار آمریکا) کاهش پیدا کرده است. به علاوه با کاهش دفعات سمپاشی عملا کشاورزان زمان کمتری را صرف این کار می‎کنند.

کشاورزان تراریخته‎کار هندی خطاب به بازدیدکنندگان از مزارع پنبه تراریخته تجاری‎سازی شده بیان کردند که در حال حاضر چهار مرتبه سم‎پاشی برای مبارزه با شته برگ‎خوار در پایان فصل انجام می‎شود در حالی که به گفته مروجین نیازی به این چهار مرحله سمپاشی هم نیست.

کشت پنبه تراریخته مقاوم به کرم غوزه در هند باعث ریشه‎کنی این آفت از مزارع پنبه هندوستان شده است.

گفتنی است، در ایران پروژه پنبه تراریخته از سال 1378 در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی آغاز شد و با وجود موفقیت‎های چشمگیر و آمادگی برای تجاری‎سازی، از سال 1384 همچون بسیاری از پروژه‎های موفق مانند برنج تراریخته در محاق رفت و در این مدت رکوردهای جدیدی خلق شدند: ایران کمترین سطح زیر کشت و تولید پنبه تاریخ صدساله خود را به دست آورد و هندوستان رکوردبیشترین سطح زیر کشت پنبه تراریخته جهان، بیشترین مقدار تولید پنبه جهان و همچنین رکورد تاریخی صادرات پنبه را با استفاده از فناوری تراریخته به دست آورد.

شایان ذکر است با به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و رویکرد مثبت آن نسبت به فناوری‎های نوین از جمله بیوتکنولوژی کشاورزی، بهار گذشته و در جریان برگزاری نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی از پنبه تراریخته ایرانی در حضور مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، ومصطفی قانعی، رئیس ستاد توسعه زیست‎فناوری، رونمایی شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.