دکتر سید الیاس مرتضوی: برای افشای منافع نامشروع و حامیان مالی مخالفان مهندسی ژنتیک در کشور آماده‎ايم!

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‎پور- دکتر سید الیاس مرتضوی، عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، در گفتگو با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، ضمن گلایه از انتشار مطالب كذب علیه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته، گفت: در پی تولید گیاهان تراریخته از سال 1996 تا سال 2013 در مجموع 550 هزار تن از مصرف ماده‌ي موثره سموم در جهان کاسته شده است. وی ادامه داد …

 

دکتر سید الیاس مرتضوی، عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، در گفتگو با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، ضمن گلایه از انتشار مطالب كذب علیه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته، گفت: در پی تولید گیاهان تراریخته از سال 1996 تا سال 2013 در مجموع 550 هزار تن از مصرف ماده‌ي موثره سموم در جهان کاسته شده است. وی ادامه داد بر مبناي مطالعات بسيار موثق و كامل، مصرف حشره‎کش در مزارع ذرت تراریخته از سال 1996 به شدت کاهش یافته و در سال 2010 به صفر نزدیک شده است.

دکتر مرتضوی بیان کرد که برخی ادعا می‎کنند با کشت محصولات تراریخته، مصرف علف‎کش افزایش یافته است. وی گفت: این یک مغالطه است زیرا اولا بر مبناي منابع علمي موجود، در بسیاری از محصولات تراریخته مقاوم به علف‌كش نيز ميزان استفاده از علف‌كش كاهش يافته است. در ثانی، يكي از اهداف توليد محصولات تراريخته مقاوم به علف كش، جایگزینی یک علف‎کش کاملا بی‎خطر به جای علف‎کش‎های خطرناک بوده است كه اين هدف نيز تحقق يافته است. وی تاکید کرد گلایفوسیت (راندآپ) علف‌کشی است که طبق منابع علمي، سمّیّت آن برای انسان و دام از سميت نمک طعام هم کمتر است و در واقع با استفاده از اين علف‌كش، هم مقدار و هم دفعات سم‎پاشی‎ها کمتر شده است.

قائم مقام پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در امور مهندسی ژنتیک، سمیت محصولات تراریخته را افسانه خواند و توضيح داد كه مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي تنها علمي در جهان است كه در تمامي مراحل آن از آزمايشگاه تا مزرعه و سفره، استانداردهاي علمي بسيار كاملي وجود دارد و در نتيجه‌ي اين استانداردهاي بالا است كه علي‌رغم حدود بيست سال از كشت محصولات حاصل از مهندسي ژنتيك در جهان تاكنون حتي يك مورد در حد ادعاي يك دل درد ساده نيز به اثبات نرسيده است. وي افزود كه با اختصاص حدود 190 ميليون هكتار از اراضي كشاورزي جهان در سال 2015 ميلادي به محصولات حاصل از فناوري مهندسي ژنتيك، اين فناوري به سريع‌ترين فناوري پذيرفته‌شده در جهان تبديل شده است. وي اعلام آمادگی کرد تا منافع مالی و حامیان مالی مخالفان محصولات تراریخته را در قالب یک سخنرانی افشا کند. وی با این توضیح افزود: هرچه پیشرفت ایران در زمینه مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته بیشتر مي‌شود، پول‎هایی که استعمارگران غربي، فناوری هراسان و صادرکنندگان سم و واردكنندگان محصولات کشاورزی خارجی علیه پيشرفت كشور خرج می‎کنند هم بیشتر مي‌شود.

مرتضوی همچنین به گردهمایی یک‎روزه‎ای در همین زمینه، که روز بیست و پنج آذر در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد اشاره کرد و گفت: در حالی که حامیان این همایش ادعای علمی بودن آن را داشتند، در كمال تعجب به كسي اجازه هیچ گونه پرسشي از سخنرانان را ندادند و در برابر اعتراض به اين امر، تهديد به اخراج از سالن كرده و در پايان به تهديد خود نيز عمل كردند. این متخصص مهندسي ژنتیک با ابراز تاسف از اینکه سخنرانان به منابعی فاقد اعتبار علمی استناد كرده و در برابر دیدگان حيرت‌زده متخصصان‌ به قلب واقعیت می‎پرداختند، گفت: ادعا شده بود كه محصولات تراريخته هرگز مجوز سازمان غذا و دارو را كسب نكرده‌اند ولي منابعی که در آن سخنرانی‎ها ‎به آنها استناد مي‌شد مربوط به سال‎های 91 و 92 میلادی بود، در حالی که كشت محصولات تراریخته از سال 96 میلادی آغاز شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.