موسسات‌تحقیقاتی ازطریق شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سوددهی و گسترش مرزهای دانش می‌رسند

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری- مراسم نودمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و چهره‌های علمی و پژوهشی کشور برگزارشد. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم نودمین سالگرد تاسیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان این‌که موسسه رازی دربرگیرنده …

 

 مراسم نودمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و چهره‌های علمی و پژوهشی کشور برگزارشد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم نودمین سالگرد تاسیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان این‌که موسسه رازی دربرگیرنده تاریخ پژوهش کشور است، اظهار کرد: موسسه تحقیقات واکسن رازی جایی است که می‌باید پژوهش‎ها و تحقیقات نوین حوزه مرز دانش را دنبال و کار تولید محصولات را به بخش خصوصی واگذار کند. قانون حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان بر این موضوع تاکید جدی دارد.

ستاری، با تاکید بر این‌که تفکیک‌بخشی میان تحقیقات مرز دانشی و پژوهش‌های تجاری ضرورتی است که باید با سنجه و معیاری استاندارد انجام شود، گفت: موسساتی همچون رازی باید فناوری و دانش خود را که به مرحله تولید رسیده‎اند در اختیار شرکت‌های دانش‎بنیان بگذارند و زمینه توسعه فناوری کشور را بر پایه تحقیقات و پژوهش‌های مرز دانش فراهم کنند. این انتقال دانش باید ذیل ساز و کاری مشخص صورت گیرد و موسسه‎ای همچون رازی همواره می‎تواند از طریق شرکت‎های دانش بنیان و مرکز رشد خود این روند را طی کنند.

وی، با اشاره به اینکه موسسات تحقیقاتی نباید به دولت وابسته باشند ابراز کرد: این موسسات می توانند از طریق شرکت‎های دانش‎بنیان به سوددهی برسند و ضمن تامین هزینه تحقیق و توسعه، درآمد حاصل از فروش فناوری و محصولات شرکت‎های دانش بنیان خود را صرف گسترش مرزهای جدید دانش کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر ضرورت ترویج نگرش جدید اقتصاد دانش‎بنیان در موسسات و پژوهشگاه‎های با سابقه همچون رازی بیان کرد: تحقق پیاده‎سازی این نگرش دشواری‎های خاص خود را دارد که با همدلی و تلاش همه دستگاه‎ها و دست‎اندرکاران امکان‎پذیر می‎شود.

ستاری همچنین از وزیر جهاد کشاورزی برای تلاش و حرکت در مسیر پژوهش های کاربردی قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه فناوری ها و پژوهش های کشاورزی تغییرات مثبت به طور جدی احساس می شود و نتایج مثبت تحقیقات و پژوهش ها در این حوزه از جمله ازدیاد برداشت قابل تحسین و نشانه همراهی و همدلی وزیر جهاد کشاورزی با فرهنگ اقتصاد دانش بنیان است.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ادامه داد: تمامی تلاش ها در حوزه پژوهش با یک هدف انجام می شود و آن چیزی جز چشیدن شیرینی نتایج پژوهش ها در زندگی مردم نیست.

در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، واکسن تک ظرفیتی تب برفکی با عنوان تجاری 6pd50 حاوی سوش جدید ویروس A15 و همچنین واکسن توکسوئیدی سه ظرفیتی آنتروتوکسمی، از جدید ترین محصولات موسسه رازی رونمایی شد.

دکتر محمود اردهالی، علی عامقی و علی اکبر کمال زارع سه تن از دانشمندان و کارکنان تلاشگر موسسه تحقیقات واکسن و سرم‎سازی رازی مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

همچنین با رونمایی از تمبر ویژه نودمین سالگرد سال تاسیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی، این تمبر توسط ستاری، حجتی و کهران ممهور و توشیح شد.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موسسات تحقیقاتی کشورمان، 90 درصد واکسن‎های نامی کشور از تولیدات مورد نیاز در ایران را تامین می‌کند و در حال حاضر، با ایجاد مرکز رشد و بیش از 30 شرکت دانش‌بنیان، سالانه تعدادی محصول جدید حاصل فعالیت دانشمندان داخلی را به بازار دارویی عرضه می‌کند.

منبع: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.