شواهدی مبنی بر ناسالم بودن محصولات تراریخته وجود ندارد

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر- سمینار محصولات تراریخته به همت پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر و با همکاری انجمن علمی مهندسی باغبانی، چهارشنبه ۵ اسفندماه ۹۴، در محل تالار صبا برگزار شد. قاسم محمدی‎نژاد، در رابطه با هدف برگزاری این سمینار علمی گفت: در شرایط کنونی اخبار ضد و نقیضی در رابطه با سلامت یا عدم سلامت محصولات تراریخته به گوش می‎رسد. وظیفه خود دانستیم تا به عنوان متخصصین و محققین این حوزه، حقایق را بر اساس …


سمینار محصولات تراریخته به همت پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر و با همکاری انجمن علمی مهندسی باغبانی، چهارشنبه ۵ اسفندماه ۹۴، در محل تالار صبا برگزار شد.

قاسم محمدی‎نژاد، در رابطه با هدف برگزاری این سمینار علمی گفت: در شرایط کنونی اخبار ضد و نقیضی در رابطه با سلامت یا عدم سلامت محصولات تراریخته به گوش می‎رسد. وظیفه خود دانستیم تا به عنوان متخصصین و محققین این حوزه، حقایق را بر اساس مستندات علمی بازگو کنیم.

وی افزود: حقیقت امر این است که تکنولوژی تولید محصولات تراریخته کلید دستیابی به امنیت غذایی است. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی، هیچ شواهدی مبنی بر ناسالم بود این محصولات وجود ندارد و وزارت بهداشت و درمان کشور نیز هیچ حکمی مبنی بر عدم سلامت محصولات تراریخته صادر نکرده است.

رئیس پژوهشکده باغبانی دانشگاه باهنرکرمان با توضیح وضعیت نامساعد آب و خاک در ایران برای کشاورزی، استفاده از فناوری‎های نوین را تنها امید رسیدن به امنیت غذایی در کشور دانست و گفت: با توجه به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، افزایش جمعیت کشور، تغییر اقلیم و ضرورت دستیابی به محصول در کمترین زمان ممکن، استفاده از محصولات تراریخته ضروری است.

وی با ابراز امیدواری از افزایش تولید داخلی محصولات تراریخته و کاهش واردات این محصول، از دانشجویان تقاضا کرد شایعات را ملاک قرار ندهند و با استناد به دستاوردهای علمی، روشنگری را از خانواده‎های خود آغاز کنند.

افسانه محکمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر و دبیر علمی سمینار نیز با تأکید بر اطلاع‎رسانی و رفع ابهامات در زمینه محصولات تراریخته، در مورد روند تولید این محصولات، سلامت آن و نیز خدمات این تکنولوژی به جامعه بشری سخنان خود را ادامه داد.

وی با اشاره به تاریخچه علم انتقال اطلاعات ژنیتکی، کاهش زمان اصلاح یک صفت، جلوگیری از انتقال همزمان صفات ناخواسته و رفع محدودیت انتقال ژن از گونه‎هایی با سازگاری جنسی را از مزایای این علم عنوان کرد و اطلاعاتی را در مورد ماهیت ژن، تغییر ژنتیک و راه های انتقال ژن، مراحل بررسی، ارزیابی و صدور مجوز کشت و تولید انبوه محصولات تراریخته ارائه داد.

مهندسی ژنتیک در خدمت سلامت انسان‎ها، تولید پروتئین‎های نوترکیب دارویی در گیاهان تراریخته، افزایش تنوع زیستی و کاهش مصرف سموم با استفاده از محصولات تراریخته، عوارض ناشی از مصرف آفت‎کش و باقیمانده آن‎ها در محصولات کشاورزی، ایمنی زیستی راهگشای توسعه فناوری بومی محصولات تراریخته و راهکار اجرایی شدن ایمنی زیستی در برنامه ششم کشور از موضوعات دیگری بود که در این سمینار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: مهر


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.