مناظره علمی به سبک گفت و گوی ویژه خبری!

دیده‎بان علم ایران – گفت و گوی ویژه خبری که ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه دیشب از شبکه دوم سیما پخش شد بار دیگر دست خالی مخالفان فناوری مهندسی ژنتیک در زیر سوال بردن این فناوری را رو کرد تا آن جا که مجری برنامه در آخرین ثانیه‎ها و زمانی که فرصتی برای پاسخگویی مهمان برنامه نبود با نمایش اسکرین شاتی از یک صفحه اینترنتی بی‎ربط به زبان انگلیسی از آن به عنوان سند مخالفت سازمان بهداشت جهانی با محصولات تراریخته یاد کرد! دکتر میرسیدی، مجری گفتگوی ویژه خبری ۲۲ اردیبهشت شبکه دوم سیما که با حضور دکتر سید مهدی سیدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، و دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی، برگزار شد از ابتدا بی‎طرفی خود را به عنوان یک مدعی سلامت مردم که از تولید محصولات تراریخته نگران است ابراز و ادعا کرد که سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی مشترکا بیانیه داده‎اند که گلایفوسیت که استفاده از آن در تولید تراریخته‎ها غیر قابل …

 

مناظره علمی به سبک گفت و گوی ویژه خبری!

 

گفت و گوی ویژه خبری که ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه دیشب از شبکه دوم سیما پخش شد بار دیگر دست خالی مخالفان فناوری مهندسی ژنتیک در زیر سوال بردن این فناوری را رو کرد تا آن جا که مجری برنامه در آخرین ثانیه‎ها و زمانی که فرصتی برای پاسخگویی مهمان برنامه نبود با نمایش اسکرین شاتی از یک صفحه اینترنتی بی‎ربط به زبان انگلیسی از آن به عنوان سند مخالفت سازمان بهداشت جهانی با محصولات تراریخته یاد کرد!

 

دکتر میرسیدی، مجری گفتگوی ویژه خبری ۲۲ اردیبهشت شبکه دوم سیما که با حضور دکتر سید مهدی سیدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، و دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی، برگزار شد از ابتدا بی‎طرفی خود را به عنوان یک مدعی سلامت مردم که از تولید محصولات تراریخته نگران است ابراز و ادعا کرد که سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی مشترکا بیانیه داده‎اند که گلایفوسیت که استفاده از آن در تولید تراریخته‎ها غیر قابل اجتناب است (!؟) سرطانزا است.

 

این مطلب با مخالفت دکتر قره‎یاضی که بر ایمنی و سلامت محصولات تراریخته مورد بررسی مراجع علمی تاکید دارد مواجه شد که برداشت مجری و همکاران وی در اتاق فرمان را نادرست عنوان کرد. مجری با قطع صحبت‎های مهمان برنامه از همکاران خود خواست صفحه اینترنتی مربوط به این ادعا را نشان دهند. در حالی که رییس انجمن ایمنی زیستی هم مدعی شده بود که سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‎ای صراحتا مصرف تراریخته‎ها را برای سلامت انسان سالم عنوان کرده است، نمایش صفحه مورد ادعای مجری تا ثانیه‎های پایانی مناظره طول کشید و نهایتا صفحه‎ای نشان داده شد که ظاهرا برای مهمانان برنامه در استودیو چندان قابل رویت نبود. مجری با کمال اطمینان خاطر دادن به بینندگان گفت: “این همان صفحه‎ای است که می‎گوید که تراریخته‎ها ممکن است آسیب رسان باشند”!!!

 

بررسی دقیقتر آن صفحه که به زبان انگلیسی بود و تنها چند ثانیه‎ای نمایش داده شد نشان می‎دهد در این صفحه نه تنها اسمی از تراریخته نیامده حتی یک کلمه اسم گلایفوسیت هم نیامده بود و در واقع این صفحه فقط JMPR یا نشست مشترک بین فائو و سازمان بهداشت جهانی در مورد بررسی آفت کش‎ها را نشان می‎داد!!

 

ادعای مجری در حالی مطرح شده که سازمان بهداشت جهانی صراحتا اعلام کرده است: محصولات تراریخته‎ای که امروز در بازار مصرف بین‎المللی قرار دارند مراحل ارزیابی سلامتی را طی کرده و به نظر نمی‎رسد دارای ریسکی برای سلامتی انسان باشند. به علاوه در کشورهایی که این محصولات مصرف می‎شوند هیچ تاثیری بر سلامت انسان گزارش نشده است!

منبع: دیده‎بان علم ایران

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.