کاهش محصولات کشاورزی در جهان توسط آفات به طور میانگین 14 تا 25 درصد برآورد شده است.

ایلنا – عبدالحسن کاظمی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز در همایش محصولات ایمنی زیستی، سلامت محیطی و محصولات تراریخته که در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد بیان داشت: اصرار و لجاجت غیرمسئولانه در کشاورزی سنتی زندگی نسل‌های بعدی را با خطر مواجه می‌کنند. او افزود: علم‌هراسی و تکنولوژی‌گریزی و تاکید بر کشاورزی سنتی مضرراتی برای نظام کشاورزی و ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور به همراه دارد که جبران‌ناپذیر است بنابراین افرادی که نتایج تحقیقات پژوهشگران را نادیده می‌گیرند مخالفت آن‎ها تنها بر پایه جهل استوار است. کاظمی در ادامه گفت: امروزه برخی افراد بدون کوچکترین دانش و تخصص در حوزه علم ژنتیک و تنها بر پایه خیالات و حفظ منافع فردی تصویری نادرست از تولید و استفاده محصولات تراریخته به جامعه پمپاژ می‌کن


استاد دانشکده فناوری‎های نوین دانشگاه شهید بهشتی:

30 کشور در دنیا تراریخته تولید می‌کنند/سالانه 27 هزار تن سم در تولید محصولات سنتی مصرف می‌شود

کاهش محصولات کشاورزی در جهان توسط آفات به طور میانگین 14 تا 25 درصد برآورد شده است.

عبدالحسن کاظمی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز در همایش محصولات ایمنی زیستی، سلامت محیطی و محصولات تراریخته که در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد بیان داشت: اصرار و لجاجت غیرمسئولانه در کشاورزی سنتی زندگی نسل‌های بعدی را با خطر مواجه می‌کنند.

او افزود: علم‌هراسی و تکنولوژی‌گریزی و تاکید بر کشاورزی سنتی مضرراتی برای نظام کشاورزی و ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور به همراه دارد که جبران‌ناپذیر است بنابراین افرادی که نتایج تحقیقات پژوهشگران را نادیده می‌گیرند مخالفت آن‎ها تنها بر پایه جهل استوار است.

کاظمی در ادامه گفت: امروزه برخی افراد بدون کوچکترین دانش و تخصص در حوزه علم ژنتیک و تنها بر پایه خیالات و حفظ منافع فردی تصویری نادرست از تولید و استفاده محصولات تراریخته به جامعه پمپاژ می‌کند که می‌تواند منافع ملی و امنیت غذایی کشور را به خطر بیندازد بنابراین اگر نتوانسته‌ایم بر تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم و سبد جیره غذایی شهروندان را متعادل کنیم باید سیاستمداران و مسئولانی را مقصر بدانیم که اجازه استفاده و بهره‌برداری از دانش بومی و توان علمی جوانان کشور را نداده‌اند.

او افزود: این مخالفت‌‌ها نه تنها موجب منع تولید محصولات دارای ارزش افزوده و با کیفیت شد بلکه ثروت ملی را نیز صرف حمایت از صادرات کرد.

در ادامه این همایش مسعود توحیدفر استاد دانشکده فناوری‎های نوین دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: کاهش محصولات  کشاورزی در جهان توسط آفات به طور میانگین 14 تا 25 درصد برآورد شده است که متاسفانه استفاده از سموم کشاورزی به عنوان رایج‌ترین راه جلوگیری از این خسارات شناخته شده است.

او افزود: به طور متوسط سالانه 27 هزار تن سموم کشاورزی به ارزش 49042100 دلار در کشور مصرف می‌شود که سهم هر فرد در مصرف سموم کشاورزی 400 گرم است اما مسئله این است که استفاده از سموم راه‌حل خرید برای مبارزه با آفات است اما اثرات سوءناشی از مصرف درازمدت آن‎ها بر سلامت انسان و یا محیط زیست نیز قابل تأمل است.

توحیدفر در ادامه گفت: ایجاد مقاومت در آفات، نابودی حشرات مفید و موجودات غیرهدف، آلودگی منابع آب و خاک، ایجاد مسمومیت و انواع بیماری‌های صعب‌العلاج همانند سرطان از دیگر معایب مرتبط با مصرف سموم کشاورزی است.

او افزود: استفاده از سموم با وجود کنترل موقت خسارات مضرراتی دارد که مهم‌ترین آن آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت انسان‌ها است. به طوری که مبتلایان به سرطان در ایران در سال 70 هزار نفر برآورد شده است که یک‎سوم آن مربوط به سموم شیمیایی است.

استاد دانشکده فناوری‎های نوین دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه استفاده از محصولات ارگانیک علاوه بر کاهش عملکرد با چالش‌هایی همچون گران بودن مواجه است بیان داشت: استفاده از این محصولات موجب تولید محدود خواهد شد و همچنین برای تولید محصولات ارگانیک نیاز به زمین‌های بکر وجود دارد اما یکی از فناوری‌هایی که با تکیه بر آن می‌توان ضمن رفع خسارات کاهش محصول ناشی از آفت محصولی سالم و عاری از بقایای سموم کشاورزی تولید کرد فناوری مهندسی ژنتیک است که منجر به تولید محصولات تراریخته می‌شود.

او افزود: سطح زیر کشت محصولات تراریخته در حال افزایش است و از 28 کشور تولیدکننده در سال 2012 به 30 کشور و به سطح زیر کشت 185 میلیون هکتار در سال 2015 رسیده است.

استاد دانشکده فناوری نوین دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: هیچگونه گزارشی درخصوص آثار سوءمحصولات تراریخته منتشر نشده است اما ارزیابی دقیق و کامل اینگونه محصولات قبل از آزادسازی انجام می‌شود تا ایمنی و سلامتی آن تایید شود. این در حالی است که محصولاتی که به روش‌های سنتی تولید می‌شوند چنین ارزیابی‌هایی ندارند.

منبع: ایلنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.