امسال پنبه تراریخته در کشور تولید می‎شود

ایرنا- رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی از برنامه تولید پنبه تراریخته در کشور در سال جاری خبر داد و گفت: دولت یازدهم اقدام‎های خوبی در زمینه ایجاد ساختار زیربنایی فناوری جدید تولید محصولات تراریخته انجام داده است. محصول تراریخته به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‎های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد. بهزاد قره یاضی امروز (سه شنبه) در نشست خبری که به مناسبت بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته در خانه کشاورز برگزار شد، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوزهای …


 

امسال پنبه تراریخته در کشور تولید می‎شود

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی از برنامه تولید پنبه تراریخته در کشور در سال جاری خبر داد و گفت: دولت یازدهم اقدام‎های خوبی در زمینه ایجاد ساختار زیربنایی فناوری جدید تولید محصولات تراریخته انجام داده است.

محصول تراریخته به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‎های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.

بهزاد قره یاضی امروز (سه شنبه) در نشست خبری که به مناسبت بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته در خانه کشاورز برگزار شد، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوزهای لازم تولید پنبه تراریخته را صادر کرده است.

وی با بیان این که جامعه علمی، کشاورزان و مسئولان ما خواستار اجرای فناوری نوین و تولید محصولات تراریخته در کشور هستند گفت: وزیران دولت در بخش‎های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهادکشاورزی خواهان تحقق این امر در کشور هستند.

به گفته وی، محصولات تراریخته نسبت به محصولات معمولی از سلامت و ایمنی بالاتری برخوردار هستند.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی با بیان این که ما باید از قانون تمکین کنیم گفت: براساس ماده 2 قانون ایمنی زیستی تولید، کاشت، برداشت، رهاسازی، صادرات، واردات و مصرف محصولات تراریخته نه تنها مجاز است بلکه دولت را به فراهم آوری تمهیدات لازم برای اقدامات مذکور مکلف می کند.

قره یاضی افزود: انجمن ایمنی زیستی متشکل از پزشکان ، طرفداران محیط زیست، متخصصان کشاورزی و بیوتکنولوژی و مهندیسی ژنتیک و استاندارد و ایمنی است و حفظ محیط زیست و سلامتی انسان را مدنظر دارد.

وی با بیان این که برخی «فناوری هراسان» ادعا دارند که اروپایی ها با کشت محصولات تراریخته مخالفند، گفت: هم اکنون پنج کشور اروپایی برای 71 محصول تراریخته برای مصرف و واردات مجوز داده اند.

قره یاضی با اشاره به این که مخالفان محصولات تراریخته موافق واردات این محصولات تا تولید آن در داخل کشور و خودکفایی هستند، براین باورند که ژاپن تولید و مصرف محصولات تراریخته را ممنوع کرده است. این درحالیست که هم اکنون ژاپن مرکز تولید، فروش و صادرات رز آبی تراریخته است و این کشور پس از امریکا بیشترین مجوز را برای تولید محصولات تراریخته صادر کرده و در عین حال بزرگترین وارد کننده سویای تراریخته است.


** سال آینده برنج تراریخته تولید می شود

قره یاضی درباره برنج تراریخته گفت: هم ا کنون در شهر رشت دارای یک مرکز تحقیقاتی تولید برنج تراریخته هستیم که درنظر داریم سال آینده تولید برنج تراریخته انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنین پروژه برنج خشکه تراریخته را در دست مطالعه تحقیقاتی داریم که این محصول به خشکی مقاوم است و درنظر داریم با تغییر ساختار در ریشه و کشت این برنج بتوانیم آن را همانند گندم کشت کنیم تا در آینده کشور از واردات برنج بی نیاز شود.

به گفته وی، در سه تا چهار سال آینده تولید آزمایشی آن به اتمام می رسد و رهاسازی خواهد شد.

وی یادآورشد: در سال 1384 مرکز تحقیقاتی برنج تراریخته رشت در یک عملیات غیرقانونی تخریب شد و هم اکنون پرونده این موضوع در دادگاه در دست پیگیری است ، زیرا سالها می گذرد تا یک محصول کشاورزی که از بین می رود به طور مجدد تولید و قابلیت مصرف پیدا کند.

به گزارش ایرنا، قانون ایمنی زیستی مربوط به سال 1383 است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. محصولات تراریخته نخستین بار در دنیا(در آمریکا و چین) در سال 1996 به تولید تجاری رسید و برای نخستین بار 1.7 میلیون هکتار از اراضی دنیا به سطح زیرکشت این محصولات اختصاص داشت.

پس از گذشت 20 سال سطح زیرکشت به بالای 181 میلیون هکتار یعنی بیش از 14برابر افزایش یافته است. محصولات تراریخته در آمریکا، استرالیا، ژاپن، آلمان، برزیل، اسپانیا، پرتغال، جمهوری چک، رمانیف آفریقای جوبی، فلیپین، هندوستان و چین در سایرکشورها تولید می شود. به دلیل پیشرفته بودن این فناوری ها، همه کشورها آن را ندارند اما ایران به این فناوری دست یافته است.

در این جلسه بیانیه بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته صادر و کتاب بیوتکنولوژی رونمایی شد.

منبع: ایرنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.