دیناروند: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از محصولات تراریخته در کشور ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان – دیناروند: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از محصولات تراریخته در کشور ندارد رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که استفاده از محصولات تراریخته قابل ارزیابی و نظارت است گفت: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از این محصولات در کشور ندارد. دیناروند گفت: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از محصولات تراریخته در کشور ندارد. وی با اشاره به این که واردات محصولات تراریخته انحصاراً بر دو محصول سویا (کنجاله دامی، سویا و روغن سویا)است، افزود: واردات گندم و برنج تراریخته به کشور نداریم لذا هر فرآورده تراریخته‎ای که مجوز بین‎المللی داشته باشد را …


در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دیناروند: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از محصولات تراریخته در کشور ندارد

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که استفاده از محصولات تراریخته قابل ارزیابی و نظارت است گفت: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از این محصولات در کشور ندارد.

دیناروند گفت: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از محصولات تراریخته در کشور ندارد.

وی با اشاره به این که واردات محصولات تراریخته انحصاراً بر دو محصول سویا (کنجاله دامی، سویا و روغن سویا)است، افزود: واردات گندم و برنج تراریخته به کشور نداریم لذا هر فرآورده تراریخته‎ای که مجوز بین‎المللی داشته باشد را برچسب‎گذاری می‎کنیم.

دیناروند با بیان این که مردم حق انتخاب در استفاده از محصولات را خواهند داشت خاطر نشان کرد: محصولات تراریخته ممکن است مفید یا مضر باشد به طوری که جایی که برای محیط زیست و انسان مضر ارزیابی شده نباید آن را استفاده کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامه ششم توسعه پیرامون محصولات تراریخته در کشور تصریح کرد: پیرامون محصولات تراریخته در کشور مخالفت‎هایی وجود دارد به گونه‎ای که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده و دولت آن را تصویب کرده است تا امکان استفاده از این علم و فناوری در کشور وجود داشته باشد بنابراین مخالفت کورکورانه و یا تایید کورکورانه نباید داشته باشیم لذا با توسعه و تولید آن موافق هستیم.

وی عنوان کرد: بدون ارزیابی ایمنی اجازه ورود این محصولات را به بازار نخواهیم داد. استفاده از محصولات تراریخته در صورت نظارت و ارزیابی درست مخاطره آمیز نیست.

تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران در ادامه این برنامه در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر این که چند درصد محصولات تراریخته است گفت: قسمت اعظم ذرت دنیا تراریخته است به گونه‎ای که بخش زیادی از غذای طیور را تشکیل می‎دهد.

وی با اشاره به این که بخش زیادی از ذرت، سویا، کنجاله‎ها، پنبه و چغندر قند تراریخته است ادامه داد: کشورمان 165 میلیون هکتار مساحت دارد که 51 میلیون آن مستعد کشاورزی است.

تولایی با اشاره به این که همه این محصولات در داخل کشور قابلیت تولید دارند بیان کرد: اگر ژن مقاومت به شوری را از گیاه‎های نمک‎دوست بگیریم و به گندم غیرمقاوم انتقال دهیم در این صورت می توانیم به بهره‎وری خوبی دست یابیم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به این که در اروپا 71 مجوز مصرف در 17 محصول صادر شده است که دارای برچسب است ادامه داد: محصولات اصلاح شده ژنتیکی حدود 20 سال است که در بازار مصرفی دنیا قرار دارد به طوری که تولید آن‎ها رو به توسعه است.

حیات‎غیب، نماینده سازمان محیط زیست، با اشاره به پروتکل ایمنی زیستی که در سال 1379 امضا شده است عنوان کرد: این پروتکل در سال 82 در مجلس به تصویب رسید و در نهایت در سال 88 قانون ایمنی زیستی تدوین شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.