ایران از پیشتازان رهاسازی گیاهان تراریخته است

سینا پرس – عضو هیات علمی دانشگاه تهران به پیشرفت‌های کشور در حوزه ژنتیک اشاره کرد و گفت: ایران جزو اولین کشورهایی است که در رهاسازی گیاهان تراریخته اقدام کرده است. دکتر منصور امیدی در دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران در سالن همایش‌های دانشگاه شهید پزشکی افزود: تولد حیوانات تراریخته و پنبه و برنج دست‎ورزی‌شده ژنتیکی از دیگر اقداماتی است که توسط محققان ایرانی انجام شده است. وی با اشاره به این که علیرغم این فعالیت‌ها، ‌توجه کافی به حوزه ژرم‎پلاسم صورت نمی‌گیرد، ‌گفت: برخی از گونه‌های جانوری مانند مرغ مرندی، اسب عرب، کرد و ترکمن و گاو سیستانی در حال نابودی هستند که باید اقدامات جدی برای مقابله با این کار صورت گیرد. وی با اشاره به این که ایران زادگاه گندم است …


عضوهیات علمی دانشگاه تهران:

ایران از پیشتازان رهاسازی گیاهان تراریخته است

سینا پرس – عضو هیات علمی دانشگاه تهران به پیشرفت‌های کشور در حوزه ژنتیک اشاره کرد و گفت: ایران جزو اولین کشورهایی است که در رهاسازی گیاهان تراریخته اقدام کرده است.


دکتر منصور امیدی در دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران در سالن همایش‌های دانشگاه شهید پزشکی افزود: تولد حیوانات تراریخته و پنبه و برنج دست‎ورزی‌شده ژنتیکی از دیگر اقداماتی است که توسط محققان ایرانی انجام شده است.


وی با اشاره به این که علیرغم این فعالیت‌ها، ‌توجه کافی به حوزه ژرم‎پلاسم صورت نمی‌گیرد، ‌گفت: برخی از گونه‌های جانوری مانند مرغ مرندی، اسب عرب، کرد و ترکمن و گاو سیستانی در حال نابودی هستند که باید اقدامات جدی برای مقابله با این کار صورت گیرد.

وی با اشاره به این که ایران زادگاه گندم است، گفت: در سال 1308 اقدام به جمع‌آوری نمونه‌های بومی گندم برای شناسایی خواص ژنتیکی و اصلاح ژنتیکی آن صورت گرفته است.

امیدی افزود: در این راستا، حدود 60 هزار نمونه از سراسر کشور جمع‌آوری و متعاقب این کار بانک ژن گندم در کشور راه‌اندازی شده است.

وی مطالعه بر روی گونه‌های چغندر قند را از دیگر اقدامات محققان این حوزه دانست و گفت: محققان این حوزه همچنین بر روی ژرم‎پلاسم‌های جنگل و مراتع فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: پس از بانک ژن گندم، بانک ژن حبوبات ایران به کمک متخصصین آمریکایی راه‌اندازی شده است.

منبع: سینا پرس


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.