نجات جان انسان‌ها با كمك فناوري مهندسي ژنتيك

آفرینش – فناوري مهندسي ژنتيك جان هزاران نفر را از مرگ حتمي نجات داد. پژوهشگران علوم پزشكي در آلمان در جديدترين يافته خود، واكسن جديد ابولا را با كمك فناوري مهندسي ژنتيك توليد كرده‌اند.

به گزارش آفرينش، طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت، مبارزه با ابولا در غرب آفريقا به علت شيوع زياد اين بيماري، گستردگي جغرافيايي مناطق آلوده و عدم رعايت بهداشت در پيشگيري از اين بيماري، مردم اين مناطق را با چالش‌ها و مشكلات جدي روبرو كرده است. بنا به اعلام سازمان جهاني بهداشت، در مجموع بيست و دو هزار و چهارصد و نود و پنج نفر در نه کشور جهان به …


نجات جان انسان‌ها با كمك فناوري مهندسي ژنتيك

فناوري مهندسي ژنتيك جان هزاران نفر را از مرگ حتمي نجات داد. پژوهشگران علوم پزشكي در آلمان در جديدترين يافته خود، واكسن جديد ابولا را با كمك فناوري مهندسي ژنتيك توليد كرده‌اند.


به گزارش آفرينش، طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت، مبارزه با ابولا در غرب آفريقا به علت شيوع زياد اين بيماري، گستردگي جغرافيايي مناطق آلوده و عدم رعايت بهداشت در پيشگيري از اين بيماري، مردم اين مناطق را با چالش‌ها و مشكلات جدي روبرو كرده است. بنا به اعلام سازمان جهاني بهداشت، در مجموع بيست و دو هزار و چهارصد و نود و پنج نفر در نه کشور جهان به اين بيماري مبتلا شده‌اند و از اين تعداد هشت هزار و نهصد و هشتاد و يک نفر جان خود را از دست داد‌ه‌اند.


كاربرد فناوري مهندسي ژنتيك در همه حوزه‌ها به‌ويژه در پزشكي و كشاورزي تحول بزرگي به وجود آورده است.


داروهاي نوتركيب و محصولات گياهي تراريخته از جمله مهمترين دستاوردهاي اين فناوري قدرتمند در دنيا هستند. به دنبال درمان بيماري‌ها با استفاده از واكسن‌ها و داروهاي نوتركيب حاصل مهندسي ژنتيك، واكسن جديد ابولا كه rVSV-ZEBOV زبوف نام دارد، به روش مهندسي ژنتيک ساخته شده و باعث نجات جان هزاران نفر شده است.


طبق خبر منتشر شده در پايگاه خبري يورک‌الرت، دکتر ماريلين آدو و همکارانش در مرکز تحقيقات عفونت آلمان در همکاري مشترک با مرکز تحقيقات پزشکي هامبورگ اعلام کردند كه با كمك فناوري مهندسي ژنتيك بيماري خطرناك ابولا درمان مي‌شود. در اين گزارش آمده است كه با بررسي 158 فرد داوطلب سالم در هامبورگ، اين واکسن را بر روي آنان آزمايش کردند و نتيجه اين آزمايش‌ها رضايت‌بخش اعلام شد.


انتشار اين خبر و ساير اخبار اميدبخش در حوزه مهندسي ژنتيك، در حالي است كه متاسفانه مخالفان مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي اكاذيب و ادعاهايي ضد مهندسي ژنتيك مبني بر بيماري‌زايي و سرطان‌زا بودن محصولات مهندسي ژنتيك در رسانه‌ها منتشر مي‌كنند.


دنياي امروز با استفاده از فناوري مهندسي ژنتيك و فرآورده‌ها و دستاوردهاي آن، به‌ويژه در حوزه‌هاي پزشكي و كشاورزي با سرعتي شگرف به پيش مي‌رود. در كشاورزي توليد محصولات تراريخته با ارزش غذايي و بهره‌وري بالا ضمن حفظ سلامت انسان با تامين غذاي سالم، بدون استفاده از سموم شيميايي خطرناك كه باعث بروز بيماري‌هاي مختلف در انسان مي‌شود، باعث حفاظت محيط زيست نيز شده است.


در پزشكي نيز توليد داروها و واكسن‌هاي نوتركيب نظير استرپتوکيناز براي درمان سکته قلبي، اريتروپويتين نوترکيب انساني براي درمان کم‌خوني ناشي از نارسايي مزمن کليوي در بيماران دياليزي، داروي پگاستريم در درمان بيماران سرطاني و هپاتيت B جان هزاران نفر را از بيماري و مرگ نجات داده است. در واقع، مهندسي ژنتيك فناوري قدرتمند در حل مشكلات و معضلات دنيا است و هر گونه مخالفت با اين فناوري بازي با جان انسان‌ها است.


ليلا سرمدي (کارشناس ارشد پژوهشکده بيوتکنولوژي)

منبع: آفرینش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.