به دنبال توليد موفقیت‌آميز پنبه تراريخته در بوركينافاسو: معرفي محصولات مهندسي ژنتيك جديد در اين كشور

تعادل – با توجه به افزايش 100 برابري سطح زير كشت محصولات مهندسی ژنتیک در دنيا در بيستمين سال توليد و تجاري‌سازي محصولات تراريخته (1996-2016)، كشورهاي در حال توسعه بر كشورهاي صنعتي در كشت اين محصولات پيشي گرفتند. طبق آخرین گزارش سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی، در سال 2015 کشاورزان کشورهای در حال توسعه 97.1 میلیون هکتار را زیر کشت محصولات تراریخته بردند. در حالی که کشاورزان کشورهای صنعتی 82.6 میلیون هکتار را زیر کشت محصولات تراریخته بردند. محصولات مهندسي ژنتيك با مزاياي اقتصادي، اجتماعي، بهداشت و سلامتي و زيست‌محيطي فراوان توانسته است بر معضل كمبود مواد غذايي سالم و کافی به‌ويژه در كشورهاي در حال توسعه فايق آمده و راه نجات آنها از گرسنگي و فقر باشد. همچنین این …

به دنبال توليد موفقیت‌آميز پنبه تراريخته در بوركينافاسو: معرفي محصولات مهندسي ژنتيك جديد در اين كشور

با توجه به افزايش 100 برابري سطح زير كشت محصولات مهندسی ژنتیک در دنيا در بيستمين سال توليد و تجاري‌سازي محصولات تراريخته (1996-2016)، كشورهاي در حال توسعه بر كشورهاي صنعتي در كشت اين محصولات پيشي گرفتند.

طبق آخرین گزارش سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی، در سال 2015 کشاورزان کشورهای در حال توسعه 97.1 میلیون هکتار را زیر کشت محصولات تراریخته بردند. در حالی که کشاورزان کشورهای صنعتی 82.6 میلیون هکتار را زیر کشت محصولات تراریخته بردند.

محصولات مهندسي ژنتيك با مزاياي اقتصادي، اجتماعي، بهداشت و سلامتي و زيست‌محيطي فراوان توانسته است بر معضل كمبود مواد غذايي سالم و کافی به‌ويژه در كشورهاي در حال توسعه فايق آمده و راه نجات آنها از گرسنگي و فقر باشد. همچنین این محصولات توانسته است ضمن حفظ سلامت انسان و محیط زیست، منافع اقتصادی زیادی به همراه آورد.

بوركينافاسو از جمله كشورهاي فقير در حال توسعه است كه با كمك محصول پنبه تراريخته در كشور خود توانسته است ضمن تامین سلامت کشاورزان و محیط زیست، به خودکفایی در این زمینه برسد.

«هان هنري» عضو کمیسیون پارلمان جهانی توسعه اقتصادی، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی با تاكيد بر اهميت تولید پنبه تراريخته در كشاورزي کشور بوركينافاسو، اين محصول را به عنوان اولین محصول «پول نقد» در این کشور ناميد و اعلام كرد كه پنبه تراريخته مقاوم به آفات برای کشاورزان محلی در بورکینافاسو شناخته شده و بسيار حايز اهميت است. به طوري كه سال‌هاي گذشته كه كشاورزان با اين محصول آشنايي نداشتند هر ساله زمين‌هاي خود را بيش از 8 الي 9 بار سم‌پاشي می‌كرده و ضمن به خطر انداختن سلامت خود و خانواده‌شان، محيط زيست نيز به تبع سمپاشي‌هاي زياد آلوده مي‌شد اما كشت پنبه تراريخته مقاوم به آفات ضمن عملکرد بالا، بدون نياز به مصرف سم باعث تامين سلامت كشاورزان و حفظ محيط زيست در اين كشور شده است.

هان هنری افزود: “كشاورزان با آگاهي از مزاياي كشت پنبه تراريخته مقاوم به آفات و بازدهي بالاي اين محصول، بعد از سال‌ها تولید موفقيت‌آميز پنبه تراريخته در بوركينافاسو، با رضايت و رغبت اين محصول را در زمين‌هاي زراعي خود كشت مي‌كنند.”

وي در رابطه با تبليغات منفي كه در خصوص محصولات تراريخته در دنيا وجود دارد، لزوم اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي صحيح مزاياي محصولات تراريخته را راهكاري مناسب براي حل اين معضل عنوان كرد.

توسعه توليد پنبه تراريخته و ساير محصولات جديد مهندسي ژنتيك در کشور بورکینافاسو از جمله اقداماتي است كه در دستور كار سياست‌‌هاي اين كشور قرار دارد.

گفتنی است که توليد محصولات تراريخته در كشور فقيري مانند بوركينافاسو، اين كشور را به خودكفايي در توليد پنبه رسانده است. اين در حالي است كه كشور ايران با وجودي كه روزی اولين توليد كننده محصول برنج تراريخته مقاوم به آفات در دنيا بود، از قافله علم و فناوري‌هاي روز دنيا عقب افتاد. البته جاي اميدواري است كه با اطلاع‌رساني صحيح در خصوص مزاياي محصولات تراريخته در کشور، به‌زودي حاصل دسترنج دانشمندان اين مرز و بوم در سفره‌هاي مردم قرار گرفته و مردم كشورمان از دستاوردهاي فناوري مهندسي ژنتيك بهره‌مند شوند.

جهت ملاحظه اصل خبر به اینجا مراجعه کنید.

منبع: تعادل


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.