رئیس انجمن ژنتیک ایران: سکوت سازمان حفاظت محیط زیست توجیهی ندارد!

خبرگزاری صدا سیما – از سال 1906 میلادی محصولات تراریخته درجهان بهره برداری و مورد استفاده قرار گرفت، محصولاتی که به فراخور نیاز کشورها تولید می‌شود و کشور ما بیش از 20 سال است که وارد کننده بخشی از این محصولات است. مرجع ایمنی غذا در اروپا تاکنون 71 مجوز تولید و مصرف محصولات تراریخته را در 28 کشور اروپایی اعلام کرده است که این مجوزها 10 ساله بوده و تا سال 2025 میلادی اعتبار دارند اما در طی ماه‎های اخیر در کشور ما هجمه‎ای علیه محصولات تراریخته بخصوص از نوع تولید داخل به راه افتاده است هجمه‎ای که از دید کارشناسان و دلسوزان این عرصه با هدف …



واردات سالانه 900 میلیون دلاری سموم کشاورزی به کشور

رئیس انجمن ژنتیک ایران: سکوت سازمان حفاظت محیط زیست توجیهی ندارد!

از سال 1906 میلادی محصولات تراریخته درجهان بهره برداری و مورد استفاده قرار گرفت، محصولاتی که به فراخور نیاز کشورها تولید می‌شود و کشور ما بیش از 20 سال است که وارد کننده بخشی از این محصولات است.

مرجع ایمنی غذا در اروپا تاکنون 71 مجوز تولید و مصرف محصولات تراریخته را در 28 کشور اروپایی اعلام کرده است که این مجوزها 10 ساله بوده و تا سال 2025 میلادی اعتبار دارند اما در طی ماه‎های اخیر در کشور ما هجمه‎ای علیه محصولات تراریخته بخصوص از نوع تولید داخل به راه افتاده است هجمه‎ای که از دید کارشناسان و دلسوزان این عرصه با هدف نشانه گرفتن اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور صورت می‎گیرد.


دکتر محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران در این باره گفت: اروپا 3 برابر ایران بارش سالانه دارد و لذا تنوع کشت و برداشت محصولات و همچنین نیازهای محصولات ما با سایر کشورهای جهان متفاوت است.


وی ادامه داد: کشور ما در منطقه‎ای کویری واقع است و کویر لوت یک درصد مساحت کشور را شامل می‎شود طبیعی است کشور ما نیاز مبرمی به مواد غذایی و محصولات مقاوم به خشکی داشته باشد.


رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه بسیار تلخ است که بگوییم سرانه مصرف سم در کشور ما 5 برابر اروپا است ادامه داد: متأسفانه عده‎ای معضل‎های بزرگی همچون استفاده بی‎رویه از سموم را به حاشیه رانده‎اند و به موضوع محصولات تراریخته که در سازمان بهداشت جهانی، فائو و مرجع ایمنی سلامت غذا بیش از سال‌هاست استفاده می‎شود پرداخته‎اند.


تولایی اضافه کرد: مساحت کشت در اروپا کاملاً با کشور ما متفاوت است و در واقع یکی از 6 محصول ارز بر از ایران همین محصولات غذایی و کشاورزی است و باید قبول کنیم که در این زمینه وابسته به واردات هستیم حتی بعضی از بذرهایی که در کشور کشت داده می شود از 20 کشور جهان وارد می‎شود.


سلامت محصولات تراریخته این روزها موضوعی است که از سوی رسانه‎ها و عده‎ای افراد بسیار مورد توجه واقع شده و جدای از منافع و مضرات گروهی خاص دغدغه و نگرانی مردم را در پی داشته است موضوعی که این گزارش سعی در روشن کردن آن دارد.


رئیس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: اینگونه محصولات از سال 1906 در جهان کشت می‎شود و سلامت آن‎ها از سوی سازمان بهداشت جهانی و فائو تأیید شده است و پس از گذشت این سال‎ها یک سند علمی درخصوص سرطان زایی و بیماری‎زا بودن آن‎ها روی نمونه‎های انسانی وجود ندارد.


قانون ملی ایمنی سلامت زیستی مقررات لازم را برای استفاده از محصولات تراریخته در کشور که بسیار نیازمند به این محصولات است مدون کرده و دغدغه درخصوص سلامت این محصولات را به وزارت بهداشت و درمان سپرده است.


وی در ادامه درخصوص از بین رفتن گونه‎های زیستی که از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است گفت: تنوع زیستی و حیاط وحش و حفظ محیط زیست از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است اما اکنون این سازمان وظایف اصلی خود را رها کرده است و به جای وزارتخانه‎های جهاد کشاورزی و بهداشت اظهار نظر می کند که البته این اظهارنظرها علیه محصولات تراریخته ریشه در منافع عده‎ای خاص دارد.


تولایی در تأیید سخنان خود اینگونه ادامه داد: بیش 10 سال است که این محصولات وارد کشور می‎شود و هیچ وقت اینقدر هجمه علیه محصولات تراریخته وارداتی نبوده است که اکنون بر ضد محصولات تراریخته تولید داخل دیده می‎شود.


آنچه مسلم است سلامت محصولات تراریخته براساس بیانیه‎های سازمان بهداشت جهانی (WHO) همانند سایر اظهارنظرهای این سازمان درخصوص بیماری‎ها، سرطان‎ها، روش‎های درمانی و بهداشتی حائز اهمیت و قابل استفاده است بنابراین ادعای افرادی در داخل کشور علیه این محصولات جای بسی تأمل دارد!


تولایی ادامه داد: رانت‎های وارد کننده سم در کشور بخشی از درآمد خود را صرف مقابله با انجمن‎های علمی پزشکی کرده‎اند و فضای رسانه‎ای را علیه این محصولات به راه انداخته‎اند و بارها ما از این افراد مستندات علمی و آماری خواسته‎ایم تا ادعای خود را ثابت کنند اما هیچ مستنداتی در اختیار ندارند.


وی در ادامه با اعلام اینکه چرا سازمان حفاظت محیط زیست در برابر واردات 900 میلیون دلاری سم به کشور که به طور سالانه صورت می‎گیرد هیچ توضیح و توجیهی ندارد افزود: مقابله ناگهانی این سازمان و عده‎ای وارد کننده با محصولات تراریخته بسیار شبهه برانگیز است و برغم سرطان‎زا بودن سموم کشاورزی وارداتی این موضوع از چشم مسئولان محیط زیست غافل مانده است و موضوع محصولات تراریخته که از مسیرهای توسعه کشاورزی است و در اسناد کشور مورد تاکید و تأیید است به معضلی برای این افراد تبدیل شده است.


توسعه محصولات تراریخته و نوترکیب در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه هدف نجات کشاورزی با روش‎های بیوتکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است.


دکتر زینلی رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران در ادامه درخصوص این موضوع گفت: متأسفانه دست‎های پشت پرده‎ای برای مبارزه با محصولات تراریخته درحال فعالیت است که این دست‎ها اقتصاد مقاومتی کشور را نشانه رفته‎اند.


وی افزود: چرا طی 10 سال اخیر هیچ مخالفتی از سوی این افراد با واردات محصولات تراریخته نداشته‎ایم و اکنون با تولیدات داخلی آن مخالف هستند و چرا هیچ سند علمی برای تأیید ادعای خود ندارند؟


زینلی با بیان اینکه تولیدات داخلی محصولات تراریخته تنها نیاز 34 میلیون نفر در کشور را برطرف می‎سازد ادامه داد: مخالفت‎های ناگهانی هدایت شده از خارج از کشور هدایت می‎شود و خوشبختانه این موضوع به شورای عالی امنیت ملی کشیده شده و امیدواریم کسانی که آگاهانه با منافع ملی مخالفت می‎کنند به سزای عمل خود برسند.


رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: آخرین مجوز برای محصولات تراریخته مربوط به ذرت و به تاریخ آوریل 2016 است که اتحادیه اروپا آن را مقارن با استانداردهای جهانی مورد تایید و مصرف خوانده است و هیچ مقاله علمی و مستندی در هیچ جای جهان علیه این محصولات عنوان نشده و واقیعت این است اگر این افراد اینقدر به فکر سلامت مردم هستند چرا در برابر واردات سموم کشاورزی سکوت کرده‎اند.


زینلی افزود: به نظر می‎رسد این عده به فکر منافع خود هستند چرا که براثر توسعه محصولات تراریخته داخلی واردات این محصولات کاهش یافته است و سود عده‎ای از این راه کم می‎شود.


وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به سازمانی منفی گرا مبدل شده است که همه را مخالف محیط زیست می داند اما وظایف اصلی این سازمان که پاسبانی و نگهبانی از محیط زیست است به فراموشی سپرده شده است.


زینلی یادآور شد: همچنین شورای ایمنی زیستی که در سازمان محیط زیست قراردارد بیش از 14 ماه است که هیچ جلسه‎ای در خصوص محصولات تراریخته نداشته است و ما طی نامه‎ای به دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس این شورا خواستار تشکیل جلسه‎ای برای بررسی همین موضوع هستیم.


به نظر می‎رسد تائید یا رد سلامت محصولات غذایی تراریخته از وظایف سازمان غذا و دارو وزرات بهداشت است و بهتر است سازمان‎های ذیربط با پیگیری هدفمند این موضوع موجب از بین رفتن رعب و وحشت در بین جامعه شوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.