توسعه کشاورزی پایدار و امنیت غذایی با محصولات تراریخته

مهر – کارشناس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی معتقد است که با محصولات تراریخته، کشاورزی پایدار توسعه می یابد و از سوی دیگر سلامت و امنیت غذایی تامین می شود. لیلا سرمدی گفت: فناوری مهندسی ژنتیک و دستاوردهای آن طی بیست سال گذشته، باعث تغییر و تحول اساسی در وضعیت کشاورزی و محیط زیست دنیا شده است. وی افزود: طبق آخرین گزارش سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۵، تولید محصولات تراریخته در بیست سال گذشته به امنیت غذایی، تولید …


توسعه کشاورزی پایدار و امنیت غذایی با محصولات تراریخته

کارشناس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی معتقد است که با محصولات تراریخته، کشاورزی پایدار توسعه می یابد و از سوی دیگر سلامت و امنیت غذایی تامین می شود.


لیلا سرمدی گفت: فناوری مهندسی ژنتیک و دستاوردهای آن طی بیست سال گذشته، باعث تغییر و تحول اساسی در وضعیت کشاورزی و محیط زیست دنیا شده است.


وی افزود: طبق آخرین گزارش سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۵، تولید محصولات تراریخته در بیست سال گذشته به امنیت غذایی، تولید پایدار و تغییرات اقلیم و حفظ محیط زیست کمک قابل توجهی کرده‌ است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.


سرمدی ادامه داد: افزایش تولیدات زراعی به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار آمریکا، تامین محیط زیست بهتر با صرفه‌جویی ۵.۵۸۳ میلیون کیلوگرم ماده موثر حشره‌کش‌های شیمیایی، کاهش تولید ۲۷ میلیارد کیلوگرم گازکربنیک (که معادل حذف ۱۲ میلیون اتومبیل از جاده‌ها به مدت یک سال است)، حفظ تنوع زیستی از طریق صرفه‌جویی در کشت ۱۵۲ میلیون هکتار زمین، کمک به کاهش فقر از طریق کمک به بیش از ۵/۱۶ میلیون کشاورز خرده‌پا و خانواده‌های آنها که بیش از ۶۵ میلیون نفر هستند.


وی با بیان اینکه محصولات تراریخته مهمترین دستاورد فناوری نوین مهندسی ژنتیک در کشاورزی است، خاطر نشان کرد: این محصولات سالم با در نظر گرفتن همه استانداردهای بین‌المللی و با انجام آزمایش‌های گسترده و ارزیابی‌های ایمنی، مجوز تولید می‌گیرند و وارد بازار مصرف می‌شوند.


وی افزود: محصولات تراریخته با روش‌های پیشرفته انتقال ژن دارای صفاتی جدید می‌شوند؛ از جمله این صفات بهبود ارزش غذایی، ویتامین‌های بیشتر، تحمل به خشکی و شوری و مقاومت به علف‌های هرز، همچنین عملکرد و بهره‌وری بالا و منافع اجتماعی و اقتصادی است که به دنبال آن، سودآوری و درآمدزایی فراوانی از محل تولید محصولات تراریخته نصیب کشاورزان خواهد شد.


کارشناس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی عنوان کرد: محصولات تراریخته دارای صفت مقاومت به آفات و بیماری‌ها نیز هستند. به طوری که کشاورزان در کشت و تولید این محصولات از سموم شیمیایی خطرناک استفاده نمی‌کنند؛ عدم استفاده از علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها ضمن تامین سلامت کشاورزان باعث حفظ محیط زیست و توسعه کشاورزی پایدار نیز می‌شود.


به گفته سرمدی، طبق اعلام سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی در سال ۲۰۱۶، سطح زیر کشت محصولات تراریخته در بیستمین سال تجاری‌سازی این محصولات با رشد ۱۰۰ برابری به بیش از ۱۸۰ میلیون هکتار رسیده است؛ این افزایش ۱۰۰ برابری سطح زیر کشت محصولات تراریخته و تنوع محصولات مهندسی ژنتیک نشان‌دهنده سلامت این محصولات و رضایت کشاورزان از کشت و تولید آن‎هاست.


وی افزود: طبق اعلام گزارش سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با بهداشت و سلامت محصولات، سلامت محصولات مهندسی ژنتیک بارها به تایید سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد رسیده است و کلیه استانداردهای بین‌المللی غذایی در مورد تولید و مصرف این محصولات نیز لحاظ شده است.

منبع: مهر

وی تاکید داشت: اخیرا یک تحلیل جهانی با تاکید بر نتایج ۱۴۷ مطالعه انجام‌شده در ۲۰ سال گذشته نیز تایید کرد که فناوری مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته به طور متوسط باعث کاهش ۳۷ درصدی مصرف آفت‌کش‌ها، افزایش ۲۲ درصدی عملکرد محصول و افزایش ۶۸ درصد سود کشاورزان شده است.


سرمدی خاطر نشان کرد: از اولین سال تولید محصولات مهندسی ژنتیک تا به امروز، بررسی‌ها و گزارش‌های متعددی در خصوص سلامت محصولات تراریخته منتشر شده است که همه آنها سلامت و امنیت محصولات تراریخته را تایید می‌کنند؛ مهمترین این گزارش‌ها مربوط به سازمان بهداشت جهانی، سازمان تجارت جهانی، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، سازمان ایمنی غذایی اتحادیه اروپا، بیانیه سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) و گزارش آکادمی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا است که همگی آنها سلامت محصولات تراریخته را تایید می کنند.


وی افزود: بر اساس مطالعات گسترده و گزارش‌های منتشر شده در خصوص سلامت و امنیت محصولات مهندسی ژنتیک، محصولات تراریخته محصولاتی سالم و پاک هستند که سلامت آنها به تایید کلیه سازمان‌های مرتبط رسیده است. آینده متعلق به محصولات فناوری مهندسی ژنتیک است و عدم استفاده از این فناوری به طور حتم، صدمات جبران‌ناپذیری برای انسان و محیط زیست به دنبال خواهد داشت.

 منبع: مهر


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.