دکتر قره‌یاضی:بالاترین تخصیص اعتبارات پژوهشی در کشور، نیمه دوم امسال رقم می‌خورد

دیده‎بان علم ایران – رییس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به افزایش سهم تحقیقات از GDP کشور به رقم بی‎سابقه ۱.۱ درصد در برنامه بودجه ۹۵ گفت: با عملیاتی کردن جدول ۱۴ قانون بودجه بالاترین تخصیص اعتبارات پژوهشی کشور در نیمه دوم سال رقم می‎خورد.

رییس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به افزایش سهم تحقیقات از GDP کشور به رقم بی‎سابقه ۱.۱ درصد در برنامه بودجه ۹۵ گفت: با عملیاتی کردن جدول ۱۴ قانون بودجه بالاترین تخصیص اعتبارات پژوهشی کشور در نیمه دوم سال رقم می‎خورد.

دکتر بهزاد قره‌یاضی که در دیدار جمعی از اساتید و مدیران مؤسسات تحقیقاتی وزارتخانه‎های علوم و جهاد کشاورزی، روسای انجمن‎های علمی و پژوهشگران زیست فناوری کشور با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: کشوری را که در سال ۸۳ و ۸۴ در گندم به طور کامل و در شکر تقریبا به خودکفایی رسیده بود در سال ۹۲ در شرایطی تحویل گرفتیم که براساس آمار سال ۹۱ بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشتیم که 2.5 میلیارد دلار آن مربوط به واردات هفت میلیون تن گندم بود که رکوردی در زمینه واردات کشاورزی کشور به شمار می‎رود. وضعیت وزارت جهاد کشاورزی هم همانند شهری کاملا مخروبه بود که با واگذاری کاخ کشاورزی، بدون ساختمان و سرپناه با مدیران زخمی در گوشه و کنار کشور پراکنده بود.

وی تصریح کرد: این شرایط ناگوار توسط کسانی رقم زده شد که وعده کرده بودند کشور را طی دو سال در زمینه جو و سه سال در برنج خودکفا می‌کنند.

رییس انجمن زراعت و اصلاح نباتات ایران گفت: با استقرار دولت یازدهم به همت مدیرانی که فارغ از جناح‎بندی‌های سیاسی کمر به خدمت به کشور بسته‎اند و با حمایت دولت حجم واردات کشاورزی طی همین چند سال به چهار میلیارد دلار کاهش یافتد.

قره‌یاضی اضافه کرد: در حالی که رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن در سال ۹۴ متأسفانه صفر بود و حتی در بخش ساختمان با رشد منفی مواجه بودیم و رشد گروه خدمات هم فقط چهار‎دهم درصد بود، بخش کشاورزی با ۵.۷ درصد و ماهیگیری با ۱۳.۴ درصد رشد بالاترین میزان رشد را برای کشور به ارمغان آوردند. با این حال سهم بخش کشاورزی از GDP از 11.2 درصد در سال گذشته به 8.9 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه به توجه ویژه دولت یازدهم به بخش تحقیقات اشاره کرد و با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی با انگیزه و تاکیداتی بی مانند پیگیر رشد علم و پژوهش در کشور هستند که بزرگترین پشتیبانی و دلگرمی برای جامعه علمی کشور است اظهار داشت: امسال، سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به رقم بی‎سابقه ۱.۱ درصد رسید که اگرچه هنوز این اعتبار تخصیص داده نشده، اما با تخصیص‌های ۱۰۰ درصدی در بخش تملک، تجهیز و تکمیل و تخصیص مناسب اعتبارات هزینه‌ای، امید است در نیمه دوم سال جاری با عملیاتی کردن جدول ۱۴ برنامه بودجه ۹۵ که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری هفت هزار میلیارد تومان را به بخش پژوهش اختصاص داده بالاترین تخصیص اعتبارات پژوهشی در تاریخ ایران رقم بخورد.

وی افزود: به رغم کاهش شیب رشد تولید علم کشور که نتیجه عدم سرمایه‎گذاری مناسب دولت قبل در این بخش است، رتبه امسال ایران در شاخص جهانی نوآوری با ۲۶ پله صعود نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۷۸ افزایش یافته که نشان دهنده رشد فن‌آوری در کشور است. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هم از ۵۵ شرکت در سال ۱۳۹۲ به بیش از دو هزار و ۷۰۰ شرکت در سال جاری رسیده است. همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی را در حالی تحویل گرفتیم که ریالی در دولت قبل به آن اختصاص نیافته بود که مبلغ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان که با احتساب سود تسهیلات به دو هزار میلیارد تومان – شش میلیارد دلار – بالغ می‎شود به این صندوق اختصاص یافته است.

رییس انجمن زراعت و اصلاح نباتات ایران خاطرنشان کرد: به رغم کاهش شیب رشد کل تولیدات علمی کشور، طی مدتی کوتاه بالاترین رکورد پیشرفت علمی را در حوزه زیست فناوری کشاورزی داشتیم که رسیدن به این رشد علمی ۲۵ درصدی طی دو سال حقیقتا قابل توجه است.

وی در عین حال از برخی انتصابات گلایه کرد و گفت: متأسفانه برخی از مدیران گذشته که آن وضعیت را به بار آوردند در این دولت هم برخی جایگاه‌های اقتصادی را در اختیار دارند و از طریق یکی از خبرگزاری‎ها، علناً علیه دولت جوسازی کرده و با برنامه‌های آن مقابله می‌کنند.

قره‎یاضی در پایان تصریح کرد: به شما اطمینان می‎دهم که پژوهشگران کشور تحت هیچ شرایطی عقب نشینی نخواهند کرد و به شعار «ما می‎توانیم» مقام معظم رهبری و رهنمودهای مسوولان عالی نظام جامه عمل خواهند پوشاند.

در دیدار این دیدار و پیش از سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر داوود نیک‌کامی، رییس پژوهشکده آبخیزداری کشور هم گزارشی در خصوصیت وضعیت آبخوان‌داری و آبخیزداری در کشور ارائه داد و با اشاره به بحران آب، توجه ویژه مسوولان به این مهم را خواستار شد.

منبع: دیده بان علم ایران

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.