آزادی واردات، ممنوعیت تولید، نتیجه مصوبه ضد فناوري تراریخته کمیسیون کشاورزی

دیده بان علم ایران – روسای انجمن‌های علمی ژنتيک، بيوتکنولوژي، ايمني زيستي و علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران در نقدی بر مصوبه عجیب کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي مبنی بر ممنوعیت واردات، توليد و مصرف محصولات تراريخته در کشور با اجتناب‎ناپذیر خواندن واردات ذرت، کنجاله سویا، روغن نباتی، دانه‎های روغنی و خوراک دام که در برخی محصولات ۸۰ تا ۱۰۰ درصد آن‎ها تراریخته هستند، تاکید کرده‎اند که با توجه به عملی نبودن قطع واردات و مصرف محصولات تراریخته در کشور این مصوبه در عمل جز ممنوعیت تولید ملی این محصولات نتیجه‎ای نخواهد داشت. روسای انجمن‌های علمی ژنتيک، بيوتکنولوژي، ايمني زيستي و علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران در یادداشتی مشترک در نقد مصوبه کميسيون کشاورزي مجلس آورده‎اند: «روز چهارشنبه سوم شهريورماه جاري، تعدادي …

 

آزادی واردات، ممنوعیت تولید، نتیجه مصوبه ضد فناوري تراریخته کمیسیون کشاورزی

 

روسای انجمن‌های علمی ژنتيک، بيوتکنولوژي، ايمني زيستي و علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران در نقدی بر مصوبه عجیب کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي مبنی بر ممنوعیت واردات، توليد و مصرف محصولات تراريخته در کشور با اجتناب‎ناپذیر خواندن واردات ذرت، کنجاله سویا، روغن نباتی، دانه‎های روغنی و خوراک دام که در برخی محصولات ۸۰ تا ۱۰۰ درصد آن‎ها تراریخته هستند، تاکید کرده‎اند که با توجه به عملی نبودن قطع واردات و مصرف محصولات تراریخته در کشور این مصوبه در عمل جز ممنوعیت تولید ملی این محصولات نتیجه‎ای نخواهد داشت.

 

روسای انجمن‌های علمی ژنتيک، بيوتکنولوژي، ايمني زيستي و علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران در یادداشتی مشترک در نقد مصوبه کميسيون کشاورزي مجلس آورده‎اند: «روز چهارشنبه سوم شهريورماه جاري، تعدادي از خبرگزاري‎ها، خبري را به نقل از يکي از اعضاي محترم کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي مخابره کردند که بر اساس آن کميسيون مذکور در هنگام بررسي لایحه برنامه ششم، پس از بحثي مفصل به اين نتيجه رسيده‎اند که فناوري بومي ملي محصولات گياهي تراريخته را از هر گونه پشتوانه‎اي در برنامه ششم توسعه کشور محروم نمايند و در اقدامي عجيب، مصوبه‎اي را گذرانده‌اند که در صورت تصويب آن، واردات، توليد و مصرف محصولات تراريخته در ايران ممنوع خواهد شد.

 

پس از مخابره اين خبر و در فاصله‎اي بسيار اندک، خبر ديگري مبني بر ارسال نامه‎اي با امضای مجهول جمعي از اساتيد دانشگاه، پزشکان، فعالان کشاورزي و سازمان‎هاي مردم نهاد به رئيس محترم کميسيون کشاورزي مجلس مخابره شد که از اين تصميم متهورانه قدردانی می‌کرد!

 

اکنون از هلهله‌هاي شادي و هياهوي رسانه‌اي عده‌اي به لحاظ پيشنهاد حکم اعدام فناوري مهندسي ژنتيک گياهي در کشور توسط کميسيون کشاورزي مجلس که بگذريم و از فهرست منتشر نشده و مقام و منصب علمي آن جماعت استاد دانشگاه و پزشک و نخبه و سازمان مردم نهاد مجهول‎الهویه که بگذريم و از ماهيت و صداقت مشاوراني که کميسيون محترم کشاورزي در تنظيم اين طرح از مشورت آن‎ها استفاده کرده است که بگذريم و از نامه چندی قبل ۳۰۶ متخصص شناخته شده حوزه‌هاي کشاورزي، منابع طبيعي در اعتراض به رويکرد رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و تاييد و حمايت از اين فنآوري که بگذريم، از چند سئوال نمي‌توان گذشت:

 

    با نگاهي مختصر به آمار واردات محصولات کشاورزي اساسي در سال ۱۳۹۴ به کشور مشاهده مي‎شود که حداقل بیش از شش میلیون تن ذرت، ۱٫۵ میلیون تن کنجاله سويا، ۷۳۱ هزار تن روغن نباتي و قریب به دو میلیون تن دانه‌هاي روغني به کشور وارد شده است. با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد سویا، ۵۰ درصد ذرت و ۳۰ درصد کلزای موجود در بازار جهانی تراریخته است، اگر قرار است که ديگر تراريخته وارد نکنيم، چگونه مي‌خواهيم اين کمبود را در حوزه محصولات اساسي جبران کنيم و جوابگوي مردم باشيم؟

    با نگاهي مختصر به آمار واردات محصولات کشاورزي خوراک دام در سال ۱۳۹۴ به کشور مشاهده مي‌شود که حداقل ۱٫۷ میلیون تن سويا، بیش از شش میلیون تن ذرت دامي، ۵۹ هزار تن کنجاله پنبه، ۵۱ هزار تن کنجاله کلزا، دو هزار و ۲۲۵ تن نخاله ذرت، پنج هزار و ۹۵۸ تن کلزا و هزار و ۴۲۵ تن دانه پنبه به کشور وارد شده است که بر اساس آمار معتبر بين المللي حداقل ۸۰ درصد آن لاجرم تراريخته بوده است. حال اگر قرار است که ديگر تراريخته وارد نکنيم، چگونه مي‌خواهيم صنعت دامداري و مرغداري مملکت را روي پا نگه داريم و جوابگوي مردم باشيم؟

    اين همه محصول تراريخته‌اي که طی ۱۵ سال گذشته به کشور وارد شده، طبيعتا به مصرف هم رسيده است! حال اگر قرار است که مردم ديگر محصول تراريخته مصرف نکنند، چه چيزي بايد به جاي آن مصرف کنند؟ اگر قرار است دامداري ها و مرغداري ها براي خوراک دام و مرغشان محصول تراريخته مصرف نکنند، قرار است به جاي آن چه چيزي به خورد مرغ و دامشان بدهند؟

    اگر قرار است که ديگر تراريخته را وارد، توليد و مصرف نکنيم، تکليف زیرساخت های عظیم پژوهشی کشور در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه رویان، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و دانشگاه‌های سراسر کشور و سرمایه‌گذاری ۳۵ ساله گذشته کشور در این حوزه چه می‌شود و پژوهشگران فاخر تربیت شده در این حوزه باید از این پس چه بکنند؟ نظر کارشناسي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشور که متولي سلامت مردم است، چه مي‌شود که بر سلامت محصولات ترایخته تاکید دارد؟

    اگر قرار است که ديگر تراريخته را وارد، توليد و مصرف نکنيم، تکليف نظر کارشناسي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي وزارت جهاد و کشاورزي به عنوان متولي علوم کشاورزي مملکت چه مي‌شود که همچون وزارت بهداشت ضمن تاييد بي خطر بودن محصولات تراريخته بر تولید ملی پافشاری می‌کند؟ تکلیف شرکت‎های دانش بنیان و دانشمندان و فارغ التحصیلان جوان و پویایی که با استقراض از منابع بانکی و صندوق‎های حمایت از فناوری و نوآوری در تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید ملی هستند چه می‌شود؟

    شايد قرار است چون واردات غیر قابل اجتناب است، در انتهای کار هم وارد کننده و هم مصرف‎کننده باشیم فقط نبايد توليد کنيم! پس “اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل” چه مي‎شود؟! پس تکليف مردم با هزينه کرد ميلياردها تومان بيت المال براي توسعه دانش فني محصولات گياهي تراريخته طي سی سال در کشور چه مي‌شود؟ تکليف دانش آموختگاني که با صرف ميلياردها تومان بيت المال مملکت طي اين بيست سال متخصص مهندسي ژنتيک گياهي شده‎اند، چه مي‌شود؟

 

بديهي است که اين حق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که به عنوان امين مردم، بند بند لايحه برنامه ششم توسعه اقتصادي و اجتماعي کشور را با نهايت دقت و وسواس بررسي و تنظيم و ترميم نمايند، اما در اولین روزهای کاری مجلس شورای اسلامی شایسته نیست که در سالی که مزین به عنوان زیبای “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” است، نمایندگان محترم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بدون اخذ کوچکترین مشاوره‎ای از انجمن‎های علمی ذیربط کشور و با تعجیل و در یک نشست و برخاست، در غیاب دانشمندان و پژوهشگران پیشکسوت و جامعه علمی کشور کار خود را با “ممنوعیت” يکي از پیشرفته‎ترین فناوری‎های کشور آغاز کنند.

 

به یقین نمایندگان فرهیخته مجلس شورای اسلامی خود به سرعت این نقیصه را برطرف خواهند کرد.

 

انجمن‌های علمی در این راه نمایندگانشان را تنها نخواهند گذاشت.»

منبع: دیده‎بان علم ایران

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.