مهندسی ژنتیک ابردستاورد عصر حاضر است!

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت پور – نشست تراریخته، زوایا و نگاه ها روز گذشته با حضور جمعی از دانشجویان، متخصصان و دانشمندان بیوتکنولوژی به همت اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی گیاهپزشکی، زراعت و بیوتکنولوژی برگزار شد.

دکتر منصور امیدی، رئیس کمیته آینده نگری زیست فناوری کشاورزی، گفت متاسفانه در تصمیم گیری هایمان به نحوی رفتار می کنیم که گویی فرصت فکر کردن به آینده را نداریم. بر همین اساس در مورد فناوری ها نیز اظهار نظر می کنیم و این مشکلی است که امروز متوجه فناوری تراریخته هم هست. امیدی …


رئیس کمیته آینده نگری زیست فناوری کشاورزی:

مهندسی ژنتیک ابردستاورد عصر حاضر است!

نشست تراریخته، زوایا و نگاه ها روز گذشته با حضور جمعی از دانشجویان، متخصصان و دانشمندان بیوتکنولوژی به همت اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی گیاهپزشکی، زراعت و بیوتکنولوژی برگزار شد.

دکتر منصور امیدی، رئیس کمیته آینده نگری زیست فناوری کشاورزی، گفت متاسفانه در تصمیم گیری هایمان به نحوی رفتار می کنیم که گویی فرصت فکر کردن به آینده را نداریم. بر همین اساس در مورد فناوری ها نیز اظهار نظر می کنیم و این مشکلی است که امروز متوجه فناوری تراریخته هم هست. امیدی افزود این در حالی است که برای یک تصمیم گیری درست باید ببینیم جهان در حال طی چه روندی است و در آینده قرار است جایگاه محصولات تراریخته چگونه باشد.

نایب رئیس انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات گفت جمعیت جهان در سال 2050 بیش از نه میلیارد نفر خواهد بود این در حالی است که اگر بخواهیم مطابق با شاخص های استاندارد امنیت غذایی را فراهم کنیم باید تا سال 2050 بتوانیم برای 105 میلیارد نفر غذا تولید کنیم تا بتوانیم از نظر برآوردن نیازهای انسانی کیفیتی در سطح آمرکا داشته باشیم. دکتر امیدی افزود از سوی دیگر امروزه باید دانش در دسترس همه باشد و از همه ظرفیت بشر برای انطباق با تغییرات عصر حاضر، از جمله تغییرات اقلیمی، استفاده کنیم. وی ادامه داد از درون تغییراتی که بشر را به چالش وا می دارد فناوری ها شکل گفته و به عنوان ابزار به کمک ما می آیند. امیدی تشریح کرد فناوری زیستی یکی از این فناوری ها است که برای تولید غذای کافی به کمک بشر آمده است.

این عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح بسیار کم است و کره زمین هم به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای در شرایطی قرار گرفته که رفته رفته مشابه پانزده میلیون سال قبل می شود. در این شرایط استفاده از تکنولوژی برای فائق شدن بر مشکلات ناشی از تغییر اقلیم و افزایش جمعیت بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

وی هشدار داد در سال 94، سی هزار نفر از زابل کوچ کردند و در حال حاضر هم با بستن راه از کوچ اهالی این منطقه جلوگیری می شود. این در حالی است که اگر بتوانیم با استفاده از فناوری بر شرایط سخت اقلیمی

دکتر امیدی با تاکید بر اینکه مهندسی ژنتیک ابردستاورد بشر است گفت در آینده مسیر تکامل انسان تغییر خواهد کرد به همین دلیل باید همانطور که از دوازده هزار سال پیش محیط زیست را مهندسی کرده ایم برای رفع نیازهایمان هم از روش های مهندسی شده از جمله مهندسی ژنتیک استفاده کنیم. وی گفت با توجه به اینکه امروز دانش در اختیار همه قرار گرفته است اگر از این فرصت بهره کافی را نبریم صرفا وارد کننده فناوری خواهیم بود.

 امیدی افزود اگر آینده را نبینیم با محروم کردن خود از فناوری تنها برای خود محدودیت ایجاد خواهیم کرد. وی با ابراز ناخرسندی از نگاه مطلق به یک پدیده گفت مشکلی که امروز برای فناوری تراریخته پیش آمده هم ناشی از همین نوع نگاه است. رئیس کمیته آینده نگری زیست فناوری کشاورزی بیان کرد موضوعی که صرفا بستر علمی دارد نباید در تصمیم گیری ها متاثر از سلایق سیاسی یا هیجان های فرهنگی شود.

وی در تعریف غذای سالم گفت غذای سالم غذایی است که بقایای آلاینده ها در آن نباشد و اثر سوئی هم بر بدن نداشته باشد. دکتر امیدی افزود ما برای تولید چنین غذایی ظرفیت زیادی داریم اما باید برای آن  وی در پایان سخنان خود  گفت با توجه به مسطح شدن دانش در سطح جهان و فراهمی آن برای همه افراد و همچنین شرایط اقلیمی دشواری که ایران در آن قرار گرفته است لازم است با استفاده از همه فناوری ها، غذای سالم تولید کنیم نه اینکه گزینشی عمل کنیم.

نایب رئیس انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات تاکید کرد اگر در لحظه زندگی کنیم آینده بر ما تحمیل خواهد شد در حالی که اگر از هم اکنون آینده را درک کنیم قادر به مهندسی شرایط اطرافمان خواهیم بود.



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.