حضور مقتدرانه ایران در هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و دومین اجلاس متعاهدین پروتکل ناگویا

سمیرا کهک* – بر اساس جدیدترین گزارش که در خلال برگزاری همزمان سیزدهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی، هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و دومین اجلاس متعاهدین پروتکل ناگویا ارائه شده است، کشورهای جهان 187 نفر را به‌عنوان متخصص ایمنی زیستی معرفی کرده‌اند که در بین اینها 40 درصد را زنان و 60 درصد را مردان تشکیل می‌دهند. توزیع جفرافیایی این متخصصین در جدول …


حضور مقتدرانه ایران در هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و دومین اجلاس متعاهدین پروتکل ناگویا


بر اساس جدیدترین گزارش که در خلال برگزاری همزمان سیزدهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی، هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و دومین اجلاس متعاهدین پروتکل ناگویا ارائه شده است، کشورهای جهان 187 نفر را به‌عنوان متخصص ایمنی زیستی معرفی کرده‌اند که در بین اینها 40 درصد را زنان و 60 درصد را مردان تشکیل می‌دهند. توزیع جفرافیایی این متخصصین در جدول زیر آمده است:


منطقه

تعداد کشورهای عضو

تعداد متخصصین

درصد

آفریقا

11

43

25%

آسیا

13

52

30%

اروپای شرقی و مرکزی

11

22

13%

آمریکای لاتین و کارائیب

12

38

22%

اروپای غربی و دیگران

11

32

10%

جمع

58

187

100%


گفتنی است از 52 نفر متخصص معرفی شده از کشورهای آسیایی که بیش از دو سوم مردم جهان را در خود جای داده است، 6 نفر آن ها از جمهوری اسلامی ایران هستند. یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که مخالفین وطنی تولید محصولات تراریخته در کشورمان که نقش پرچم آن‌ها “ما نمی‌توانیم” است، در تبلیغات رسانه‌ای و به‌ویژه در مکاتبات با مسئولین دولتی و در جلسات باز و دربسته همواره بر فقدان متخصص و ناتوانایی کشور در مورد ایمنی زیستی و بررسی سلامت محصولات تراریخته تاکید می‌کنند. این گزارش در تعارض با ادعای این گروه فناوری‌هراس قرار دارد.


اسامی و تخصص و رزومه کامل این متخصصین در اتاق تهاتر ایمنی زیستی به نشانی www.cbd.int در دسترس همگان قرار دارد.

هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا از تاریخ 4 الی 17 دسامبر 2016 در شهر کنکون مکزیک در حال برگزاری است و هیات بلندپایه‌ای از جمهوری اسلامی ایران به ریاست مرجع ملی ایمنی زیستی کشورمان درآن شرکت کرده‌اند.

علاقمندان می‌توانند اخبار بعدی مربوط به برگزاری این اجلاس را از طریق مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی دنبال کنند.


*عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران و دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی کشور



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.