پاسخ ظریف به فناوری هراسان مخالف تولید ملی محصولات تراریخته

پس از روشن شدن عزم دولت درمورد حمایت از تولید ملی محصولات تراریخته، فناوری هراسان متوهمی که طی 20 سال واردات این محصولات به کشور سکوت کرده بودند ناگهان با تظاهر به نگرانی در مورد سلامت مردم تولید ملی محصولات تراریخته را عامل بیماری های لاعلاج و صعب العلاجی همچون اوتیسم، سرطان و سایر بیماری های خود ایمنی دانستند. در این میان تمسک فناوری‌هراسان به نامه 17 سال پیش وزیر محترم امور خارجه سلاح برنده‌ای بود که با توجه به محبوبیت دکتر ظریف تاثیر مخربی را بر اذهان عمومی به جای گذاشت. مدعیان دروغین حفاظت از محیط زیست و فناوری هراسان مخالف محصولات تراریخته همچون فارس و تسنیم اگرچه در جهت‌گیری‌های کلان جزء دسته‌ای بودند …


پاسخ ظریف به فناوری هراسان مخالف تولید ملی محصولات تراریخته

پس از روشن شدن عزم دولت درمورد حمایت از تولید ملی محصولات تراریخته، فناوری هراسان متوهمی که طی 20 سال واردات این محصولات به کشور سکوت کرده بودند ناگهان با تظاهر به نگرانی در مورد سلامت مردم تولید ملی محصولات تراریخته را عامل بیماری های لاعلاج و صعب العلاجی همچون اوتیسم، سرطان و سایر بیماری های خود ایمنی دانستند.

در این میان تمسک فناوری‌هراسان به نامه 17 سال پیش وزیر محترم امور خارجه سلاح برنده‌ای بود که با توجه به محبوبیت دکتر ظریف تاثیر مخربی را بر اذهان عمومی به جای گذاشت. مدعیان دروغین حفاظت از محیط زیست و فناوری هراسان مخالف محصولات تراریخته همچون فارس و تسنیم اگرچه در جهت‌گیری‌های کلان جزء دسته‌ای بودند که تمایل داشتند ظریف و صالحی را در قلب راکتور هسته ای اراک دفن کنند حالا بر، نامه ظریف سجده می‌کردند.

دکتر عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز اولین کسی بود که طی بیاناتی خطاب به دکتر ظریف و دکتر جهانگیری، معاون اول ریاست جمهموری و رئیس شورای ملی ایمنی زیستی، به سو استفاده از این نامه انتقاد کرد.

بعد از او دکتر قره یاضی طی مکاتباتی به دفتر دکتر ظریف یاد آور شدکه این نامه نه توسط او بلکه توسط فردی به نام هادی سلیمانپور، دیپلمات دارای پرونده امنیتی و دردسرساز تهیه شده است که همان زمان دکتر ظریف به دلیل اطلاعات جعلی نامه مورد بحث حکم به عزل وی داده بود. صحبت های صریح وی در مورد این نامه و سو استفاده هایی که از آن شده است بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت. وی سال گذشته و اندکی پس از انتشار نامه منصوب به دکتر ظریف در انتقاد به سوء استفاده های صورت گرفته از این نامه ضمن اشاره به این موضوع که انتشار نامه 16 سال پیش دکتر ظریف با هدف تخریب محبوبیت وی بوده است، گفت: طرح و ادعای چنین مطالبی ناشی از بی‌اخلاقی فناوری‌هراسان است. «آقای ظریف شخصیت برجسته دیپلمات کشور است که به‌حق باید ایشان را قهرمان ملی نامید، اما اینکه کسی بیاید نامه مربوط به 16 سال قبل را به‌صورت ناجوانمردانه بیرون بکشد و بدون اجازه از وی منتشر کند، قطعاً کاری مجرمانه است».

اگرچه منتشر کنندگان نامه ظریف بدون توجه به توضیحات مرجع ملی ایمنی زیستی از مطالب سخیف منتشر شده در نامه منتسب به ظریف سوء بهره برداری های فراوانی کردند و اگرچه سکوت طولانی ظریف و واکنش دیرهنگام وی موجب شده است تا حتی نمایندگان محترم مجلس هم در این مورد به صرافت افتند ولی به هر حال ظریف در سیزده دیماه 95 با ارسال نامه‌ای به دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری سکوت خود را شکست و به فناوری هراسان مخالف تولید ملی محصولات تراریخته پاسخ داد. ظریف در این نامه به استناد برخی رسانه ها به نامه 16 سال پیش وزارت امور خارجه در خصوص محصولات تراریخته اشاره کرده و اعلام کرد وزارت امور خارجه در عین اذعان به اهمیت حفاظت از محیط زیست و سلامت عمومی بر لزوم توجه دستاوردهای زیست فناورانه کشور از جمله این فناوری تاکید دارد. وی تأکید کرده است که تفاسیر فناوری‌هراسان از نامه 16 سال پیش وزارت امور خارجه صحیح نیست چرا که این نامه صرفا به گزارش نظرات موافقان و مخالفان تراریخته که در آن سال در اجلاس بین‌المللی مورد نظر حاضر بوده اند پرداخته است و در نتیجه این نامه هیچ قضاوت علمی را شامل نمی‌شود. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا فناوری هراسان وطنی باز هم به سوء بهره برداری خود از نامه 16 سال پیش ادامه خواهند داد.

متن و تصویر واکنش دکتر ظریف به سوءاستفاده های سودجویان فناوری هراس را در تصویر زیر مشاهده می کنید.


باسمه تعالی

جناب آقای دکتر ستاری

معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری

موضوع: محصولات تراریخت


با سلام؛


احتراما؛ نظر به استناد برخی از رسانه های گروهی به نامه شانزده سال قبل وزارت امور خارجه در خصوص محصولات تراریخت، اشعار می دارد:


وزارت امور خارجه نگرانی های موجود بین دو گروه از محققان کشور در حوزه زیست فناوری پیرامون محصولات تراریخت را درک و بر لزوم توجه توأمان به دستاوردهای زیست فن آورانه کشور و در عین حال حفاظت از محیط زیست و سلامت عمومی تأکید می نماید.


این وزارتخانه به لحاظ وظایف ذاتی خود، بدون مداخله در محتوای علمی و فنی این موضوع (محصولات تراریخت)، بر پایبندی ملی به توافقات بین المللی در این حوزه از جمله پروتکل ایمنی زیستی از طریق نهادهای ذیربط ملی تأکید و اعلام می دارد گزارش شانزده سال قبل اجلاس بین المللی ایمنی زیستی انعکاس جنبه های مختلف مباحث گروه بندی‌های سیاسی (اعم از موافقان و مخالفان محصولات تراریخت) حاضر در اجلاس بوده و مطالب آن صرفاً جهت اطلاع  مسئولین وقت تهیده شده و هیچ نوع قضاوت و اظهار نظر علمی را شامل نمی شود.

مراتب جهت مزید اطلاع و دستور انجام اقدام مقتضی در این زمینه اعلام می گردد.

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن تقدیر از دکتر ظریف به خاطر ارسال این نامه به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنان از سکوت بلند مدت وی و لحن فوق دیپلماتیک نامه اخیر گلایه دارد.



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.