مخالفت با محصولات تراریخته، مبنای علمی و قانونی ندارد

دیده بان علم ایران – رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز معتقد است در شرایطی که عمده بذرها و محصولات کشاورزی وارداتی به کشور تراریخته هستند، جلوگیری از تولید داخلی این محصولات بدون هیچ مبنای قانونی و علمی تنها به سود واردکنندگان خواهد بود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر علیرضا افشاری فر که در افتتاحیه همایش تخصصی «زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید دانش بنیان» در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز سخن می گفت، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۰ میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته رفته که آمریکا با وجود این که یکی از سختگیرانه ترین قوانین …


رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز:

مخالفت با محصولات تراریخته، مبنای علمی و قانونی ندارد

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز معتقد است در شرایطی که عمده بذرها و محصولات کشاورزی وارداتی به کشور تراریخته هستند، جلوگیری از تولید داخلی این محصولات بدون هیچ مبنای قانونی و علمی تنها به سود واردکنندگان خواهد بود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر علیرضا افشاری فر که در افتتاحیه همایش تخصصی «زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید دانش بنیان» در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز سخن می گفت، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۰ میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته رفته که آمریکا با وجود این که یکی از سختگیرانه ترین قوانین در زمینه سلامت غذا را دارد با ۷۳ میلیون هکتار مزارع تراریخته بزرگترین تولیدکننده محصولات تراریخته در دنیاست.

وی با تاکید بر این که طی بیش از بیست سالی که از تجاری سازی محصولات تراریخته گذشته هیچ مستند علمی درباره عوارض تراریخته ها گزارش نشده است، اظهار داشت:  یکی از مهمترین مزایای محصولات تراریخته که حذف بخش عمده ای از کودهای شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی است.

افشاری فر در عین حال خاطرنشان کرد: باید حرفهای مخالفان محصولات تراریخته را هم بشنویم و با منطق و استدلال با آنها بحث کنیم ضمن این که نباید کشور را از این فناوری ها محروم کنیم.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به نقش شرکتهای دانش بنیان در توسعه فناوری های نوین در بخش کشاورزی و سایر حوزه ها خاطرنشان کرد:  شرکتهای دانش بنیان کلید توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی هستند. در بحث اقتصاد مقاومتی بر ارتقای اقتصاد دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول منطقه در این زمینه تاکید شده و طی سال های اخیر توجه زیادی به شرکتهای دانش بنیان در کشور شده است به طوری که تنها در حوزه زیست فناوری ۲۸۰ شرکت دانش بنیان با گردش مالی بیش از یک میلیارد در سال فعالیت دارند.

منبع: دیده بان علم ایران


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.