دغدغه اصلی جریان ضد فناوری زیستی، حفظ بازار انحصاری غرب است

ایسنا – رییس انجمن ژنتیک ایران معتقد است نگرانی اساسی جریان های ضدفناوری زیستی، تنازع بقای قدرت و حفظ انحصار غرب است که سعی دارد با دامن زدن به فناوری هراسی در جامعه از یک سو و وضع پروتکلها و مقررات محدودکننده از سوی دیگر از دستیابی کشورهای دیگر خصوصا ایران به این فناوری ها جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود تولایی که در همایش تخصصی «زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید دانش بنیان» در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز سخن می گفت، اظهار داشت: فناوری زیستی زمینه های وسیعی برای کاربرد در حوزه های مختلف دارد و این که ایران با وجود همه تحریمها توانسته اینقدر در این حوزه پیشرفت کند برای غربی ها نگران کننده است. آنها می‌دانند ایران هر چه پیشرفته تر شود هم خودش از واردات محصولات خارجی بی نیاز می شود و هم بازار کشورهای …


رییس انجمن ژنتیک ایران:

دغدغه اصلی جریان ضد فناوری زیستی، حفظ بازار انحصاری غرب است


رییس انجمن ژنتیک ایران معتقد است نگرانی اساسی جریان های ضدفناوری زیستی، تنازع بقای قدرت و حفظ انحصار غرب است که سعی دارد با دامن زدن به فناوری هراسی در جامعه از یک سو و وضع پروتکلها و مقررات محدودکننده از سوی دیگر از دستیابی کشورهای دیگر خصوصا ایران به این فناوری ها جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود تولایی که در  همایش تخصصی «زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید دانش بنیان» در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز سخن می گفت، اظهار داشت: فناوری زیستی زمینه های وسیعی برای کاربرد در حوزه های مختلف دارد و این که ایران با وجود همه تحریمها توانسته اینقدر در این حوزه پیشرفت کند برای غربی ها نگران کننده است. آنها می‌دانند ایران هر چه پیشرفته تر شود هم خودش از واردات محصولات خارجی بی نیاز می شود و هم بازار کشورهای همسو را از انحصار غرب خارج می کند. این است که با پروتکل‌ها و مقررات محدودکننده سعی دارند کشورهای دیگر خصوصا ایران را در دستیابی به این فناوری محدود کنند تا بازار 530 میلیون نفری منطقه را از دست ندهند.

رییس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به برخی دیدگاه های غلط و کوته بینانه نسبت به فناوری زیستی که آن را دخالت در خلقت خدا می دانند! خاطرنشان کرد: هر آنچه در گنجینه ژنتیک سلولی موجودات زنده وجود دارد با اراده خدا کنترل می شود و هر بهره برداری ای که انسان در علم ژنتیک می کند نه تنها مداخله در خلقت خداوند نیست که مصداق خلیفه اللهی انسان و این آیه است که خداوند زمین و آسمان را مسخر انسان قرار داده است


وی خاطرنشان کرد: خلقت کاملا هوشمندانه است و هر ژنی برای فعالیت در سلول دارای سه بخش پیشبر، رمزدهنده و خاتمه دهنده است که به دقت روند فعالیت ژن را کنترل می کنند.

تولایی خاطرنشان کرد: زیست فناوری یک فناوری بین رشته ای است که حوزه های مختلف علم و فناوری در آن درگیر هستند. در مهندسی ژنتیک با شناسایی ویژگیهای ژنها و جداسازی و انتقال ژن یا ژنهای خاص صفات جدیدی را در موجودات دیگر ایجاد می کنند. مثلا با تولید واریته های تراریخته مقاوم به شوری امکان تولید گونه های زراعی در زمینهای شور را فراهم میکنند.


رییس انجمن ژنتیک ایران که با موضوع نقش زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در اقتصاد مقاومتی سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت روزافزون امنیت غذایی و تامین غذا برای جمعیت رو به ازدیاد کشور گفت: در حال حاضر تنها 45 درصد از نیاز سالانه غذایی کشور که بالغ بر 300 میلیوتن تن است از داخل و بقیه از محل واردات تامین می شود. مهندسی ژنتیک و تولید محصولات کشاورزی اصلاح ژنتیکی شده از روش هایی است که می تواند با تولید واریته های جدید گیاهی با مزایای ویژه بهره وری بخش کشاورزی را افزایش داده و آلودگی ناشی از سموم شیمیایی را کاهش دهد.

وی به کاربردهای این فناوری ها در بخش پزشکی اشاره کرد و گفت: زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید داروهای نوترکیب و واکسن‌های نسل جدید، درمان بیماری های صعب العلاج و تشخیص سریعتر بیماری های عفونی و حوزه های متنوع دیگر کاربرد دارد. همچنین با تکمیل پروژه ژنوم انسان در سال 2000 عرصه پزشکی به سمت پزشکی شخصی سازی شده و پزشکی ملکولی می رود و پیش بینی می شود تا 10 سال دیگر چهره پزشکی کاملا دگرگون شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله (عج) در تبیین کاربردهای زیست فناوری در صنعت اضافه کرد: در حال حاضر 75 درصد درآمد نفت عائد کشورهایی می شود که نفت ندارند ولی با مواد خام کشورهای تولیدکننده نفت و با بهره گیری از فناوری های پیشرفته در اختیار خود محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید می کنند. زیست فناوری از جمله فناوری هایی است که نه فقط در تولید فرآورده های نفت و منابع معدنی که حتی در استخراج آنها نیز کاربردهای وسیعی دارد مثلا در حالی که در استحصال طلا از معادن کشور  همچنان از روش های کم بازده و آلاینده سنتی استفاده می شود کشورهای پیشرفته معادن طلای آفریقا و آمریکای لاتین را با روش های با بازده بسیار بالاتر مثل اکسیداسیون زیستی استحصال می کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این تکنیک در کشور ما ضمن افزایش بهره وری استحصال طلا آلودگی های زیست محیطی را نیز به شدت کاهش می دهد با این حال سازمان حفاظت محیط زیست کمترین اقبالی به تکنیک های زیست فناوری که می تواند ناجی محیط زیست باشد ندارد.

تولایی خاطرنشان کرد: تولید پلاستیک‌های زیستی تجزیه پذیر، تصفیه موثرتر پساب‌های صنعتی و … راکتورهای فیلم زیستی با غشای هیدروژنی با قابلیت آلودگی زدایی، بیوراکتورهای تصفیه فاضلاب‌های سمی با ادغام فرایندهای زیستی و اکسیداسیون پیشرفته از دیگر موارد کاربرد زیست فناوری در حفاظت از محیط زیست است.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله (عج) تصریح کرد: از کاربردهای زیست فناوری در صنعت نساجی، تولید ماده اولیه الیاف و منسوجاتی با استحکام فوق العاده است که به عنوان طناب راپل یا چترهای فضایی کاربرد دارند. مهندسی متابولیک، صنایع غذایی و سایر حوزه ها حتی فناوری اطلاعات نیز از دستاوردهای زیست فناوری بی بهره نیستند که نمونه آن حافظه های هولوگرافیک، حافظه های سه بعدی براساس پروتئین با ظرفیت فوق العاده بالا، شبکیه مصنوعی به عنوان حسگر زیستی در رادارهای فوق پیشرفته، حسگرهای زیستی مبتنی بر پلیمر کاتیونی برای آشکارسازی و شناسایی سریع عوامل بیولوژیک از جمله سیاه زخم، مین یابی، پیل های سوختی میکروبی، پوشش های فتوولتائیک و … است.


رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: امروز دنیا با چشم اندازی ویژه به مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نگاه می کند اما چشم انداز پشت پرده قطعا بسیار گسترده تر است.  دانش و فناوری زیستی به سرعت در حال پیشرفت است و با نگرانی برخی و ترساندن مردم و مسوولان هم متوقف نمی شود. هراس افکنی در جامعه و خودتحریمی تنها به عقب ماندگی و آسیب پذیری بیشتر کشور منجر می شود و اگر دست ما از نظر علمی پر باشد نوعی بازدارندگی در دشمن ایجاد می کند.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.