فناوری هراسی از چهارچرخه‌های جادویی تا تراریخته‌های تروریست!

رییس انجمن بیوتکنولوژی با اشاره به این که در زمان ورود نخستین خودروها به ایران هم افرادی با حیرت از این که این وسایل نقلیه مثل چهارپایان آب و علف نمی خورند، آن ها را جادویی و سوار شدنشان را نحس می دانستند، گفت: مخالفت اقلیتی ناچیز با محصولات تراریخته دور از انتظار نیست چون بعد از ورود هر فناوری جدید، افرادی بوده اند که از سر ناآگاهی یا شهرت طلبی با آن مخالفت کنند.
دکتر سیروس زینلی که در نشست علمی نقش بیوتکنولوژی در اصلاح سبک زندگی در کانون شهید مفتح سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: کاربرد مهندسی ژنتیک در بخش کشاورزی و تولید گیاهان تراریخته مثل سایر کاربردهای این فناوری در بخش های مختلف صنعت، پزشکی و … امری بدیهی است و در سطح کلان کشور، تصمیمات مثبت …


روایت رییس انجمن بیوتکنولوژی از یک بیماری تاریخی:

فناوری هراسی از چهارچرخه‌های جادویی تا تراریخته‌های تروریست!


رییس انجمن بیوتکنولوژی با اشاره به این که در زمان ورود نخستین خودروها به ایران هم افرادی با حیرت از این که این وسایل نقلیه مثل چهارپایان آب و علف نمی خورند، آن ها را جادویی و سوار شدنشان را نحس می دانستند، گفت: مخالفت اقلیتی ناچیز با محصولات تراریخته دور از انتظار نیست چون بعد از ورود هر فناوری جدید، افرادی بوده اند که از سر ناآگاهی یا شهرت طلبی با آن مخالفت کنند.


به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از دیده‌بان علم ایران، دکتر سیروس زینلی که در نشست علمی نقش بیوتکنولوژی در اصلاح سبک زندگی در کانون شهید مفتح سخن می‌گفت خاطرنشان کرد:  کاربرد مهندسی ژنتیک در بخش کشاورزی و تولید گیاهان تراریخته مثل سایر کاربردهای این فناوری در بخش های مختلف صنعت، پزشکی و … امری بدیهی است و در سطح کلان کشور، تصمیمات مثبت و برنامه های خوبی در این زمینه تدوین شده و ابراز مخالفتهایی که برخی از سر بی اطلاعی یا کسب شهرت در سطح رسانه ها می کنند تاثیری در این برنامه ها ندارد همچنان که این قبیل برخوردها تقریبا در مواجهه با هر فناوری تازه از سوی عده ای ناآگاه صورت گرفته اما خللی در مسیر توسعه و پیشرفت نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه فناوری زیستی در حوزه‌های مختلف پزشکی، صنعت، کشاورزی و … کاربرد داشته و منشاء تحول بوده است، اظهار داشت: امروزه ما میتوانیم با بیوتکنولوژی پزشکی  بافت و یا  عضو بیمار را با بافت و عضو سالم جایگزین کنیم. بسیاری از بیماری ها با استفاده از سلول های  بنیادی قابل درمان هستند و فرآورده های زیستی به صورت گسترده در تولید واکسن های  نوترکیب، پروتئین های درمانی و ..  استفاده می شوند. در ایران نیز گام‌های موثری برای پیشبرد این علم برداشته شده است و محصولات مختلفی در حوزه داروسازی و پزشکی با استفاده از بیوتکنولوژی تولید شده اند.

دکتر زینلی که در جمع معلمان و دانش آموزان سخن می‌گفت، افزود: یکی از چشم اندازهای جالب کاربرد بیوتکنولوژی در حوزه سلامت، استفاده از پشه ها به عنوان سوزن های زیرجلدی در حال پرواز است به طوری که بتوان با دستکاری ژنتیکی از این حشرات برای واکسیناسیون استفاده کرد. در حوزه سلول‌های بنیادی هم پروژه هایی مثل ساخت آزمایشگاهی کلیه، مثانه و سایر اعضای پیوندی با تکنیکی مشابه چاپ سه بعدی دنبال می شود. از زمینه های دیگر که در کشور ما هم در فاز تحقیقاتی دنبال می شود، مهندسی ژنتیک ارقام گیاهی و گونه های جانوری و استفاده از انها به عنوان کارخانه تولید دارو است که در این زمینه طرح تولید بزهای تراریخته با قابلیت تولید پروتئین نوترکیب (فاکتور ۹ ) مورد نیاز بیماران هموفیلی در شیر آنها از چند سال پیش در پژوهشگاه رویان دنبال می شود.

وی با اشاره به سودآوری و ارزش افزوده بالای محصولات بیوتکنولوژی گفت: امروز ثروت کشورها تنها متکی به ذخایر معدنی و وسعت زمین‌های کشاورزی و جمعیت نیست و کشورهایی که از پیشرفتهای علم و فناوری غافل باشند به شدت در عرصه جهانی عقب می مانند. نمونه آن کشور فقیری مثل فیلیپین است که در سال ۱۹۳۸ از لحاظ سرانه ثروت به جمعیت رتبه اول را در آسیا در اختیار داشت یا کشوری مثل برمه (میانمار) که در سال ۱۹۵۴ براساس گزارش بانک جهانی خوش‌آتیه‌ترین اقتصاد آسیا پیش بینی شده بود. اوگاندا هم که امروز شرایطی حتی بدتر از فیلپین و  برمه دارد روزگاری عروس قاره آفریقا لقب گرفته بود. تجربه این قبیل کشورها که اقتصادی تک محصولی داشتند و از انقلاب دیجیتال و سایر پیشرفتهای فناوری غفلت کردند هشداری برای ما است که از همراهی با جریان توسعه پرشتاب علم و فناوری غفلت نکنیم.

رییس انجمن بیوتکنولوژی در ادامه به رویکرد متفاوت اقتصادهای پویا و شرکتهای پیشرو اشاره کرد و گفت: شرکت «جنرال الکتریک» آمریکا که در گذشته یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی بود در دهه ۱۹۹۰ همگام با رشد فناوری های زیستی با دوراندیشی و توجه به آینده و شناخت فرصتها، شرکت «جنرال الکتریک هلث» را راه اندازی کرد که امروزه یکی از بزرگترین شرکتهای دنیا در حوزه فناوری‌های سلامت است.

زینلی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در کشور برای توسعه زیست فناوری، سلولهای بنیادی  و سایر فناوری های جدید از جمله راه اندازی ستادهای ویژه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ساختارهایی نظیر شبکه پزشکی ملکولی گفت: در حوزه زیست فناوری پزشکی، واکسن‌ها، پروتئین‌های درمانی، داروهای زیست فناوری و کیتهای تشخیصی مختلفی در کشور تولید شده و حتی صادراتی هم در این زمینه ها داریم و در زمینه تولید موجودات تراریخته هم دستاوردهای خوبی داشته ایم.  در حوزه مهندسی ژنتیک و کشت انبوه محصولات کشاورزی تراریخته هم در سطح ملی تصمیمات خوبی گرفته شده است.

منبع: دیده بان علم ایران


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.